Jump to content

Edit History

X10an

X10an

runsun skrev for 21 timer siden:

hvordan ser jeg om det er strekkbolter ?

Strekkbolter har vel alltid et større eller mindre gjengeløst parti mellom hodet og gjengene. Dette gjengeløse partiet er ofte (men kanskje ikke alltid?) noe tynnere enn resten av bolten. Det er i utgangspunktet dette tynnere partiet som vries (strekkes) litt når man fortsetter å dra bolten etter at den er skrudd ned hele sin lengde. Det fungerer altså ikke utelukkende slik at gjengene fortsetter å skru seg ned mens hele bolten blir lenger, men derimot at gjengene blir stående (nesten) stille mens den deformerbare sonen vrir seg som en torsjonsstang (tenk stabilisatorstag på bil).

Her er et bilde av tre typiske strekkbolter med dette smale partiet, som tilsier at dette utvilsomt er strekkbolter. Her er det en tynnere deformerbar sone fra omtrent en cm under hodet og helt ned til der gjengepartiet begynner:

1289249399_Strekkbolter1.jpg.b60cde14b0a7a32a1cfe3fbc3fa47a8d.jpg

Det finnes også mye som selges som strekkbolter men som mangler denne deformerbare sonen. Om dette likevel er å regne som strekkbolter ville jeg vurdert ut fra eventuell medfølgende tiltrekkingsprosedyre. Jeg er ærlig talt ikke sikker selv, men jeg vil egentlig tro at boltene på bildet under ikke er ekte strekkbolter da man i denne utførelsen mister kontroll over hvor bolten deformeres. Noe som nødvendigvis vil gjøre gjengepartiet ekstra utsatt dersom disse boltene trekkes til med grader i tillegg til moment.

368292591_Strekkbolter2.jpg.21ea6c5fceb3489a0c5600c703f69c91.jpg

X10an

X10an

runsun skrev for 20 timer siden:

hvordan ser jeg om det er strekkbolter ?

Strekkbolter har vel alltid et større eller mindre gjengeløst parti mellom hodet og gjengene. Dette gjengeløse partiet er ofte (men kanskje ikke alltid?) noe tynnere enn resten av bolten. Det er vel i utgangspunktet dette tynnere partiet som vries (strekkes) litt når man fortsetter å dra bolten etter at den er skrudd ned hele sin lengde. Det fungerer altså ikke utelukkende slik at gjengene fortsetter å skru seg ned mens hele bolten blir lenger, men derimot at gjengene blir stående (nesten) stille mens den deformerbare sonen vrir seg som en torsjonsstang (tenk stabilisatorstag på bil).

Her er et bilde av tre typiske strekkbolter med dette smale partiet, som tilsier at dette utvilsomt er strekkbolter. Her er det en tynnere deformerbar sone fra omtrent en cm under hodet og helt ned til der gjengepartiet begynner:

1289249399_Strekkbolter1.jpg.b60cde14b0a7a32a1cfe3fbc3fa47a8d.jpg

Det finnes også mye som selges som strekkbolter men som mangler denne deformerbare sonen. Om dette likevel er å regne som strekkbolter ville jeg vurdert ut fra eventuell medfølgende tiltrekkingsprosedyre. Jeg er ærlig talt ikke sikker selv, men jeg vil egentlig tro at boltene på bildet under ikke er ekte strekkbolter da man i denne utførelsen mister kontroll over hvor bolten deformeres. Noe som nødvendigvis vil gjøre gjengepartiet ekstra utsatt dersom disse boltene trekkes til med grader i tillegg til moment.

368292591_Strekkbolter2.jpg.21ea6c5fceb3489a0c5600c703f69c91.jpg

• Create New...