Jump to content

Edit History

Mastiff

Mastiff

abbor skrev On 26.4.2022 at 10.35:

Jeg tror en orginal Suzuki stålpropell med 14" diameter hadde fungert bra, enten med 21 eller 22" pitch, mest sannsynlig 21".

Jeg er redd jeg må bite i den sure finansministeren og gå noen lapper opp, ja... :worry: Det er vel en stygg fare for at det kan koste meg en ny sofa til stua... Jeg har nå testet den firebladers Solasen i noen uker med 21" stigning, og resultatene er bare så snåle at jeg ikke forstår noen ting! Jeg kom opp i rundt 25 knop på 5800 RPM (rundt fem mindre enn da jeg hadde standard undervannshus og 19" stigning. Det kunne jeg nok levd med, særlig siden det var liten forskjell når jeg kjørte drøyt halv gass, da ble det 5000 omdreininger og 21 knop, altså bare fire knop mindre. Men det var med meg alene i båten.

I dag kjørte vi for første gang med den propellen med fire stykker i båten, og med full gass kom jeg aldri over 17 knop! Jeg glemte å fotografere turtelleren, så jeg er usikker på hva den var opp i (klysterhjerne), men jeg tror den var på noe over 5000 på full gass. Hva i helsike kan det være som foregår her? Det at motoren er flyttet 14 cm bakover med motorheisen kan vel ikke gjøre at båten går tregere? Jeg prøvde å justere opp og ned på heisen og tilte, men det hadde veldig lite betydning. Jeg syntes også at den gikk høyere med baugen enn jeg er vant til med fire om bord som er plassert på samme måten (to ganske nøyaktig på midten og to midt mellom midten og hekken).

@abbor Hvor bør jeg i så fall satse på å få en Suzuki-propell fra for å unngå å tirre nevnte finansminister mer enn nødvendig?

Mastiff

Mastiff

abbor skrev On 26.4.2022 at 10.35:

Jeg tror en orginal Suzuki stålpropell med 14" diameter hadde fungert bra, enten med 21 eller 22" pitch, mest sannsynlig 21".

Jeg er redd jeg må bite i den sure finansministeren og gå noen lapper opp, ja... :worry: Jeg er fedd for at det kan koste meg en ny sofa til stua... Jeg har nå testet den firebladers Solasen i noen uker med 21" stigning, og resultatene er bare så snåle at jeg ikke forstår noen ting! Jeg kom opp i rundt 25 knop på 5800 RPM (rundt fem mindre enn da jeg hadde standard undervannshus og 19" stigning. Det kunne jeg nok levd med, særlig siden det var liten forskjell når jeg kjørte drøyt halv gass, da ble det 5000 omdreininger og 21 knop, altså bare fire knop mindre. Men det var med meg alene i båten.

I dag kjørte vi for første gang med den propellen med fire stykker i båten, og med full gass kom jeg aldri over 17 knop! Jeg glemte å fotografere turtelleren, så jeg er usikker på hva den var opp i (klysterhjerne), men jeg tror den var på noe over 5000 på full gass. Hva i helsike kan det være som foregår her? Det at motoren er flyttet 14 cm bakover med motorheisen kan vel ikke gjøre at båten går tregere? Jeg prøvde å justere opp og ned på heisen og tilte, men det hadde veldig lite betydning. Jeg syntes også at den gikk høyere med baugen enn jeg er vant til med fire om bord som er plassert på samme måten (to ganske nøyaktig på midten og to midt mellom midten og hekken).

@abbor Hvor bør jeg i så fall satse på å få en Suzuki-propell fra for å unngå å tirre nevnte finansminister mer enn nødvendig?

• Create New...