ALOSV
Hei godtfolk. Jeg har en veldig liten Alo Mikkel 26 og ønsker å åpne opp litt med stikksag og gjøre det lettere å bevege seg. Sikkert en kjent greie for mange. På bildet har jeg merket/skravert ca-området jeg tenker å fjerne fra to vinkler (inkludert arealet over døren, som til informasjon ikke er i direkte kontakt med skroget over).
Spørsmålet er i hvor stor grad denne veggen har en strukturell funksjon, aka. at den stiver opp båten/forhindrer vridning under stress/holder oppe riggen. Akkurat når det gjelder denne båten er informasjon vanskelig å oppdrive da Alo gikk konkurs på 80-tallet og mange av disse er levert som halvfabrikat/hjemmesnekret. Båten sies i utgangspunktet å være overdimensjonert/ekte havseiler/umulig å senke osv.
En kjent svakhet er mastestøtten i aluminium som for flere har sviktet under hard medfart. Denne har jeg tenkt å bytte til tilsvarende dimensjon i syrefast stål/eik/noe annet sterkt for å forberede båten til ekte seilas feks til Skottland. Jeg tenker dette også vil kompensere for eventuelt tap av strukturell integritet som følge av modifikasjon av bulkhead.
Oppsummert:
1. Er denne modifikasjonen OK? (tips tas imot med takk)
2. Hvem kan jeg evt kontakte for å få gode svar av typ. profesjonelle?
Takk for alle svar!
Edit: "SKAP" er bare til informasjon, og skal ikke fjernes. Kun skravert område på babord side (og ikke tilsvarende styrbord) er aktuelt å fjerne.
PS: Legg merke til dette feste, som er til stag/wire for mast. Denne må så klart bli værende, og det er mest denne som gjør bulkheaden viktig mener jeg.