yamarin68dc Startet 3.April.2022 Link til dette innlegget Startet 3.April.2022 Jeg har Defa Landstrømspakke 2 som installert , og installert en Defa Marine Carger 20A. Om jeg har landstrømmen tilkoblet, kan jeg da starte motoren? Eller blir det da noe galt med ladinga? Yamaha F300XCB... T Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Det går helt fint. Dynamoens laderegulator føler på batterispenningen og leverer ikke strøm om spenningen allerede er høy om landsgrømsladeren allerede lader. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Noen ladere tåler det ikke. Andre fikser det helt fint. Jo mer avansert elektronikk dess mindre tåler de. Sjekk manualen om det står noe om đet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Det har jeg aldri hørt at kan være noe problem. Har du konkret eksempel på at det ikke går bra Traale? Eller er det bare noe du har hørt av noen som har hørt av . . . ? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Traale Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Dette har jeg fra Exide forhandleren i Bergen. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Jeg har også hørt at landstrøm skal være frakoblet ved start av motor. Mener det stod i båtens papirer, men litt usikker. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Worry II Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Jeg gjør det, men skrur alltid av laderen først. Går sikkert fint uten å gjøre det også, men det er noe som sier meg at overgangen strøm fra lader til plutselig dynamo, kan være skummel ? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Jeg prøver å huske å ta ut landstrøm før jeg starter. Anlegget har ikke tatt skade de gangene jeg har glemt det. Verre med skjøteledningen når den står i når jeg går ut… Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Traale skrev for 3 timer siden: Dette har jeg fra Exide forhandleren i Bergen. Sa han noe om hva som kunne gå i stykker? Landstrømladeren? Dynamoen? Regulatoren for solcellepanelet? Batteriet? Kjøleskapet? . . . ? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Traale Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Det var laderen som kunne ta skade. Jeg leverte inn en lader som var død, det første spørsmålet var om den var tilkoblet da jeg startet. For å være på den sikre siden anbefalte de frakobling. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Det må ha vært en dårlig lader, hva var det at dynamoen også leverte spenning til systemet som hadde tatt kvelden i laderen? Jeg ser det som en dårlig unnskyldning for å ha levert en dårlig lader. Jeg går ut fra at du fikk en ny lader, kostnadsfritt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Jeg glemmer meg stadig vekk. En gammel lader fra Stirling og en litt nyere fra Ctek. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.