Jump to content

Pioner 13 maxi vs pioner 13. Hva er forskjellen?

AskeladdenC65

Recommended Posts

13 Maxi kjenner jeg ikke til, er det 12 Maxi du mener? 

For meg ser det ut til at 12 Maxi har et mer "voksent" skrog med mer v-bunn, som tåler mer motor

test av 13 foteren:
https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-fiske/pioner-13/685676

Såvidt jeg kan se så har Pioner kommet med nye modeller av flere av disse. Men ser ut for meg som at nye 12 maxi er mer flatbunnet enn den gamle...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har både Pioner 13 fot og Pioner 13 Maxi. Pioner 13 Maxi er en større og stødigere båt. Vi har Yamaha 9,9 hk sport som er oppgradert med ny forgasser til 20 hk. Oppnår 22 knop med 20 hk. Med 6 hesteren vil jeg anta du oppnår max 7 knop. Så formålet er vel det som er viktigst. Pioner Maxi er en kjempebåt, bortsett fra selvlensingen. Men det gjelder begge modellene. Det funker men ligger alltid 3-4 cm vann i båten som medfører grønske. Vi har montert en el lensepumpe på Maxi 13 som går på 12 v batteri og lukket den originale selvlensingen. Batteriet lades ca hver annen måned. Fungerer glimrende. 

Takk for svar alle sammen. Men noen som vet noe om motoren, hvorfor hvitt deksel f.eks. Båten skal egentlig bare brukes når jeg sjøsetter eller tar opp brygga mi. Må slepes ca 300m. Så fart osv er egentlig uvesentlig. Kanskje ut å prøve fiskelykken eller sette teiner, men blir nok lite brukt😂

Har sett noen av de små yamahaene med hvitt deksel, mistenker de kan være innrettet mot seilbåter - stikker seg mindre ut med hvit motor på hvit båt :confused:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...