Jump to content

Ambisiøs kjøkkenløsning Alo Mikkel 26 (Se bilder/video)

ALOSV

Recommended Posts

Hei igjen, jeg har lyst til å fjerne (med stikksag) disse svære veggene (i teak) på begge sider når man går inn i båten. (Har disse et spesifikt navn?)
Spesifikt den skraverte delen (gult), og ikke nødvendigvis resten. 
400575363_inngangdrstyrbordcut.jpg.11835ad7b797cbb7ad3bdd254342e829.jpgf64f9a38-9ffc-4bd9-8091-d1237b8f24d8.jpg.5746ac4701c9642bbcee6f8eb6695253.jpg

Dette for å skape romfølelse og skape plass til kjøkken/benk på tvers rett under inngangspartiet (merket rosa på bilde under)
Planen er at dette vil være en solid plate som vil fungere som første steg ned i båten + kjøkkenbenk + sitteplass ifm fest. 
Denne platen vil være kuttet på midten og festet på solid rullesystem slik at platene kan dras fra hverandre (som et typisk spisebord som kan utvides). 

Under vil det være alkoholbrenner/elektrisk kokeplate (merket grønt) og under der igjen en kjøleboks (merket rødt) som vil være under cockpit vanligvis (hvor det er kaldere/ikke isolert) som kan dras frem ved behov, også denne på et rullesystem. 

853547320_kjkkenlsning.jpg.cdfecabb4bcb23cd6beb66f652c01cc4.jpg

Spørsmål: 
1. Tanker/tips om løsningen generelt/kjøkkenet?
2. Er det trygt å fjerne veggen? Har den en strukturell funksjon? Det er ingen kontakt mellom øverste del av veggen og skroget i dørhøyde, men det er kontakt under døren, altså inn mot motorrom/cockpit. 

20 sekunder video som viser veggen: Det bildet dere ser her med en gang viser den delen av veggen som faktisk er festet til skroget (da under inngangsparti). Om det har noen strukturell funksjon tenker jeg det er her. Men jeg kan egentlig ikke tenke meg det, spesielt mtp at det ikke er noe særlig vekt (ingen rigg) over. Det måtte i så fall vært for vridning eller noe. 

PS: Jeg kommer nok til å fjerne hele trappen ned og lage et eget system der. Dette er prime location i båten da det er det eneste stedet jeg kan stå oppreist.  
Takk for alle svar! 

Redigert av ALOSV (see edit history)

Jeg tør ikke svare på om det er trygt å fjerne inngangspartiet eller ikke, men jeg ville vært betenkelig. Alle disse tingene er med på å stive opp båten. 

Hva angår kjøkken så virker det for meg veldig upraktisk å ha både kjøleskap og brenner akkurat der man går ned. Det betyr i praksis at man ikke kan gå inn eller ut mens man lager mat, og man kommer heller ikke til kjølevarene så lett med brenneren på. Ville heller hatt benkeplater til å tilberede mat isåfall. Ståhøyden er god når du hakker løk, men du behøver den ikke nødvendigvis for å røre i ei gryte. Brenneren ville jeg hatt litt på siden, av alle ovennevnte grunner + at den også potensielt kan bli en brannfelle dersom den blokkerer utgangen.

Redigert av seilfred (see edit history)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Ekstremt gode poeng du kommer med her.. tusen takk for svar. Kanskje det ikke er så lurt at brenneren står akkurat under døren! Nytt bilde med rammen jeg tenkte å bruke og ca-høyde: IMG_20220326_135135.jpg.84c7fe15c0762d36ba2790847615ae66.jpg

Jeg tenker nå å beholde mesteparten av veggen men kutte et 10-15cm område slik at denne rammen pluss egnet plate kan glis rett inn (med forsterket støtte) og danne kjøkkenbenk/sitteplasser/første steg inn i båten. Med 5cm gjenværende vegg helt innerst vil denne platen ende opp der hvor veggen ender nå, og den vil bare stikke ut ca 12cm på høyre siden av veggen. Da tenker jeg å låse byssen styrbord for lagring av ting som spinnaker, avfukter og ovn etc mens bysse babord feks. kan brukes til soveplass. 

Området mellom dette bordet og døren er 19cm og jeg tenkte perfekt for kokeplate, men kanskje det ikke er så lurt mtp seilfred sine to gode poeng, brannsikkerhet og at man ikke nødvendigvis vil stå oppreist og røre i en curry. Tenker derfor at denne kan være gjemt under bordplaten på venstre side, hvor jeg også ser for meg vask. 

Flere gode kommentarer/innspill tas imot med takk! 

21 hours ago, willmasta said:

De veggene sparer vel også en del interiør fra sprut/regn også? 

Godt poeng.. jeg aner ikke, da jeg aldri har seilt båten, eller noen båt :) men nå har jeg altså tenkt å beholde dem stort sett. Veien blir til mens man går! 

Jeg ser jo det at jeg helst skulle seilt og bodd litt i båten før jeg bygger ting, for å få en følelse av hva jeg trenger osv, men det er dessverre en luksus jeg ikke har. I et par uker til nå har jeg båten en plass med lagring og en del materialer, så må svi mens jernet er varmt. 

21 hours ago, Korsfjord said:

Er det slike vegger (skott) på alle Alo Mikkel? 

Om du spør om skottet i min båt er i samme materiale (teak) så er svaret ja. Men jeg kan ikke svare for andre båter enn min. Alo Mikkel 26 er levert som halvfabrikat og noen ble til og med bygget var privatpersoner etter Alo Yachts gikk konkurs midt på 80-tallet da tegningene ble "open source". 

Du kan se bilder av skottet mitt her: 

Redigert av ALOSV (see edit history)

Nei, de flappene på hver side av nedgangen har ingen styrkemessig funksjon. Tatt høyde for at tverrskottet på bildet til Mulligan ikke har blitt korrupert på denne båten. Hvis dette tverskottet ikke er på plass, vil cockpitbrønnen henge og dingle i løse luften. Det er høyden på tverrforbindelsen og innfestingen av denne som er cluet. På min forrige seilbåt, så ble disse kreftene tatt opp av veggene i motorrommet og en, i forhold til bildet til Mulligan, redusert tverrforbindelse. Men forbindelsen var der. Og slik er det også på Hulda, en stiv tverrforbindelse.  

Hulda skrev On 29.3.2022 at 15.22:

vil cockpitbrønnen henge og dingle i løse luften.

Sittebrønnen dingler ikke i løse luften på denne båten. I nedre kant på brønnen på hver side er det et skott som går helt ned til skutebunn. Disse danner da skott mellom stikkøya og maskinrommet og mellom maskinrom og stuebenk. Aktenfor disse er det et tverrskips skott som avdeler akterplikten. Foran stuebenken er det tett skott mot hytta.

Området hvor trappen er (/under luken) er eneste stedet jeg kan stå oppreist i hele båten. Jeg tenker derfor at det er naturlig å ha kjøkken der (mer det å kutte grønnsaker/tilberedning enn faktisk å røre i en gryte etc), da jeg vanligvis/foretrekker å stå når jeg gjør dette. Ellers tenker jeg at de fleste aktiviteter kan gjøres ikke-stående.

Jeg kommer trolig til å fjerne disse skottene i sin helhet med unntak av nederste del, altså under rammen jeg har lagt inn. Jeg har fortsatt ikke funnet ut hvor jeg skal ha vask og kokeplate/alkohol renner. Ser egentlig ikke for meg at dette vil bli brukt så mye, maks en gang for dagen. Muligens mer for å koke vann til te. Hadde nesten vært aktuelt å skaffe en vannkoker for dette. 

Planen for øyeblikket er å ta en stor vask på styrbord side i rammen. 

Takker for svar så langt, føler meg trygg på at skottene kan fjernes. Jeg har kuttet i dem i dag, det gikk lettere enn jeg trodde. I morgen blir jeg nok å kutte i skottet til forpiggen, der er nok styrken mer en risiko.. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...