
Taskeladden
Du skriver choken måtte mer og mer opp, dieselmotorer har ikke choke, så lurer på hva du mener med det. Er det kaldstarten du tenker på?
Filtere får ikke så mye statisk elektrisitet at det gnistrer og spraker, så du har nok kortsluttet noe, og det er ikke bra. Om motor gikk fint rundt før det, så er det nok noe derfra. Hva skylte du luftfilteret i når du gjorde det rent? Det skal renses med diesel, blåses tørt og settes inn med tynn olje.
En fin hovedregel er at batterier kobles fra når det jobbes med motor, uansett hvor triviell jobb det er. Da slipper man slikt.
Ang kjøleproblemene dine så er det nok tett i noen kjølekanaler etter lang tid, det kan fint komme vann ut eksosen selv om kjølingen er tett. Det går kort fortalt en vannkanal forbi hele motorblokken så er der for å kjøle eksoslangen din når motoren går frem til termostaten åpner. Kjølesystemet bør nok stakes opp/renses med systemrens el-lign. Det aller beste for å få det skikkelig rent er å demontere eksosmanifoil. Har du byttet termostat og den har rett åpningstemperatur? Termostaten har ett lite hull i seg, det skal stå oppover.
Hvor i landet holder du til?