Jump to content

grunninstilling på dyser - suzuki dt 90 hk


jarle rønnestad

Recommended Posts

noen som kan hjelpe meg her,skulle ha visst grunninstilling på dyser til suzuki dt90 1999 mod v4.motore går helt fint med litt turtall men problem med tomgang,har skrudd dysene ut ca 1+ omdreining.hilsen jarle rønnestad  tlf 99694445

Link to post

Ta også ut lufteskruene for tomgangen(det er vel de du mener å ikke dysene ?) å gjør ren spissen å evnt hull på de, sprut inn injectorrens el i hullet å blås de forsiktig rene med trykkluft.

Det irrer ofte der å da hjelper det ofte ikke med å justere alt rett.

Link to post

Tror det er god sjanse for att det løser problemet, de fleste tenker ikke på att lufttillgangen (disse luftmengde skruene) styrer blandingsforholdet på tomgangen, det hjelper ingenting med rene tomgangsdyser om luftflødet er begrenset, å værre blir det om disse er ujevne, du klarer da aldri å få fin tomgang.

Når de skrues inn igjen skal de skrus kun til de akkurat bunner før de så skrus x antall runder ut, skrus de for hardt inn vil de myke messing skruene få grader fra setet i forgasser å flødet blir ujevnt.

Puss tuppene/spissene med feks ei rørlegger fille (eller den grove delen på skuresvampen i kjøkken kummen), ikke sandpapir.

Er det irr/grums i hullet på forgasser kan du ha på tynn olje på en Qtips å snurre rundt i hullet.

Skrue inn = feitere blanding, dvs hvis motorn ikke "tar/reagerer" på gassen ved brått gasspådrag fra tomgang er den for mager å du må gi den fetere blanding ved å skru lufteskruer inn.

Tomgangsdyse er med opp til 1/8'dels gass, deretter tar nålhøyden over frem til hoveddysen styrer fullgass.

Kan jo da også nevne att hvis motorn ikke "tar/reagerer" på brått pådrag fra masjfart gjelder det samme prinsippet for nålen/nålhøyden, løft nålen å den blir feitete på mellomregistret.

Huff, det ble en lang melding:crazy: men håper det kanske var nyttig for noen.

Link to post

Målet med å justere blandingsskruen for luft er at motoren skal jobbe lettest mulig, dvs en justerer til motoren får høyest turtall, men en søker å legge seg mot fet blanding. Det feteste av det optimale.

En for fet blanding gjør at motoren høres ut som om den blir kvalt.

Men det skal være innenfor det angitte intervallet oppgitt fra spec, ellers er det montert feil dyser. 

Dette skal etter boka da gjøres mens motor går på tomgang, med normal temperatur og rett turtall, og i forover gear . Når en skrur inn, strupes luften og det blir fetere blanding. Og omvendt utover. 

En avsluttende test er om motoren responderer uten å nøle på en akselerasjon på gassen.

På noen gassere er det bensinmengden som reguleres, da blir blandingen fetere ved å skru utover.

 

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...