Jump to content

2 batterier med lade mulighet?

MortenPlesner

Recommended Posts

Hei Allesammen ?

Jeg har kjøpt en Ryds 620 DCI og har haft litt strømproplemer. Det er nu fikset og jeg står igjen med 2 batterier på 92 ampere hver.

Jeg bruker i dag det ene batteri som start batteri og det ser nu sådan ut i båten...

20220402_171352.jpg.3779ff107953d545e540c70fb4680330.jpg

Jeg ønsker at koble det andre batteri til også og bruke det som forbruks batteri.

Men så tænkte jeg på, er det elektriske anlegget dimensjonert for at kan tåle 184 ampere (12v)?

Når jeg skal koble det annet batteri til, er det enklest at kjøpe en 1+2 batteri bryter og koble de begge opp til den? Eller bør jeg installere mer samtidig?

Batteriene står på en veldig trang plass, så jeg ønsker at have et stikk lett tilgjengelig der jeg enkelt kan koble min ctek lader på for vedlikeholdslading. Hvor er det bedst at gjøre det? Er der evt. en anden løsning som er bedre eller enklere?

Du kan gjerne ha 100 batterier oppkoblet uten at du nødvendigvis trenger å oppgradere strømnettet ombord. Det er forbruket ombord som bestemmer hvor kraftig dimmensjonert anlegget ditt skal være. Så om du ikke har installert mange nye forbrukere ombord, så kan du helt trygt koble til ett til batteri. 

bellen skrev for 12 timer siden:

Du kan gjerne ha 100 batterier oppkoblet uten at du nødvendigvis trenger å oppgradere strømnettet ombord. Det er forbruket ombord som bestemmer hvor kraftig dimmensjonert anlegget ditt skal være. Så om du ikke har installert mange nye forbrukere ombord, så kan du helt trygt koble til ett til batteri. 

Fantastisk... Takk for svaret. ??

MortenPlesner skrev for 13 timer siden:

Men så tænkte jeg på, er det elektriske anlegget dimensjonert for at kan tåle 184 ampere (12v)?

Det er ikke snakk om å tåle 184 ampere, men du kan trekke samme strøm som før dobbelt så lenge (litt enkelt sagt).

Korrekt betegnelse på batteriene er 92 AH (ampertimer). Hvor mye strøm som går gjennom et apparat bestemmes av apparatet selv, ikke batteriet. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...