Trondken Startet 27.Mars.2022 Del på Facebook Startet 27.Mars.2022 Hei! Får ny yamarin 63dc om noen uker, og lurer på hva folk ellers gjør med båter av denne og forsåvidt andre typer ift. låsing av stuerom, kabin (ser ikke låsbar ut på 63dc) osv? Mer skade ved tyveri med låsing? Havnekalesje som "eneste sikring"? Låswire til brygge er et krav der vi holder til, så det har vi iorden, så tenker mest på løsøre... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.Mars.2022 Del på Facebook Svart 27.Mars.2022 Jeg tror at om noen vil inn i båten din, kommer de seg inn uansett lås eller ikke. Sjekk hva forsikringen din sier. Det er jo sjelden mye verdifullt løsøre man har i en daycriuser, men å ha muligheten til å låse inn nettbrett og annen elektronikk er jo kjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Styrogstell Svart 27.Mars.2022 Del på Facebook Svart 27.Mars.2022 Enig med Worry ll. Mye mere interessant med feks en android enhet med Zoneminder for overvåkning via GSM. Eller en bag for stasj av større verdi. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.Mars.2022 Del på Facebook Svart 27.Mars.2022 Har båt av omtrent samme størrelse. Låser aldri dør til forkabin eller luker. Tar alt av vesentlig verdi med hjem, inkludert kartplotter som er montert på hurtig-feste. Eneste som kan være attraktivt og som ligger igjen ombord er flytevester av seilevest-type og paraplydregg med tau. Automatiske vester tas med hjem, er en del av standard innholdet i bår-veska vår. Regner med at verdi av det som ligger om bord er lavere enn egenandel på forsikring. Om låst dør brytes opp vil skade og "plunder og heft" føre til større kostnader enn det som kan bli borte. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
El barco de Sol Svart 27.Mars.2022 Del på Facebook Svart 27.Mars.2022 Agder 840. Låser inn til forkabin med et lite hengelås. Det betyr at de som går inn har brutt seg inn. Ligger i båthavn. Ikke hatt tyveri. Tror den "vanlige tyv" er lite interessert i båttypen. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.Mars.2022 Del på Facebook Svart 27.Mars.2022 Ville som andre er inne på ha tatt med hjem alt av større verdi når man ikke er i båten og man ligger i hjemmehavn. Samtidig er det veldig greit å ha muligheten til å låse et stuvrom om man er på tur og ønsker gå i land et sted for å spise eller lignende. Tungvindt å måtte dra med seg vester, plotter og diverse annet hver gang man skal en kjapp tur i land. For min del blir det av og til noen turer til Vågen i Stavanger. For å spise eller stikke innom en butikk eller lignende. Da er det greit å kunne låse av båten litt. I en gjestehavn får folk lettere med seg om noen går ombord i en båt og bryter opp ei luke enn om de hopper kjapt ombord i en båt med åpne luker og rasker med seg alt av ulåst verdi. Derfor; låsbare luker er fint til sitt bruk etter mitt syn, men kan fint være tydelig ulåst i hjemmehavn. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Frank Svart 27.Mars.2022 Del på Facebook Svart 27.Mars.2022 Abus Granit hengelås, alternativt Abloy PL342. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 27.Mars.2022 Del på Facebook Svart 27.Mars.2022 Onkel Frank skrev 32 minutter siden: Abus Granit hengelås, alternativt Abloy PL342. For mange år siden hadde jeg en meget dyr mountainbike. Låst på biltak med de dyreste Abloy. 5 minutter trengte tyvene på to låser. Vil de inn,så kommer de inn. Men funker mot amatørtyver! Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Frank Svart 27.Mars.2022 Del på Facebook Svart 27.Mars.2022 Tviler på at du hadde Abloy 362 til flere tusen kroner. som Ingen foreløpig har klart å dirke opp Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 27.Mars.2022 Del på Facebook Svart 27.Mars.2022 (redigert) lite vits i dyr hengelås om beslaget er skrudd fast m 9 mm treskruer. Billig hengelås for å dokumentere innbrudd. Redigert 27.Mars.2022 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Frank Svart 27.Mars.2022 Del på Facebook Svart 27.Mars.2022 Dersom låsen er dirket opp, kan den fint låses igjen etter verdisakene dine er borte. Lykke til med forsikringssaken. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.Mars.2022 Del på Facebook Svart 27.Mars.2022 (redigert) Er vel skjelden noen gidder eller har ferdigheter til dirke opp en lås. Enklere med brekkjern eller batteridrevet vinkelsliper. Stor stein eller hammer fungerer fortsatt på glass. Har noen bestemt seg for å ta seg inn, så gjør de det. Lås er for å stoppe opportunister som bare går inn hvis det er ulåst og går videre hvis det er låst. Redigert 27.Mars.2022 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Chiefengineer Svart 28.Mars.2022 Del på Facebook Svart 28.Mars.2022 Låsbar forkabin er alltid en fordel så det bør du jo få orden på av et eller annet slag men uansett så er kameraovervåking tingen. Om du ikke vil sette opp nettverk fins det veldig gode kameraløsninger med innebygde simkort og svært lang batterikapasitet på markedet for kontinuerlig overvåking med alarm til telefon, e-post samt lokal varsling/alarm ombord ved utløsning. Utrolig bra til å ta pulsen på tilstanden til båten hele tida inkludert evt. ubudne gjester. Landstrømstilstanden overvåker du også med en slik løsning. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mars.2022 Del på Facebook Svart 28.Mars.2022 Jeg låser alt som kan låses. Erfaringsmessig så er de fleste som forsyner seg fra båt såpass ruset eller amatørmessige at de går videre til neste båt om de treffer på en solid lås. De virkelig professionelle holder man ikke ute med lås, men man dekker de 95% andre. Så her blir det låst. Så får heller nabobåtene bli robbet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 28.Mars.2022 Del på Facebook Svart 28.Mars.2022 problemet er at de amatørtyvene eller impulstyver, bare røsker i stykker låser og innfestninger. Det blir veldig store og kostbare ødeleggelser! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 28.Mars.2022 Del på Facebook Svart 28.Mars.2022 -morten- skrev 1 minutt siden: problemet er at de amatørtyvene eller impulstyver, bare røsker i stykker låser og innfestninger. Det blir veldig store og kostbare ødeleggelser! Har du erfaring med dette, eller er det bare noe du tror? Hos meg har jeg sett spor av at folk har vært ombord, men gått videre og tømt ulåste nabobåter. Det er merkelig at så mange lar båten være ulåst, men samtidig er veldig opptatte av å låse bil og hus/hytte. Det er de samme kjeltringene på alle arenaer... Skal jeg først ha innbrudd kan like godt skaden overstige egenandelen på forsikringen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 28.Mars.2022 Del på Facebook Svart 28.Mars.2022 hos oss når det har vært tyver på brygga er det kniv og brekkjern som brukes! gjelder både hytte naust og båter. på en marina sank en 18 foter pga den havnet under landgang. etter kapping av tamper for å få hekken inn! 2.5-3m flo og fjære! på min egen båt er lugarlås brutt i stykker og dørglass krakkelert. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
nomen Svart 28.Mars.2022 Del på Facebook Svart 28.Mars.2022 I min båt blir døra til forkabin "låst" ved at det henger en hengelås som ikke er smekket igjen. Tanken er at amatører, drittunger og andre småkjeltringer går videre når de ser igjennom vinduet at det er en lås der. De som vil kommer seg inn uten å måtte ødelegge noe, og kan fråtse i tørrvarer som knekkebrød, ,dopapir, bind og en gammel bilstereo uten DAB😉 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
index Svart 28.Mars.2022 Del på Facebook Svart 28.Mars.2022 -morten- skrev 2 minutter siden: hos oss når det har vært tyver på brygga er det kniv og brekkjern som brukes! Da har dere mer aggressive tyver enn vi har. Men ja, jeg ville uansett ha låst. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 28.Mars.2022 Del på Facebook Svart 28.Mars.2022 Just now, index said: Da har dere mer aggressive tyver enn vi har. Men ja, jeg ville uansett ha låst. Dette er stort sett lokale amatører som kun tar brennevin og bensin! kan ikke sammenliknes med de som raider på østlandet nei... men de kan hverken å dirke eller skjønner hvordan ting funker.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 28.Mars.2022 Del på Facebook Svart 28.Mars.2022 -morten- skrev for 3 timer siden: Dette er stort sett lokale amatører som kun tar brennevin og bensin! kan ikke sammenliknes med de som raider på østlandet nei... men de kan hverken å dirke eller skjønner hvordan ting funker.. OK! Østlandet kjenner jeg lite til. Og jeg har verken brennevin eller bensin ombord. Men om jeg skulle våge meg oppover til Trøndelag med båt en gang ville jeg nok fortsatt ha låst båten. Og bilen, om det var med bil. Hva kjeltringer bruker verktøyet sitt til kan ikke jeg ta ansvar for. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nomen Svart 28.Mars.2022 Del på Facebook Svart 28.Mars.2022 Saken er jo den at hvis tyver har vært på ferde, og stjålet hvasomhelst, men ikke ødelagt noe. Kan man fortsatt bruke båten, og "bare" erstatte det som er borte. Har man "låst godt" kan kalesje, dører/luker og innredning være fullstendig rasert. Da risikerer man å få spolert resten av sesongen, og vi med elgamle båter kan jo ikke "bare" bestille nytt heller. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
El barco de Sol Svart 28.Mars.2022 Del på Facebook Svart 28.Mars.2022 Onkel Frank skrev for 20 timer siden: Tviler på at du hadde Abloy 362 til flere tusen kroner. som Ingen foreløpig har klart å dirke opp Ganske sikker på at det var Abloy, men ikke 100%. I alle fall noe av det beste på markedet ca år 2000. Kostet over 1000 per lås. Jeg tror de brukte kulde for å åpne. Sto på taket av Saab 900 og borte på få minutter. Mitt poeng er at de som vil inn,kommer inn. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 28.Mars.2022 Del på Facebook Svart 28.Mars.2022 Lykken1 skrev for 4 timer siden: Ganske sikker på at det var Abloy, men ikke 100%. I alle fall noe av det beste på markedet ca år 2000. Kostet over 1000 per lås. Jeg tror de brukte kulde for å åpne. Sto på taket av Saab 900 og borte på få minutter. Mitt poeng er at de som vil inn,kommer inn. En batteridrevet vinkelsliper tar et slikt lås på et øyeblikk. Nytter ikke hvor dirkesikkert låsemekanismen er når man kan sage av bøyla. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2022 Del på Facebook Svart 28.Mars.2022 Jeg så på Åpen Post TV2 der noen sykkeltyver brukte slik batteridrevet vinkelsliper. Det tok noen ganske få sekunder før jobben var gjort. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.