
Taskeladden
Skru ut dysa? Det er ikke så lurt å gjøre på en md6 bare for å se om det kommer diesel. Finnes enklere måter og sjekket det på.
Nytter ikke med noe av det der om ikke motoren går rundt vet du. Som det står den ikke gjør.
Skru ut dysa? Det er ikke så lurt å gjøre på en md6 bare for å se om det kommer diesel. Finnes enklere måter og sjekket det på.
Nytter ikke med noe av det der om ikke motoren går rundt vet du. Som det står den ikke gjør.
Nytter ikke med noe av det der om ikke motoren går rundt vet du. Som det står den ikke gjør.
Indy skrev 1 minutt siden:En dieselmotor trenger to ting for å gå:
1. En blanding av dieselolje og luft
2. Temperatur høy nok til å antenne denne blandingen
Det enkleste å starte med er dieseltilførselen. Skru ut dysa og drei på startmotoren og se hva som kommer ut. Det skal komme en fin dusj. Kommer det ingenting vet du i hvert fall hvorfor motoren ikke starter, og kan feilsøke dieselsystemet.
Temperaturen som trengs kommer av at stempelet beveger seg opp og minsker volumet i forbrenningskammeret slik at trykket stiger og temperaturen derfor øker. Dersom det ikke oppstår høyt nok trykk og dermed temperatur tenner ikke blandingen. Det kan være ulike årsaker til at trykket ikke blir høyt nok - lekke ventiler, lekke stempelringer, toppakning etc. Det kan også være at hastigheten på startmotoren er for liten til å gi høyt nok trykk.
Nytter ikke med noe av det der om ikke motoren går rundt vet du. Som det står den ikke gjør.