Jump to content

Russerkrabbe i Strømstad?

Per Arve

Recommended Posts

Jeg har fulgt litt med i nyhetene om denne krabbesorten siden den dukket opp i Nordnorge for noen år siden. Både fotografier og TV bilder har blitt studert, på menigmanns vis.

Og jeg lurer på om det var en slik Kamtsjatka-krabbe jeg så på grunt vann inne i Stømstad havn denne lørdagen. Den var ikke særlig stor. Selve kroppen var en snau fot i diameter og hvis jeg hadde fått tak i den og målt fra "tå til tå" ville den vel målt ca. 3/4 m.

Av farge var den rødbrun og offwhite. Ikke gråbrun som trollkrabbene. Bena og kroppen hadde de typiske lange piggene som russerkrabbene har. Og den var levende. Satt og koste seg med små lekkerbiskener innerst i kroken, like ved utløpet fra byens mange gatesluk.

Samme dag hadde Aftenposten en reportasje om krabben. Jeg oppdaget ikke denne før søndag formiddag, men fikk da ytterligere indikasjon på at det kan ha vært et eksemplar av arten som ble oppdaget.

Kan det tenkes at svenske fiskere har importert og satt ut for senere å øke inntjeningen? Har noen fra Øst- eller Vestfold fått russerkrabbe i garnene? Eller kan trollkrabbene våre bli så store og så fargerike når de har tilstrekkelig forurenset vann å boltre seg i?

Og dere: Jeg var så og si helt edru......

Mvh

Per Arve

Ut fra størrelsen kan det etter hva jeg kan skjønne  ikke være en trollkrabbe.

Selv om de også kan bli ganske store, har sett eksemplarer på opp mot halv meter mellom tåspissene i Indre Oslofjord. Men de har alltid sittet dypt, mer enn 30m. Disse er røde, omtent som en kokt hummer,

Er ikke vannet for varmt her nede for russer krabbene?

Takk for de flotte bildene!

Trollkrabbene jeg har fått i mine garn har alltid vært grå, ikke fargerike som dette eksemplaret.

Og jeg ser lett at det kan ha vært et stort eksemplar av sorten Trollkrabbe som ble oppdaget. Min gryende mistanke mot de svenske fiskerne erklæres herved død og maktesløs.

Mvh

Per Arve

• 7 år senere...
Jeg har fulgt litt med i nyhetene om denne krabbesorten siden den dukket opp i Nordnorge for noen år siden. Både fotografier og TV bilder har blitt studert, på menigmanns vis.Og jeg lurer på om det var en slik Kamtsjatka-krabbe jeg så på grunt vann inne i Stømstad havn denne lørdagen. Den var ikke særlig stor. Selve kroppen var en snau fot i diameter og hvis jeg hadde fått tak i den og målt fra "tå til tå" ville den vel målt ca. 3/4 m. Av farge var den rødbrun og offwhite. Ikke gråbrun som trollkrabbene. Bena og kroppen hadde de typiske lange piggene som russerkrabbene har. Og den var levende. Satt og koste seg med små lekkerbiskener innerst i kroken, like ved utløpet fra byens mange gatesluk.

Samme dag hadde Aftenposten en reportasje om krabben. Jeg oppdaget ikke denne før søndag formiddag, men fikk da ytterligere indikasjon på at det kan ha vært et eksemplar av arten som ble oppdaget.Kan det tenkes at svenske fiskere har importert og satt ut for senere å øke inntjeningen? Har noen fra Øst- eller Vestfold fått russerkrabbe i garnene? Eller kan trollkrabbene våre bli så store og så fargerike når de har tilstrekkelig forurenset vann å boltre seg i?

Og dere: Jeg var så og si helt edru......

Mvh Per Arve

Løfter en interessant sak fra 2002. Er det observert russekrabbe i Oslofjorden / på Svenskekysten?

Tja, global oppvarming (eller var det nedkjøling)? Eller kanskje klimaskifte?

Hvem vet hvor russerkrabben dukker opp neste år.

Hørte en historie for noen år siden der en søring (Austevoll??) var

intervjua om han ikke var bekymra for at russerkrabben skulle

dukke opp der sør.

Nei, det var han ikke bekymra for, krabben kjem aldri forbi

mørekysten så lenge det e penger inn i bilde.

Har selv fått en trollkrabbe på 80 cm på hytta en gang. Var rett det var russerkrabbe, men fant heldigvis ut at det var det ikke. Det er lettest å se forskjellen "hornet"

Trollkrabben har kløyvd horn som en Y, Russerkrabben har ett rett horn.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...