Jump to content

Edit History

ALOSV

ALOSV

Hei godtfolk. Jeg har en veldig liten Alo Mikkel 26 og ønsker å åpne opp litt med stikksag og gjøre det lettere å bevege seg. Sikkert en kjent greie for mange. På bildet har jeg merket/skravert ca-området jeg tenker å fjerne fra to vinkler (inkludert arealet over døren, som til informasjon ikke er i direkte kontakt med skroget over). 
675498472_BHCUTfradr.jpg.8035de41a1fd8c0bc3a76a142c31e282.jpg753193537_BHcutfraforpigg.jpg.72016b8bd3ee9d437cd4ba517b32b05d.jpg

Spørsmålet er i hvor stor grad denne veggen har en strukturell funksjon, aka. at den stiver opp båten/forhindrer vridning under stress/holder oppe riggen. Akkurat når det gjelder denne båten er informasjon vanskelig å oppdrive da Alo gikk konkurs på 80-tallet og mange av disse er levert som halvfabrikat/hjemmesnekret. Båten sies i utgangspunktet å være overdimensjonert/ekte havseiler/umulig å senke osv.

En kjent svakhet er mastestøtten i aluminium som for flere har sviktet under hard medfart. Denne har jeg tenkt å bytte til tilsvarende dimensjon i syrefast stål/eik/noe annet sterkt for å forberede båten til ekte seilas feks til Skottland. Jeg tenker dette også vil kompensere for eventuelt tap av strukturell integritet som følge av modifikasjon av bulkhead. 

Oppsummert: 
1. Er denne modifikasjonen OK? (tips tas imot med takk)
2. Hvem kan jeg evt kontakte for å få gode svar av typ. profesjonelle?

Takk for alle svar! 
Edit: "SKAP" er bare til informasjon, og skal ikke fjernes. Kun skravert område på babord side (og ikke tilsvarende styrbord) er aktuelt å fjerne. 

PS: Legg merke til dette feste, som er til stag/wire for mast. Denne må så klart bli værende, og det er mest denne som gjør bulkheaden viktig mener jeg. af2a9934-e5a9-4b49-be02-c2c6b133d8ba.jpg.4b2737c3209bb028045be6f355649672.jpg

ALOSV

ALOSV

Hei godtfolk. Jeg har en veldig liten Alo Mikkel 26 og ønsker å åpne opp litt med stikksag og gjøre det lettere å bevege seg. Sikkert en kjent greie for mange. På bildet har jeg merket/skravert ca-området jeg tenker å fjerne fra to vinkler (inkludert arealet over døren, som til informasjon ikke er i direkte kontakt med skroget over). 
675498472_BHCUTfradr.jpg.8035de41a1fd8c0bc3a76a142c31e282.jpg753193537_BHcutfraforpigg.jpg.72016b8bd3ee9d437cd4ba517b32b05d.jpg

Spørsmålet er i hvor stor grad denne veggen har en strukturell funksjon, aka. at den stiver opp båten/forhindrer vridning under stress/holder oppe riggen. Akkurat når det gjelder denne båten er informasjon vanskelig å oppdrive da Alo gikk konkurs på 80-tallet og mange av disse er levert som halvfabrikat/hjemmesnekret. Båten sies i utgangspunktet å være overdimensjonert/ekte havseiler/umulig å senke osv.

En kjent svakhet er mastestøtten i aluminium som for flere har sviktet under hard medfart. Denne har jeg tenkt å bytte til tilsvarende dimensjon i syrefast stål/eik/noe annet sterkt for å forberede båten til ekte seilas feks til Skottland. Jeg tenker dette også vil kompensere for eventuelt tap av strukturell integritet som følge av modifikasjon av bulkhead. 

Oppsummert: 
1. Er denne modifikasjonen OK? (tips tas imot med takk)
2. Hvem kan jeg evt kontakte for å få gode svar av typ. profesjonelle?

Takk for alle svar! 
Edit: "SKAP" er bare til informasjon, og skal ikke fjernes. Kun skravert område på babord side (og ikke tilsvarende styrbord) er aktuelt å fjerne. 

PS: Legg merke til dette feste, som er til stag/wire for mast. Denne må så klart bli værende, og det er mest denne som gjør bulkheaden viktig mener jeg. af2a9934-e5a9-4b49-be02-c2c6b133d8ba.jpg.4b2737c3209bb028045be6f355649672.jpg

ALOSV

ALOSV

Hei godtfolk. Jeg har en veldig liten Alo Mikkel 26 og ønsker å åpne opp litt med stikksag og gjøre det lettere å bevege seg. Sikkert en kjent greie for mange. På bildet har jeg merket/skravert ca-området jeg tenker å fjerne fra to vinkler (inkludert arealet over døren, som til informasjon ikke er i direkte kontakt med skroget over). 
675498472_BHCUTfradr.jpg.8035de41a1fd8c0bc3a76a142c31e282.jpg753193537_BHcutfraforpigg.jpg.72016b8bd3ee9d437cd4ba517b32b05d.jpg

Spørsmålet er i hvor stor grad denne veggen har en strukturell funksjon, aka. at den stiver opp båten/forhindrer vridning under stress/holder oppe riggen. Akkurat når det gjelder denne båten er informasjon vanskelig å oppdrive da Alo gikk konkurs på 80-tallet og mange av disse er levert som halvfabrikat/hjemmesnekret. Båten sies i utgangspunktet å være overdimensjonert/ekte havseiler/umulig å senke osv.

En kjent svakhet er mastestøtten i aluminium som for flere har sviktet under hard medfart. Denne har jeg tenkt å bytte til tilsvarende dimensjon i syrefast stål/eik/noe annet sterkt for å forberede båten til ekte seilas feks til Skottland. Jeg tenker dette også vil kompensere for eventuelt tap av strukturell integritet som følge av modifikasjon av bulkhead. 

Oppsummert: 
1. Er denne modifikasjonen OK? (tips tas imot med takk)
2. Hvem kan jeg evt kontakte for å få gode svar av typ. profesjonelle?

Takk for alle svar! 

PS: Legg merke til dette feste, som er til stag/wire for mast. Denne må så klart bli værende, og det er mest denne som gjør bulkheaden viktig mener jeg. af2a9934-e5a9-4b49-be02-c2c6b133d8ba.jpg.4b2737c3209bb028045be6f355649672.jpg



×
×
  • Create New...