Jump to content

Feilsøke på solcelleanlegg.

HansT

Recommended Posts

Hei.

Har ett 130w solcelleanlegg på båten hvor regulatoren røyk i fjor.

Har bytta regulator til en 20amp mppt regulator med bluetooth og ser nå at panelet gir 19-21 volt,men bare 5-10 watt.

Målingene er utført i full sol midt på dagen mellom 11.00 og 13.00. 

Det er ikke skygge på panelet, panelet er ett mono panel.

Regulator er en epsolar mppt regulator fra sparelys.no.

Panelet ligger flatt på båten, og er vanskelig å vinkle mot sola slik det er montert nå,men utifra at det gir max 10w,er det nærliggende og regne med at dette begynner og bli defekt? Panelet er vel rundt 5-6 år gammelt. Eller er det noe annet som kan være greit og sjekke før jeg eventuelt kjøper nytt?

Supert.?

Da skal jeg få gjort det i morgen. 

Er det noe annet jeg skal måle når jeg først er i gang og har koblet det av regulatoren eller er det bare volten som er interessant?

Og hvor høy/lav bør den være frakoblet? Regulatoren måler jo opptil 21volt fra panelet.

Med et vanlig panel beregnet for et 12volt system skal et frakoblet panel gi ca. 20V. Når det er koblet til en MPPT regulator, 17 - 18V. Da skal spenningen på batteriet øke fra hvilespenningen 12,7V til opp mot 14,4V, alt etter hvor tomt batteriet er.

Når du kobler dette sammen kobler du først regulatoren til batteriet før du kobler panelet til regulatoren for å gjøre det korrekt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

HansT skrev 10 minutter siden:

Er det noe annet jeg skal måle når jeg først er i gang og har koblet det av regulatoren eller er det bare volten som er interessant?

Du har allerede funnet ut at det kan levere nok spenning (volt), det er strøm (ampere) som du bør måle rett på panelet.

HansT skrev 41 minutter siden:

Hei.

Har ett 130w solcelleanlegg på båten hvor regulatoren røyk i fjor.

Har bytta regulator til en 20amp mppt regulator med bluetooth og ser nå at panelet gir 19-21 volt,men bare 5-10 watt.

Målingene er utført i full sol midt på dagen mellom 11.00 og 13.00. 

Det er ikke skygge på panelet, panelet er ett mono panel.

Regulator er en epsolar mppt regulator fra sparelys.no.

Panelet ligger flatt på båten, og er vanskelig å vinkle mot sola slik det er montert nå,men utifra at det gir max 10w,er det nærliggende og regne med at dette begynner og bli defekt? Panelet er vel rundt 5-6 år gammelt. Eller er det noe annet som kan være greit og sjekke før jeg eventuelt kjøper nytt?

Du må først og fremst sjekke hvilken status laderen er i. Står den i bulk-lading har du et problem. Er den gått over til float kan 5-10W være helt vanlig da det trengs lite strøm for å holde bulkspenning på ferdigladede batterier. I så fall kan det være at alt er ok.

Om lader står i float kan du som regel tvinge den over i bulk ved å sette på en stor forbruker eller to.

Okay. Da skjønner jeg litt mer.

Ja koblet først regulator til batteri og så til panel.

Batteriene er nok kanskje fulle.

Men burde ikke watten fra solcellene til regulatoren vært høyere enn 10watt? Eller struper regulatoren på den siden også? 

Men skal ta og måle amp fra panelet frakoblet i morgen.

Blander begrepene som strøm og spenning litt,men ampere,volt og watt har jeg kontroll på? 

Tusen takk for hjelpen så lagt! Topp forum dette altså.?

Det leverer vanligvis ingen særlig strøm før det er et reelt behov. Du må belaste batteriet for å oppnå særlig ladestrøm om det er nogenlunde fulladet.

Men bildet ditt viser bare 14.66 v i panelet. Det var ikkje stritt om det var i full sol.

Nei på bilde var det litt seint på dagen og lett skyet så hadde ikke forventet så mye lading der. Skal fikse ett nytt i morgen hvor panelet er skikkelig i sola. Skal også få satt på en del strømtrekk å se om det vil levere mer strøm da.

Er batteriet ditt fulladet er det helt normalt at du får lite effekt (watt) fra solpanelet. Da er det kun vedlikeholdslading som gjøres.

Jeg tipper derfor at alt er OK med solpanelet og regulatoren din. Ikke behov for mer feilsøking nå. Vent til batteriet ditt er godt nettappet (eller sett på mye last f.eks varmeapperat) og observer hva du da får fra solpanelet.

Redigert av Santa_Claus (see edit history)

Att solpanelen inte lämnar mer effekt kan mycket väl helt enkelt bero på att det inte är någon förbrukare (=batteriet) som vill ha mer. Precis som flera redan varit inne på.

Det är en vanlig missuppfattning att generator, laddare och solpaneler laddar med den ström (effekt) som står stämplad på etiketten. Så är det inte alls (i alla fall inte om batteriet är av bly-syratyp).

Ett bly-syra laddas genom att man lägger på en konstant spänning (nåja, någorlunda konstant eller ofta två lägen - bulk/boost och float). Sedan bestämmer batteriet hur mycket ström det vill sluka i sig. Man kan inte "trycka" i ström i ett bly-syrabatteri som t ex i NiCd, NiMH och i viss mån Li-batterier.

Därför tar det också mycket lång tid att ladda i de sista 25% i ett Bly-syrabatteri, helt enkelt eftersom batteriet själv bestämmer att det inte skall gå fortare.

Vad som händer vid laddning av ett dåligt laddat batteri är att det ofta slukar all tillgänglig ström i början, och klarar inte laddaren/generatorn/solpanelen att ge denna ström så sjunker spänningen från laddaren tills jämnvikt uppstår.

När batteriet är nästan fullt blir strömmen tvärtom väldigt låg, även om det då finns mer effekt tillgänglig.

Ingemar E.

NB Forum

Hei igjen.

da har jeg vel friskmeldt panelet med deres tips og råd. Viste seg at batteriene var fulle og jeg ikke helt skjønte åssen denne appen og regulatoren virket helt 100%.

Legger ved bilde som viser det her,det ene er uten strømmtrekk og det andre med varmeren i oppstartsfasen med gløding. 2023615898_Screenshot_20220330-113712_EPEVERPair.jpg.7a60ad0c5dcdfc7ee084bdd4fad20e4a.jpg268993794_Screenshot_20220330-113926_EPEVERPair.jpg.6c700b32a9af2151602adda3c3bad92b.jpg

Ja alt ser ok ut nå. 

Hadde ikke forventet å få full effekt i mars,men at den skulle lade litt mer enn med 10w hadde jeg forventet. Men tenkte ikke på at batteriene var fulle når jeg holdt på der nede i går.

Så tusen takk til alle som  har svart her!? var en periode her jeg var redd for at panelet hadde tatt kvelden når regulatoren kortsluttet. Men nå ser alt ut til å virke igjen ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...