Mobilius Startet 26.Mars.2022 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2022 (redigert) Har problemer ved gasspådrag over 3500 O/min. Utarter seg som kutt i tenningen. Ved økt gass kutter den bare mere. Problemet kommer og går. Motoren kan gå greit over lengre tid. Stator? Redigert 26.Mars.2022 av Mobilius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 26.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2022 (redigert) Kutter den på alle, eller bare på en? Sjekk det grunnleggende først: Bensinkvalitet, dødmannsknapp og hva forteller pluggene. Er det vann på pluggene pga sprekt blokk? Kjente feil på disse er blant annet likeretter, trigger, cdm, magneter og coilene. Redigert 26.Mars.2022 av F. Hansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mobilius Svart 26.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2022 (redigert) Vanskelig å si om den kutter på alle eller en til to. Oppholdet er såpass kortvarig at den klarer å holde noenlunde turtall. Låter absolutt ikke som et bensinproblem. Har nye coiler liggende. Redigert 26.Mars.2022 av Mobilius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 26.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2022 Mobilius skrev On 26.3.2022 at 6.54: Har nye coiler liggende. Vis hele sitatet Da hadde jeg byttet coiler. Vanlig feil på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 26.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2022 Kanskje nyttig tips her. https://youtu.be/sX4YLfvBwUo Sitér dette innlegget Link to post
Mobilius Svart 7.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2022 Da har jeg forsøkt å bytte coiler uten at dette gjorde noen endring. Står litt i villrede her... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 8.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2022 (redigert) Er pluggene ok? Evnt sett i nye og test. Viss ikke ville eg sjekka bensinsystemet. Først filter, deretter vaportank. Alle elektriske kontakter, jordingspunkter. Er alt over ok, må du videre til dysene og injector-rail. Er det dritt her, kan dette komme fra en sliten kompressor. Da må injectorer, rail og alle slanger renses, og kompressor må overhales/renses. Er dette systemet rent og pent, ville eg kontrollert dysene. Har du ikke slikt utstyr, må de sendes bort, evnt lagd deg en test-jigg. Redigert 8.Mai.2022 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 8.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2022 (redigert) Mobilius skrev On 7.5.2022 at 16.20: Da har jeg forsøkt å bytte coiler uten at dette gjorde noen endring. Står litt i villrede her... Vis hele sitatet Da har du kommet et godt skritt videre, ifølge eliminasjonsmetoden.? Hvis det da ikke er oppstått flere feil samtidig. Men det er lite sannsynlig. Fortsett å eliminere øvrige muligheter, så kommer du i mål. Kan det være vakkel i stoppkrets, oljenivå, dødmannsknapp, vann i bensinfilter, osv? Prøv å overkoble mulighetene en og en for å eliminere deg frem til feilen. Nesten alle feil skyldes slurv i vedlikehold, så begynn i den enden, Redigert 8.Mai.2022 av TS. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mobilius Svart 8.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2022 Er positivt tilhenger av eliminering metoden ?, så det er jo et bra utgangspunkt. Plugger er nye, filter i båt og på vapor er byttet. Oljetank er byttet da jeg hadde mistanke om feil på føler i tank. Eliminering av vakkel er jo greit å gjennomføre så det for bli neste steg. Har fundert litt over eventuell feil på fødepumpen (low pressure pump). Kan det være denne eller ville problemet opptrådt annerledes da? Ser ved litt google at typisk feil i vapor er overgangen på toppen av høyttrykspumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 8.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2022 Fødepumpen er vel en enkel sak å åpne og inspisere/ teste, Har vært borte i tilfeller med vann og rust? i høytrykkspumpe. Har du mulighet til måle bensintrykkene ulike steder under drift? Sitér dette innlegget Link to post
Mobilius Svart 23.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2022 Har i dag inspisert vapor og fødepumpe og dette ser fint ut. Vurderer å anskaffe meg bensintrykk måleverktøy for å se trykket. Ser det er forskjellige steder å koble seg på for å måle, også på vapor. Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 23.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2022 Hvis den har begrenset power ved 3500 omd så er det sannsynlighvis nøytal bryter som sitter på gir skift under olje tank. Hvis den henge seg opp ECU ‘en syns den er i nøytral uansett du er i gir og ikke tillater omd over 3500 til å beskytter motoren. Har bytte en del av de på Optimax, du kan teste den med en multimeter på de to ledninger som gå fram under olje tank slange ved olje filter. Sitér dette innlegget Link to post
Mobilius Svart 24.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2022 Spannerman. Sikter du til rød/sort og sort som er koblet like ved bunn av oljetanken? Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 24.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2022 De to ledning som går til bunnen av olje tanken er til den lav olje nivå sensor. Det er to mer ledning som går inn mot midten av motoren til en microbryter på topp av gir shift stang som går ned til girboks. Husk ikke farger men du kan kanskje ser dem fra babord side under tanken, ellers fjerne de to skruer på brakett på topp av tanken så at du kan flytte den litt. Sitér dette innlegget Link to post
Mobilius Svart 25.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2022 Har nå demontert en del for å komme til tps. Er det denne? (Se bilder) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 25.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2022 Hvis det er fri/gir-bryteren som er problemet. Det vil si den indikerer fri, også når den er i gir. Så vil jeg tro det er mulig å starte den også når den står i gir. Se forøvrig link til YouTube film jegblinka til lengre opp. Det var riktignok en firetakt er, men har inntrykk av at det er mye det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Mobilius Svart 25.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2022 Du har rett i at dette er fri/gir bryter. Kan ikke starte i gir, så denne fungerer antakelig som den skal. Fant ut av tps og har målt motstand i denne som viser at denne også skal være ok. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 25.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2022 (redigert) I og med at feilen kommer og går, så kan det være elektrisk vakkel. Da kan alt være i orden når du måler, for så å svikte under drift. Anbefaler derfor å frakoble eller laske givere der det er mulig. Da er enhver tvil eliminert på de ut/ innkoblede giverne. Anbefaler også bruk av ohm/volt -meter med mulighet for avlesing og lagring av max/min verdier, som avleses under kjøretur. Bensin trykk kan også med fordel avleses under kjøring. Redigert 25.Mai.2022 av TS. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 25.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2022 (redigert) Motoren skal start uansett stillingen på nøytral bryter, start sperring funksjon når man er inn gir er styrt av an annen bryter i kontrol boks. Du skal har en svart og en svart/rødt ledning ved olje tanken som går til den nøytral bryter, det er to bullet kobblinger hvor ledninger bytter fargen til svart inn til bryteren selv. Det er en typisk feil at det kom og går, så avkobbel bryteren og kobbel til multimeter og girer til å ser hvis bryter funker hver gang du sett i gir. Det er ikke dyrt og kan byttes med en 1/4 toms pipe eller små 5mm? ratchet nøkkel. Den TPS sensor i bildet ditt er ikke noe å gjøre med systemet vi snakk om, den nøytral bryter under olje tanken er ikke noe å gjøre med starting heller, den forteller ECU’en at motor er i gir og det er ok til å gi full power, de forhindre at motoren kan ruse opp over 3k hvis den er i fri/nøytral. Når bryter er defekt ECU’en synes den er i fri hele tiden, håper dette forklare alt. Redigert 25.Mai.2022 av Spannerman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mobilius Svart 25.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2022 Takk Spannerman for utfyllende svar ?. Har lest meg litt opp i løpet av dagen og forstått en del av det du her sier. Venter på å motta måleverktøyet for trykk i railsene. Vil da sjøsette igjen og teste på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Mobilius Svart 18.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2022 Da var tilsynelatende problemet løst. Byttet svinghjul sensor og lasket nøytral bryter som ligger under oljetanken. Jeg heller mot feil på nøytral bryter som spannerman nevnte. Hadde litt problemer med å forstå at dette virkelig kunne være feilen utfra din forklaring spannerman, men tusen takk igjen uansett for å fremme dette som sannsynlig årsak. Har vært på sjøen i ca 1.5 timer å stor sett dorget etter sjøørret i dag. Fikk testet litt på full speed. Allt virker fint så langt ?. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 18.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2022 Anbefaler også å sjekke justering av girkabel. Om ikke denne er riktig justert, vil ikke brytere bli påvirket riktig og kan vakle. Mange motorer har feiljusterte kontrollkabler. Følg Mercurys omstendelige justerings prosedyre, for driftssikkert båtliv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.