Jump to content

Er det mange her med selvpolerende bunnstoff som bare flekker over før ny sesong?

Lazyjack

Recommended Posts

Jeg har flikket et par ganger, og synes det funker. Men noen ganger har jeg ligget i sjøen i to år, og da blir det litt tynt. Hadde jeg ligget i et halvt år av gangen ville jeg helt klart bare flikket. Det vanskeligste er nesten det psykologiske ved å sjøsette et «lappeteppe» :giggle:

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Har kun flekket min Saga 27 siden 1987 bortsett fra forrige år. Ved flekking går det med 0,7 liter og det rekker også til et smalt strøk i vannlinjen. Jeg bruker Seajet 033

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er vel rundt 15 år siden jeg kjøpte skjærgårdsjeepen og har siden bare flekket og gått over vannlinje. Selvpolerende er supert sånn... så lenge der er stoff så virker det. Men det nærmer seg en skikkelig bunnjobb...en eller annen gang...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Worry II skrev 35 minutter siden:

Jeg flekker normalt, men etter sesongen i fjor med mye mer groe enn tidligere, valgte jeg å dra på Jotun på hele i år. Får se om det blir bedre. Ikke noe fasit på noe, har jeg inntrykk av :worry:

Jeg har kun flekket i flere år, mest får å unngå 5mm månelandskap av bunnstoff. Det har fungert bra, men i fjor opplevde jeg også mer groe enn vanlig. Tilfeldigheter gjorde at jeg la Hempel på gammel Jotun i fjor, tviler på at det er årsaken, men det blir ett tynt lag med Jotun i år, for sikkerhets skyld…

Jeg flekker. Bruker selvpolerende på halvplaner som vanligvis ikke går mer enn 8 knop, unntatt når vi skal over litt mer strekk.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

For mange år siden tok jeg av alt bunnstoff ned til grunningen. Stoffet et strøk med hardt bunnstoff i rød farge, så to strøk med selvpolerende i sort farge. Etter det ble det bare flekking.

Men det er forsjell på groing, i Drøbak grodde det , mens i Horten, var det bare slim.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Jeg hjalp en kompis med stoffing i dag. Båten så meget bra ut etter spyling, med bare noe få små områder hvor bunnstoff hadde løsnet og npe. Området hvor bunnstoff var tynt. Jeg har bare brukt hardt bunnstoff før. Han/vi ble anbefalt å stoffe hele skroget, siden det var spylt med kraftig høytrykksspyler - og denne ‘fjernet’ virkestoffet. Ut fra det jeg leser her kan det ha vært unødvendig å stoffe hele skrog. 
Er det noe hold i at virkestoff kan ha blitt høytrykkspylt av?

Tar du handa og stryker over ser du fort om det sitter igjen virkestoff eller ikke. Jeg har stort sett alltid flekket over der det mangler. Det står på bunnstoffspannet at båter  stoffes over hele bunnen hvert år. Skjønner jo at produsentene av bunnstoffspannene mener det. Hva som er nødvendig for båteiere er jo en annen sak. Flekk ;-)

Dykker skrev 43 minutter siden:

Det står på bunnstoffspannet at båter  stoffes over hele bunnen hvert år.  . . . . . . . . . Hva som er nødvendig for båteiere er jo en annen sak.

Ja, med hardt bunnstoff stemmer det nok ganske greit. Et bilde er som at hele overflaten består av egg som en har tatt skalken av. Så vaskes hvite og plomme ut (aktive stoffer) i løpet av sesongen, men skallet (det harde bunnstoffet) står igjen. I selvpolerende bunnstoff er eggene knust og skall (malingen) og plommen (aktive komponenter) vaskes (poleres) jevnt bort til det ikke er noe igjen. Dermed, er det noe igjen ved sesongslutt, vil det virke neste sesong til det er helt borte og tid for flekking.

Dette litt populært sagt, men slik fungerer det litt forenklet. En annen sak med hardt bunnstoff, er at det jo er greit å få slipt vekk "eggeskallene" før påføring av nytt bunnstoff for at det ikke skal bli tykke lag av ikkeaktive eggeskall.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da stemmer vel det jeg forsøkte å forklare veldig godt Bondehode? Fordelen med hardt bunnstoff at en sliper/polerer det glatt før bruk for å få høy hastighet. Dette brukes vel innen racing. Så kan en vel også slipe et par ganger til før neste konkurranse før det er helt borte.

Lars H. skrev for 10 timer siden:

Da stemmer vel det jeg forsøkte å forklare veldig godt Bondehode?

Ja :-)

Jotun har en app (Jotun Yachting) som jeg liker godt, den gir grei info om båtpleie, bunnstoff, osmose osv.

De reklamerer selvsagt for sine produkter, men prinsippene er jo de samme.

Livet er for kort til å kjøre diesel

For min del så stemmer ikke teorien helt. Da jeg hadde planende motorbåt stoffet jeg hele bunnen annenhvert år, med flekking det året jeg ikke helstoffet. NB'n til Lazyjack har vel ca samme hastighet, marsfart på noenogtjue knop?

Forsøkte ett år å strekke det lenger og bare flekke 2 år på rad, men da begynte det å komme noen få groer på slutten av sesongen. Bunnstoffet jeg brukte var sort Jotun Nonstop.

Mulig det fungerer annerledes for de med saktegående båter.

Nå er det riktignok 15 år siden, mulig at også bunnstoffene har blitt bedre siden den gang.

Redigert av larshans1 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...