Jump to content

Kjøp av første båt Askeladden 605 Explorer 2010

Interal error

Recommended Posts

Jeg vet det er mange tråder fra før på båten og leser gjennom alt nå. Har noen noe å si om denne båten? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=252345889

Den er Securemark. Hvordan går jeg frem for å sjekke heftelser og om den skulle vært registrert i skipsregistreret? Må jeg finne serienummer på båten for å oppgi dette?

Båten ligger langt unna meg, så jeg må avklare alle feller før jeg kjører så langt. Men regner jo med at ting er i orden i utgangspunktet.

Hva tenker dere om prisen? Er det en grei markedspris? 

Er det mulig å montere sjøvannstoalett på disse båtene under benken i kabinen, eller er porta potti eneste løsning å få til?

Vi kjøpte en sånn ny med 110 hk i 2010. Monterte anker rulle på samme sted. Det vi ikke var obs var at kalesjen og bøylene måtte stå som en targabøyle. Fikk derfor tak i rørhengsler og kappet og monterte så vi kunne slå sammen bøylene og legge det ned i kabinen. Veldig fornøyd med båten så det ble trefotsyke.

Hilsen

Lurvetass

Hadde en slik båt tidligere. Mener jeg kjøpte den ny i 2006/07 . Var med en Mercury 115 EFI. Fikk vel noe "på kjøpet" som kartplotter, ferdig primet/stoffet, securemark/ etc. Tror prisen var ca. 355.000.- ferdig sjøsatt. Likte båten veldig godt, med en del lure løsninger. Men riktig som " lurvetass" sier, at kalesjen måtte alltid stå oppe i en slags targabøyle- possisjon. Ble jo vant med dette , men var kanskje noe "i veien". Solgte båten igjen 2009, (tror prisen jeg fikk var ca 320.000.-). Grunnen var at jeg da gikk tilbake til snekkelivet igjen.  Vil kanskje si at prisen på den du har sett på ligger nærmere  ca 250.000.- (+/-)?

Redigert av LM 605 (see edit history)
_André_ skrev for 23 timer siden:

Hvordan går jeg frem for å sjekke heftelser og om den skulle vært registrert i skipsregistreret?

For å være registrert i NOR (Skipsregisteret) må fritidsbåter være minst 7 meter. Dersom båten er mindre enn dette er den helt sikkert ikke registrert der. 

Eventuelle heftelser må da være registrert som løsørepant på eier som person. Dette kan du sjekke hos Løsøreregisteret på brreg.no. Men tror du må ha personnr på eier for å sjekke dette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

_André_ skrev On 3/25/2022 at 17.12:

Er det mulig å montere sjøvannstoalett på disse båtene under benken i kabinen, eller er porta potti eneste løsning å få til?

Det kan være mulig å få til sjøvanstoalett montert på skinner på samme plass som porta potti er plassert.  Askeladden C62 hadde et slikt system. Du kan muligens høre med Askeladden Boats.

Sjekk også om det lukter bensin i kabinen. Plasttanken er ikke 100% luktett, så i vår lukter det bensin. Vi har ikke klart å finne noen lekkasje. Visstnok skal problemet være selve materialet i tanken. Det er en stor jobb å feilsøke, så her ville jeg bedt om opplysninger fra selger.

Jeg skal før sesongstart få sjekket om lukten også betyr høyt nivå av gass, men tror foreløpig ikke det.

Angående toalett i liten Daycruiser. 

Som nevnt så er vell alt mulig. Hva som er smart er det vel delte meninger om. 

Portapotti er super enkelt. Har sitt dårlige rykte, men enkelt. 

En fordel er at når en rer opp senga for natta, så kan en ta ut potta, sette den under kalesja, så er den tilgjengelig for natta. Noe som en ikke kan si om et sjøvanns-toalett som ligger under madrassen, og beina til kona. Ikke sikkert svigermor blir imponert om du har investert i et sjøvanns-toalett i salongen heller. For den uerfarne på sjøen, så er ikke et sjøvanns-toalett under ei sofaputer høy luksus det heller. 

En liten Daycruiser som dette er en super båt for fine dagsturer på sjoen, med en enkel overnatting. Men mitt tips er å beholde det enkelt. Nå vet jeg ikke hvor du holder til, men å tømme portapotti er ganske enkelt, dra til havs, tøm. Søker du litt i gruppa her, så er ikke helt vedlikeholdsfrie....

Bensinlukten kan være forvarsel på akutt lekkasje. Vi opplevde dette i en lignende Askeladden modell fra samme periode. Plutserlig hadde vi 50 liter bensin skvalpende rundt i skroget. Vår tank var dårlig montert og hadde beveget seg litt akterover og hadde gnisset mot en stoppekloss. Dette førte til utmatting i plasten og sprekker som dampet bensin i flere år før tanken plutselig tømte seg i skroget.

Ny tank kostet 4-5 tusen, og montering var faktisk en forholdsvis enkel jobb.

Redigert av Kappa (see edit history)

Takk for tips. Vår båt har kun gått drøye 200 timer, virker litt rart om det har gnisset på så kort tid, men skal ta en titt. Jeg har også blitt anbefalt å sjekke/bytte ventilasjonsslange og påfyllingsslange. Askeladden mente også det kunne legge seg bensin i overløpsslangen og ligge der og dunste. Bensin er uansett ikke noe å spøke med.

lurvetass skrev On 25.3.2022 at 17.34:

... Det vi ikke var obs var at kalesjen og bøylene måtte stå som en targabøyle. Fikk derfor tak i rørhengsler og kappet og monterte så vi kunne slå sammen bøylene og legge det ned i kabinen...

Vi kjøpte en 605 i 2004. Vår første båt. Irriterte oss etterhvert grenseløst over kalesjeløsningen. Kappet stengene og monterte rørhengsler med låsepinner. Hadde en pose å ha den ferdige kalesjen med innslåtte stenger i. Lå i cabinen om vi kjørte helåpent. Som vi stort sett alltid gjorde.

Bilde1.jpg.67c8ad96b73fa984641e1a4a65b6ed78.jpg

Bilde2.jpg.fee3834310e3e137c38a257ca1dd9295.jpg

Bilde3.JPG.449882f9d337401df9f0bc933af7099d.JPG

Bilde4.JPG.5e71e3f313bd02fd74551a811000f303.JPG

Bonus skrev 1 time siden:

Vi kjøpte en 605 i 2004. Vår første båt. Irriterte oss etterhvert grenseløst over kalesjeløsningen. Kappet stengene og monterte rørhengsler med låsepinner. Hadde en pose å ha den ferdige kalesjen med innslåtte stenger i. Lå i cabinen om vi kjørte helåpent. Som vi stort sett alltid gjorde.

Bilde1.jpg.67c8ad96b73fa984641e1a4a65b6ed78.jpg

Bilde2.jpg.fee3834310e3e137c38a257ca1dd9295.jpg

Bilde3.JPG.449882f9d337401df9f0bc933af7099d.JPG

Bilde4.JPG.5e71e3f313bd02fd74551a811000f303.JPG

Se der var de. Samme prinsippet vi hadde. Tror rørhengselen ble bestilt fra en nettbutikk i Australia. Husker det var nervepirrende å kappe røra til helt ny kalesje, men det gikk bra. 

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 51 minutter siden:

... Se der var de. Samme prinsippet vi hadde. Tror rørhengselen ble bestilt fra en nettbutikk i Australia. Husker det var nervepirrende å kappe røra til helt ny kalesje, men det gikk bra. 

Jeg kjøpte rørhengslene fra Australia i 2004. Ser de har tilsvarende her

_André_ skrev 57 minutter siden:

Er C62 Cruiser en fornyet versjon av 605 Explorer? Syntes designet ser ganske likt ut. Forstår den har montert toalett og at det kanskje var høyere plass i kabinen? Men fortsatt det samme gamle designet. 

Det er "etterkommeren" av 605 Explorer. Nå det er sagt, så har den en bensintank som er "umulig" å få ut, uten å skjære opp dørken.

Lukter det bensin, synes jeg tanken bør tas ut for en sjekk. Det er i hvertfall min erfaring. Da 50 liter bensin havnet i skroget, ringte vi brannvesenet, som rykket ut med stort mannskap, og de skumla båten og halve havna før de lenset ut bensinen. Dette var riktignok en annen Askeladden, men fra samme periode. Noen burde få seg en smekk for å montere tanken på en slik måte.

B4C18138-D9E0-4DFB-B4F6-F7157083E6A3.jpeg

Virker som et merkeproblem. Noen som vet om dette er utbedret på snere årstall av modelenne? C62 er vel fra 2012- og i hvert fall til 2015. Hvor kan man inspisere type tank og feste på en C62 dersom hele dørken må åpnes for å skifte den?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...