MortenPlesner Startet 2.April.2022 Link til dette innlegget Startet 2.April.2022 Hei Allesammen ? Jeg har kjøpt en Ryds 620 DCI og har haft litt strømproplemer. Det er nu fikset og jeg står igjen med 2 batterier på 92 ampere hver. Jeg bruker i dag det ene batteri som start batteri og det ser nu sådan ut i båten... Jeg ønsker at koble det andre batteri til også og bruke det som forbruks batteri. Men så tænkte jeg på, er det elektriske anlegget dimensjonert for at kan tåle 184 ampere (12v)? Når jeg skal koble det annet batteri til, er det enklest at kjøpe en 1+2 batteri bryter og koble de begge opp til den? Eller bør jeg installere mer samtidig? Batteriene står på en veldig trang plass, så jeg ønsker at have et stikk lett tilgjengelig der jeg enkelt kan koble min ctek lader på for vedlikeholdslading. Hvor er det bedst at gjøre det? Er der evt. en anden løsning som er bedre eller enklere? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.April.2022 Link til dette innlegget Svart 2.April.2022 Kjøp deg en slik eller tilsvarende batteribryter så har du alt du trenger. https://www.watski.no/bep-701s-batterivelger-300a-11obF?artnr=200531&gclid=Cj0KCQjw6J-SBhCrARIsAH0yMZgsLSDbF4NKV0WeRN-Yq3rgylABotzzIq84Rp9TUmgfWOsgNruy_8IaAmbXEALw_wcB Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.April.2022 Link til dette innlegget Svart 2.April.2022 Du kan gjerne ha 100 batterier oppkoblet uten at du nødvendigvis trenger å oppgradere strømnettet ombord. Det er forbruket ombord som bestemmer hvor kraftig dimmensjonert anlegget ditt skal være. Så om du ikke har installert mange nye forbrukere ombord, så kan du helt trygt koble til ett til batteri. Sitér dette innlegget Link to post
MortenPlesner Svart 3.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 bellen skrev for 12 timer siden: Du kan gjerne ha 100 batterier oppkoblet uten at du nødvendigvis trenger å oppgradere strømnettet ombord. Det er forbruket ombord som bestemmer hvor kraftig dimmensjonert anlegget ditt skal være. Så om du ikke har installert mange nye forbrukere ombord, så kan du helt trygt koble til ett til batteri. Fantastisk... Takk for svaret. ?? Sitér dette innlegget Link to post
MortenPlesner Svart 3.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Bårdp skrev for 13 timer siden: Kjøp deg en slik eller tilsvarende batteribryter så har du alt du trenger. https://www.watski.no/bep-701s-batterivelger-300a-11obF?artnr=200531&gclid=Cj0KCQjw6J-SBhCrARIsAH0yMZgsLSDbF4NKV0WeRN-Yq3rgylABotzzIq84Rp9TUmgfWOsgNruy_8IaAmbXEALw_wcB Takk ?? Vet du om den har en rele funksjon samtidig? Eller er det kun en bryter? Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 MortenPlesner skrev for 13 timer siden: Men så tænkte jeg på, er det elektriske anlegget dimensjonert for at kan tåle 184 ampere (12v)? Det er ikke snakk om å tåle 184 ampere, men du kan trekke samme strøm som før dobbelt så lenge (litt enkelt sagt). Korrekt betegnelse på batteriene er 92 AH (ampertimer). Hvor mye strøm som går gjennom et apparat bestemmes av apparatet selv, ikke batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 MortenPlesner skrev for 4 timer siden: Takk ?? Vet du om den har en rele funksjon samtidig? Eller er det kun en bryter? Du trenger kun en bryter. Om noen pådytter deg noe reletjafs eller dioder blir du lurt. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Her kan du finne skisser som viser forskjellige oppsett for kobling av start- og forbruksbatteri: El opplegg tegning for amatør og liten sjekte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.