Fubar Startet 21.Mars.2022 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2022 Hei, Nettopp blitt eier av en Nordisk Folkebåt fra 1968, første treseiler for min del! Båten tror jeg er i grei stand. Første dag med pussing i helgen og da dukket det opp et par funn jeg er litt usikker på hvordan best (og helst enklest) kan håndteres. 1. En sprekk i spilen til hovedseilet i bommen (se blidere). Virker ikke som det er noe råte i treet, tror dere vill fungere med trelim? Eller har dere noen andre forslag? 2.Er en sprekk i styret (se bildet), virker som den sitter greit fast. Forslag til reparering? Eller om det er nødvendig med noe reparering? 3. Var endel av lakken som var slitt bort og sprukket opp, vi har nå skrapt bort og pusset ned de områdene. Endte ca opp med å pusse ned til tre på ca 60% av skroget, ville dere anbefalt da å bare ta alt når man først er i gang? Usikker når det sist ble gjort. Setter pris på alt av råd! Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2022 (redigert) Du må for all del ikke pusse mer på naglehodene, det er de som holder bordgangene og dermed båten sammen. ? Om de da ikke er forsenket og proppet, det er vanskelig å se fra bildet. Redigert 21.Mars.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2022 Trebåt skal skrapes, ikke slipes! Sliping ødelegger båten. Roret burde kanskje blitt laget nytt. Bommen bør kunne la seg fikse med tvinger og polyuretanlim. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Svart 21.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2022 Jeg også mener du bør se etter nytt ror. Det er veldig store krefter i roret ved bruk og dette vil falle av når som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.