Jump to content

Edit History

HiWard

HiWard

Jeg har en greie med min Windy 8000 som jeg ikke blir helt klok på. I skottet mellom motorrom og kabin, helt nede i kjølen, er det plassert en kuleventil, se bilde (som forøvrig er en stilig original fra digitalmuseum.no)

windy8000.png.f4694f9b7240ddf99d933cf8f8667d91.png

Kuleventilen er rustet fast i åpen stilling og jeg lurer rett og slett på om jeg skal bytte den eller fjerne den og la det være åpent.

Mitt første innfall var å bytte kuleventilen, men så kunne jeg egentlig ikke komme på et tilfelle hvor man ønsker å ha denne ventilen stengt. Om man lukker den, blokkerer man drenering bak til lensepumpene. Ikke særlig gunstig med tanke på diverse skroggjennomføringer foran skottet eller dersom selvlensinga i cockpit ikke klarer å svelge unna en skikkelig regnskur.

Har denne kuleventilen en funksjon jeg ikke forstår? Er det for å hindre bensindamp å sige fremover i båten? Skal man i så fall stenge den kun ved overnatting?

HiWard

HiWard

Jeg har en greie med min Windy 8000 som jeg ikke blir helt klok på. I skottet mellom motorrom og kabin, helt nede i kjølen, er det plassert en kuleventil, se bilde (som forøvrig er en stilig original fra digitalmuseum.no)

windy8000.png.f4694f9b7240ddf99d933cf8f8667d91.png

Kuleventilen er rustet fast i åpen stilling og jeg lurer rett og slett på om jeg skal bytte den eller fjerne den og la det være åpent.

Mitt første innfall var å bytte kuleventilen, men så kunne jeg egentlig ikke komme på et tilfelle hvor man ønsker å ha denne ventilen stengt. Om man lukker den, blokkerer man drenering bak til lensepumpene. Ikke særlig gunstig med tanke på diverse skroggjennomføringer foran skottet eller dersom selvlensinga i cockpit ikke klarer å svelge unna en skikkelig regnskur. Har denne kuleventilen en funksjon jeg ikke forstår?

• Create New...