Jump to content

Tenning problemer? Mercury 90 Optimax 2006 modell


Mobilius

Recommended Posts

Kutter den på alle, eller bare på en?

Sjekk det grunnleggende først: Bensinkvalitet, dødmannsknapp og hva forteller pluggene. Er det vann på pluggene pga sprekt blokk?

Kjente feil på disse er blant annet likeretter, trigger, cdm, magneter og coilene.

Redigert av F. Hansen (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Er pluggene ok?

Evnt sett i nye og test.

 

Viss ikke ville eg sjekka bensinsystemet.

 

Først filter, deretter vaportank. Alle elektriske kontakter, jordingspunkter.

 

Er alt over ok, må du videre til dysene og injector-rail.

Er det dritt her, kan dette komme fra en sliten kompressor. 

     Da må injectorer, rail og alle slanger renses, og kompressor må overhales/renses.

 

Er dette systemet rent og pent, ville eg kontrollert dysene. Har du ikke slikt utstyr, må de sendes bort, evnt lagd deg en test-jigg.

 

 

Redigert av Fjordland (see edit history)
Link to post
Mobilius skrev for 14 timer siden:

Da har jeg forsøkt å bytte coiler uten at dette gjorde noen endring. Står litt i villrede her...

Da har du kommet et godt skritt videre, ifølge eliminasjonsmetoden.?

Hvis det da ikke er oppstått flere feil samtidig. Men det er lite sannsynlig.

Fortsett å eliminere øvrige muligheter, så kommer du i mål.

Kan det være vakkel i stoppkrets, oljenivå, dødmannsknapp, vann i bensinfilter, osv?

Prøv å overkoble mulighetene en og en for å eliminere deg frem til feilen.

Nesten alle feil skyldes slurv i vedlikehold, så begynn i den enden,:thumbsup:

Redigert av TS. (see edit history)
Link to post

Er positivt tilhenger av eliminering metoden ?, så det er jo et bra utgangspunkt.

 

Plugger er nye, filter i båt og på vapor er byttet. Oljetank er byttet da jeg hadde mistanke om feil på føler i tank. Eliminering av vakkel er jo greit å gjennomføre så det for bli neste steg.

 

Har fundert litt over eventuell feil på fødepumpen (low pressure pump). Kan det være denne eller ville problemet opptrådt annerledes da?

 

Ser ved litt google at typisk feil i vapor er overgangen på toppen av høyttrykspumpen.

Link to post
  • 3 uker senere...

Hvis den har begrenset power ved 3500 omd så er det sannsynlighvis nøytal bryter som sitter på gir skift under olje tank. Hvis den henge seg opp ECU ‘en syns den er i nøytral uansett du er i gir og ikke tillater omd over 3500 til å beskytter motoren. Har bytte en del av de på Optimax, du kan teste den med en multimeter på de to ledninger som gå fram under olje tank slange ved olje filter.

Link to post

De to ledning som går til bunnen av olje tanken er til den lav olje nivå sensor. Det er to mer ledning som går inn mot midten av motoren til en microbryter på topp av gir shift stang som går ned til girboks. Husk ikke farger men du kan kanskje ser dem fra babord side under tanken, ellers fjerne de to skruer på brakett på topp av tanken så at du kan flytte den litt.

Link to post

Hvis det er fri/gir-bryteren som er problemet. Det vil si den indikerer fri, også når den er i gir. Så vil jeg tro det er mulig å starte den også når den står i gir. Se forøvrig link til YouTube film jegblinka til lengre opp. Det var riktignok en firetakt er, men har inntrykk av at det er mye det samme. 

Link to post

I og med at feilen kommer og går, så kan det være elektrisk vakkel. Da kan alt være i orden når du måler, for så å svikte under drift.

Anbefaler derfor å frakoble eller laske givere der det er mulig. Da er enhver tvil eliminert på de ut/ innkoblede giverne.

Anbefaler også bruk av ohm/volt -meter med mulighet for avlesing og lagring av max/min verdier, som avleses under kjøretur.

Bensin trykk kan også med fordel avleses under kjøring.

Redigert av TS. (see edit history)
Link to post

Motoren skal start uansett stillingen på nøytral bryter, start sperring funksjon når man er inn gir er styrt av an annen bryter i kontrol boks.

Du skal har en svart og en svart/rødt ledning ved olje tanken som går til den nøytral bryter, det er to bullet kobblinger hvor ledninger bytter fargen til svart inn til bryteren selv. Det er en typisk feil at det kom og går, så avkobbel bryteren og kobbel til multimeter og girer til å ser hvis bryter funker hver gang du sett i gir. Det er ikke dyrt og kan byttes med en 1/4 toms pipe eller små 5mm? ratchet nøkkel. Den TPS sensor i bildet ditt er ikke noe å gjøre med systemet vi snakk om, den nøytral bryter under olje tanken er ikke noe å gjøre med starting heller, den forteller ECU’en at motor er i gir og det er ok til å gi full power, de forhindre at motoren kan ruse opp over 3k hvis den er i fri/nøytral. Når bryter er defekt ECU’en synes den er i fri hele tiden, håper dette forklare alt.

Redigert av Spannerman (see edit history)
Link to post

Takk Spannerman for utfyllende svar ?. Har lest meg litt opp i løpet av dagen og forstått en del av det du her sier.

 

Venter på å motta måleverktøyet for trykk i railsene. Vil da sjøsette igjen og teste på sjøen.

Link to post
  • 4 uker senere...

Da var tilsynelatende problemet løst. Byttet svinghjul sensor og lasket nøytral bryter som ligger under oljetanken. Jeg heller mot feil på nøytral bryter som spannerman nevnte. Hadde litt problemer med å forstå at dette virkelig kunne være feilen utfra din forklaring spannerman, men tusen takk igjen uansett for å fremme dette som sannsynlig årsak. 

 

Har vært på sjøen i ca 1.5 timer å stor sett dorget etter sjøørret i dag. Fikk testet litt på full speed. Allt virker fint så langt ?.

Link to post

Anbefaler også å sjekke justering av girkabel. Om ikke denne er riktig justert, vil ikke brytere bli påvirket riktig og kan vakle. Mange motorer har feiljusterte kontrollkabler.

Følg Mercurys omstendelige justerings prosedyre, for driftssikkert båtliv.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...