Jump to content

Priser på Mahogny Finer MDF + litt til

Leon KAD502

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter Mahogny-plater. I den forbindelse var jeg innom ei nettside her i Norge og så over priser på plater med målene 16mm X 122cm X 242cm

Herregud for noen priser. 7.423,36 KRONER på www.trebutikken.no. Jeg holdt på å ramle av stolen og falle videre gjennom et betonggulv. Nei, erru gæern ?? Jeg har også sett igjennom noen andre nettsider. På billingstad var de billigere, mer normale priser, men da jeg så bilder av produktene deres så frista det ikke. Jeg skal bruke platene til møbler og innredning, og de platene holdt ikke den samme standarden min hvert fall. Det sto det var 1. sortering også, men det kan ikke stemme. Overflatene så ut som forskalingsplater på overflaten jo ? Er det noen som kan tipse om andre steder i Norges land som har greie priser på på finerte mahognyplater?

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

• 2 uker senere...

Joda, det koster, men skal ikke ha heltre mahogni. Tenkte mer i retning for eksempel. mahogni på finerplater. Det er jo billigere. Kompositt mahogni imitasjon kan også være en løsning, men dette finner jeg ikke. Det går i terrassebord samme hvor mye og hva jeg søker på. Finnes det ikke mahogni imiterte kompositt plater? Det virker fristende med noe som er vedlikeholdsfritt, men det kommer an på; Er kompositt mahogni veldig naturtro, eller er det styr unna?

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Leon KAD502 skrev 12 minutter siden:

Er kompositt mahogni veldig naturtro, eller er det styr unna?

Blir vel som et bilde av treoverflaten med en form for struktur, slik som f.eks. laminat av litt kvalitet. Det som er litt spesielt med mahogni er den 3D-effekten man får ved kantskrået material, kan sammenlignes med smykkesteinen tigerøye. Mahogni er ikke bare rødbrun material, men et material som speiler lyset forskjellig ut fra vinkelen lyset faller inn på overflaten. Har ikke et skikkelig godt bilde her og nå, men du får gjerne et inntrykk av det på toppen av denne blåtannspilleren jeg lagde av hondurasmahogni fra en opphugget tresnekke. De mørkere feltene på langs av materialen blir lysere, mens de lysere blir mørkere, om man snur og vender på høyttaleren. 

Tidligere var det en lokal helt her i Stavanger-området som importerte forskjellige typer mahogni, mye av god kvalitet (lovlig så klart). Dessverre la han ned i vinter, for så vidt jeg vet var han den eneste som virkelig fikk tak i spesielle materialer, ikke var han så veldig dyr heller. For din del ville jeg ha tatt kontakt med trebåtbyggerier, møbelsnekkere eller andre som bruker edlere materialer. Fikk nettopp et lite lass selv med nydelig kryssfiner i teak av en slik bedrift, plater som var til overs etter et prosjekt de var ferdige med. Så det går an å være heldig, om du bare forhører deg litt rundt. 

Mahogni Hans Martin.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...