Jump to content

Er det (strukturelt) trygt å fjerne deler av bulkhead/skott? (se bilder)

ALOSV

Recommended Posts

Hei godtfolk. Jeg har en veldig liten Alo Mikkel 26 og ønsker å åpne opp litt med stikksag og gjøre det lettere å bevege seg. Sikkert en kjent greie for mange. På bildet har jeg merket/skravert ca-området jeg tenker å fjerne fra to vinkler (inkludert arealet over døren, som til informasjon ikke er i direkte kontakt med skroget over). 
675498472_BHCUTfradr.jpg.8035de41a1fd8c0bc3a76a142c31e282.jpg753193537_BHcutfraforpigg.jpg.72016b8bd3ee9d437cd4ba517b32b05d.jpg

Spørsmålet er i hvor stor grad denne veggen har en strukturell funksjon, aka. at den stiver opp båten/forhindrer vridning under stress/holder oppe riggen. Akkurat når det gjelder denne båten er informasjon vanskelig å oppdrive da Alo gikk konkurs på 80-tallet og mange av disse er levert som halvfabrikat/hjemmesnekret. Båten sies i utgangspunktet å være overdimensjonert/ekte havseiler/umulig å senke osv.

En kjent svakhet er mastestøtten i aluminium som for flere har sviktet under hard medfart. Denne har jeg tenkt å bytte til tilsvarende dimensjon i syrefast stål/eik/noe annet sterkt for å forberede båten til ekte seilas feks til Skottland. Jeg tenker dette også vil kompensere for eventuelt tap av strukturell integritet som følge av modifikasjon av bulkhead. 

Oppsummert: 
1. Er denne modifikasjonen OK? (tips tas imot med takk)
2. Hvem kan jeg evt kontakte for å få gode svar av typ. profesjonelle?

Takk for alle svar! 
Edit: "SKAP" er bare til informasjon, og skal ikke fjernes. Kun skravert område på babord side (og ikke tilsvarende styrbord) er aktuelt å fjerne. 

PS: Legg merke til dette feste, som er til stag/wire for mast. Denne må så klart bli værende, og det er mest denne som gjør bulkheaden viktig mener jeg. af2a9934-e5a9-4b49-be02-c2c6b133d8ba.jpg.4b2737c3209bb028045be6f355649672.jpg

Redigert av ALOSV (see edit history)

Jeg har vært med å bygge tilsvarende båt fra skrogferdig til innredet. Uten skott, var båten fullstendig fleksibel og vanskelig å rette opp. Slik sett er skottene og dørkarmer i overkant vesentlig for skrogets stivhet og styrke. Personlig ville jeg vært en smule tilbakeholden med å fleske ned så mye som du antyder. Riggen gir også høy strekklast på skottene. Maststøtten kan lages av hva som helst som tar opp tilstrekkelig kompresjon. Stål er utmerket, treverk er mindre utmerket. Hulda, som er et hakk større, har et 100 mm firkantrør som maststøtte.

Takk for tips ang mastestøtten. Stål er nok best ja, også mtp plass. 

Ift det andre du sier så hadde jeg håpet du ville si noe annet! :) 
Kan du si noe om hvor kreftene faktisk virker her? Altså er det snakk om at riggen presses ned og komprimerer skottet (som mastestøtten), eller er det snakk om at wire fra mast drar i det festet på nederste bildet? (og forlenget sett bunnen av båten og sideveggene hvor skott er festet). 

Kunne jeg evt ha erstattet veggen igjen med f.eks. en slags jekk/stang under seilas? (som enkelt kan fjernes/festes) Som en slags minimastestøtte (eller skottestøtte) i stål. 

Vi målte strekket fra vantene på en Hero en gang. Strekket var ca. 20 tonn så vidt jeg husker. Skottet skal ta opp disse kreftene, hos deg kanskje 5 tonn. Du kan fjerne noe. Men geometrien er viktig. Skarpe hjørner må unngås. De første modellene av noen tyske båter var minimalistiske. Under seil kilte dører og skuffer seg fast. Det knirket og kneppet, krakellerte og sprakk. Det er nedsiden av å klusse med kreftene skroget blir utsatt for.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...