Jump to content

Val av sporingeining til båt.

Ask

Recommended Posts

Hei.

Eg vurderer å kjøpa system for sporing av båten/båtane.

Er det einkvan som har erfaring, og kan tilrå, eller rå ifrå, typar/merke?

Det er viktig at greiene er lette å setja opp, og lette å bruka.

Låge månadsutgifter er heller ikkje nokon ulempe.

Eg er takksam for svar.

Jeg har installert SmartBoat One for noen år siden  - og er strålende fornøyd.  Da får du sporing, pluss alarm om/når båten beveger seg utenfor et par hundre meter etter å ha ligget stille i ca 15 minutter.  I tillegg alarm til tlf. når vannivå stiger, og/eller lensepumpe starter - pluss,pluss.  Etter hvert kommer også tilleggsprodukter som alarm når/hvis landstrøm faller ut, innbruddsalarm mm.

Les mer her 

https://sensarmarine.com/?utm_medium=ppc&utm_source=adwords&utm_campaign=2020+|+Search+|+Norge+|+Brand+-+exact&utm_term=sensar marine&hsa_ad=437435686461&hsa_ver=3&hsa_net=adwords&hsa_kw=sensar marine&hsa_grp=101089485749&hsa_acc=8019185274&hsa_cam=10136308758&hsa_mt=e&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-804517165848&gclid=Cj0KCQjw5-WRBhCKARIsAAId9FlTG_dZrNoHHy2iYxCIwaOOCewvSRI68DyoE7vj4SSiLCFtWNyxd5oaAvVQEALw_wcB

BONITA I

Bonita I skrev for 11 timer siden:

Jeg har installert SmartBoat One for noen år siden  - og er strålende fornøyd.

Har kjøpt inn Smartboat som skal monteres før sjøsetting.  RS selger disse med bra medlemsrabatt

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

3 minutes ago, dsm said:

Airtags: Sporingsbrikke. liten flat rund dings. Koster rundt 1000,- for 4 stk. Elkjøp og andre kjeder selger.

Hvordan fungerer det? er det eget batteri? tilknyttet mobil? hvor kan de gjemmes?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

2 hours ago, Ask said:

Hei. Har ikkje desse kort rekkevidde? Nokre titals meter?

Takk for alle svar.

Går på bluetooth. Du må være i nærheten eller andre som også har appen må være i nærheten så sendes info over nett. Fungerer fint/greit i byer, eller til å finne nøkler i hus etc. men vil absolutt ikke anbefale i båt.

37 minutes ago, Vittig said:

Går på bluetooth. Du må være i nærheten eller andre som også har appen må være i nærheten så sendes info over nett. Fungerer fint/greit i byer, eller til å finne nøkler i hus etc. men vil absolutt ikke anbefale i båt.

Høres ikke ut som et særlig bra alternativ nei!   Hva er formålet!  Skulle jeg investert i slikt opplegg måtte det ha vært bra sporing, og helst tilknyttet et sikkerhetssystem. samt mulighet til å lese av strøm temperatur og ev lensepumpe aktivitet.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

2 minutes ago, -morten- said:

Høres ikke ut som et særlig bra alternativ nei!   Hva er formålet!  Skulle jeg investert i slikt opplegg måtte det ha vært bra sporing, og helst tilknyttet et sikkerhetssystem. samt mulighet til å lese av strøm temperatur og ev lensepumpe aktivitet.

Smart boat one er vel en ferdig løsning som skal dekke det meste uten at jeg har satt meg så mye inn i det. Selv har jeg planer om å montere en åpen standard i båten som det forsåvidt også finnes mye gode ferdige produkter på og det er Zigbee. hjemmeautomasjon er artig, og terskelen blir lavere og lavere, så da blir det samme opplegg i båten for meg. For sporing og GPS skal jeg sette opp OpenCPN/SignalK løsning på en raspberry pi som jeg når via VPN. 

Victron har også ferdigløsninger og de har også svært gode produkter til båt så du kan ta en titt på fks. https://www.sparelys.no/victron-gx-lte-4g-e?gclid=CjwKCAjwiuuRBhBvEiwAFXKaNIOanl0UsM6EkorBz6ho2qLP-1P_9Q4YelMG8LYa_mSHALiqECv_WRoCMFEQAvD_BwE og resten av porteføljen. Mener de dekker det meste.

Worry II skrev for 2 timer siden:

Kan vi spørre om hva det koster å forsikre en Sunseeker 47 ? 

Endte opp med 22.000,- beste dekning og helårsbruk. Ca 1000,- lavere enn for vår P42 to år siden mener jeg.

Så SmartBoat finansierer seg selv og gir oss en topp løsning på kjøpet. 

Er en skikkelig nerd på duppeditter og slikt selv, men ingen andre system måler seg mot denne. Andre systemer har svakheter eller baserer seg på andre preferanser for hva som er viktig for en. Kommer til å komplettere med noe selv, men da beveger vi oss mot automasjon…

Jeg bruker faktisk en GPS i utgangspunktet beregnet til hund i min båt :)

Den ligger tilkoblet en USB-port som ligger godt skjult i båten slik at den alltid er oppladet. Om strømmen blir brutt har den over 1 uke med batteritid. Enheten har innebygd GPS og sender om ønskelig ut lokasjon så ofte du vil, når du vil, eller om båten beveger seg utenfor et GeoFence-område du definerer i appen.

Prisen er 790, -for selve dingsen + 80,- i mnd. i abb. som da inkl. det innebygde sim-kortet + datakostnader.

GPS-sporing av hund med Mitt Spor (telenor.no)

Vittig skrev On 23.3.2022 at 10.14:

Korriger meg om jeg tar feil her, men er ikke greia med en airtag at alle Apple-enheter i nærheten "ser" den og kollektivt bidrar til å formidle lokasjonen slik at eier kan se hvor brikken befinner seg? I så fall vil den kjnne brukes til formålet, gitt at det jevnlig passerer folk med iPhone forbi. Man vil i det minste kunne oppdage at airtagen er på tur og hvor den eventuelt måtte dukke opp etterpå.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...