Jump to content

VP-AQ145/280 - B23 motor toppakning

runsun

Recommended Posts

Jeg holder på med skifte av toppakning på en Volvo B23 ferskvannskjølt marinemotor (VP-AQ145/280 -84mod)

I instrukssjonboken/manualen står den momenttiltrekking på boltene 60Nm deretter 110 Nm ( kjøremotor til normaltemp, åpne toppdeksel for så å løsne en og en bolt å tiltrekke med 110Nm)  

På nettet står det som oftes - tiltrekke med 20Nm deretter 60Nm for så og tiltrekke boltene med 90 grader og ingen ettertrekking etterpå !!!!!

Her er det jo mange smarte hoder, hva er det beste resultatet ??? :newyearcheers::sailing:

runsun skrev for 9 timer siden:

Jeg holder på med skifte av toppakning på en Volvo B23 ferskvannskjølt marinemotor (VP-AQ145/280 -84mod)

I instrukssjonboken/manualen står den momenttiltrekking på boltene 60Nm deretter 110 Nm ( kjøremotor til normaltemp, åpne toppdeksel for så å løsne en og en bolt å tiltrekke med 110Nm)  

På nettet står det som oftes - tiltrekke med 20Nm deretter 60Nm for så og tiltrekke boltene med 90 grader og ingen ettertrekking etterpå !!!!!

Her er det jo mange smarte hoder, hva er det beste resultatet ??? :newyearcheers::sailing:

De to forskjellige prosedyrene er nok fordi VP på ett eller annet tidspunkt har byttet bolter til strekkbolter.

Når man trekker til bolter med grader har man strekkbolter.

Følg instruksjon for motor, pakning  og bolter.

Strekkbolter blir anbefalt kun brukt en gang, så du bør uansett kjøpe nye, selv om noen bruker de flere ganger. 

Alle bolter strekkes, men strekkbolter som brukes på  toppen er av en annen legering. De strekkes tidligere og mer enn f.eks 12.9 bolter.

Redigert av F. Hansen (see edit history)
runsun skrev for 21 timer siden:

hvordan ser jeg om det er strekkbolter ?

Strekkbolter har vel alltid et større eller mindre gjengeløst parti mellom hodet og gjengene. Dette gjengeløse partiet er ofte (men kanskje ikke alltid?) noe tynnere enn resten av bolten. Det er i utgangspunktet dette tynnere partiet som vries (strekkes) litt når man fortsetter å dra bolten etter at den er skrudd ned hele sin lengde. Det fungerer altså ikke utelukkende slik at gjengene fortsetter å skru seg ned mens hele bolten blir lenger, men derimot at gjengene blir stående (nesten) stille mens den deformerbare sonen vrir seg som en torsjonsstang (tenk stabilisatorstag på bil).

Her er et bilde av tre typiske strekkbolter med dette smale partiet, som tilsier at dette utvilsomt er strekkbolter. Her er det en tynnere deformerbar sone fra omtrent en cm under hodet og helt ned til der gjengepartiet begynner:

1289249399_Strekkbolter1.jpg.b60cde14b0a7a32a1cfe3fbc3fa47a8d.jpg

Det finnes også mye som selges som strekkbolter men som mangler denne deformerbare sonen. Om dette likevel er å regne som strekkbolter ville jeg vurdert ut fra eventuell medfølgende tiltrekkingsprosedyre. Jeg er ærlig talt ikke sikker selv, men jeg vil egentlig tro at boltene på bildet under ikke er ekte strekkbolter da man i denne utførelsen mister kontroll over hvor bolten deformeres. Noe som nødvendigvis vil gjøre gjengepartiet ekstra utsatt dersom disse boltene trekkes til med grader i tillegg til moment.

368292591_Strekkbolter2.jpg.21ea6c5fceb3489a0c5600c703f69c91.jpg

Redigert av X10an (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...