Jump to content

Krav til ankersjakkel

El barco de Sol

Recommended Posts

Vi har Rockna anker og 16mm blytau. Jeg er bekymret for sjakkelen jeg bruker og spør om råd/erfaring.

Må man bruke galvanisert?  

Har mange sjakler i boden,men låsemekanismene..holder de?  Ingen er sertifiserte. Og sist men ikke minst: burde man ha en ekstra sikkerhet i tilfelle sjaklen/bolten ryker?  

Dette er den eneste bekymring jeg har ved å legge meg på svai over natten. 10kg Rockna og Agder 840.

Hulda skrev 17 minutter siden:

Se under 'Byggingen av Hulda'. Byttet anker i våres. Må ikke være galv. Må ikke være AISI 316. Må ikke være noe som helst. Kommer an på hvor du skal ankre. Om du skal på overnatting, eller om du skal ligge et par uker på en utsatt plass.

Jeg er litt betenkt da jeg ser at syrefast skal ikke brukes da Rockna er galvanisert. Svivel skal aldri på Rockna. Da står man vel igjen med en galvanisert sjakkel?

Biltema holder?  For mer enn en generasjon siden røk en sjakkel for meg på Finnmarkskysten,bolten tvert av. Jeg tenker sikkerhet i forhold til risiko og vil derfor finne en sjakkel som ikke blir svakeste punkt i ankringen. Men takk for tips og svar.

Godt tenkt! Et kjede er ikke sterkere enn det svakeste leddet, noe jeg også funderte over for et par år siden.

Det er ikke vits å ha en sterk kjetting og godt anker om sjakkelen er ukjent, dårlig kvalitet.

Det endte med at jeg bestilte en 3/8" Crosby-sjakkel fra eBay. Den har work load 2 tonn. Da er det i alle fall ikke den som ryker først i rekken.

https://www.thecrosbygroup.com/catalog/shackles/crosby-209a-alloy-screw-pin-anchor-shackles/

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Det å holde skikk og kontroll med utstyret trumfer det meste. På 60 år har jeg til dags dato aldri røket fortøyningsgods. Verken kjetting, sjakkel, tau eller pullerter. Personlig sover jeg utmerket med galv kjetting som jeg ikke vet hvor kommer fra og galv sjakkel fra Biltema. Jeg antar at kjettingen er kjøpt hos Seatronic. Så er spørsmålet hvor store opptredende krefter blir det? Ikke vanvittig mye. Om man da ikke skal ankre utenfor Skagens Rev, eller andre utsatte plasser. Så når jeg tester ankeret med 1500 rpm, antar jeg at det tilsvarer 15 m/s. Godt nok til mitt bruk. 

En grunn til at jeg ikke har rustfritt i fortøyningsgodset, er at materialet kan opptre uforutsigbart. Så lenge det ikke er sertifisert for material og utførelse. Plutselig koster donumentasjonen mye mer enn produktet. 

Når belastningen blir for stor, er det kanskje like greit å ha kontroll på hva som er svakeste leddet.

Sterkt nok blir det om en følger anbefalingene ift båtstørrelse.

Jeg ville faktisk foretrukket at sjakkelen er svakeste punktet, fordi den er billigst å skifte. Men den må tåle ankringkreftene den er ment for å tåle.

Jeg ville foretrukket galvaniserte deler i ankersystemet fremfor Syrefast. Rett og slett fordi stålet er seigere, og har større bruddforlengelse enn Syrefast.

Både kjetting og sjakkler er slitedeler som skal skiftes etter en tid. Hvor lenge mellom hver gang avhenger av bruken, miljøet den oppbevares i og materialer i bruk i ankersystemet.

Som jeg sa til en som hadde fått et godt tilbud på å re-galvanisere sin gamle, rustne kjetting: "Du vil uansett ha en like gammel kjetting som før re-galvaniseringen". Jeg så at responsen sakk inn :-)

Skulle jeg reist langt avgårde, ville jeg kjøpt meg 100 meter italiensk sertifisert kjetting med øye i enden beregnet for sjakkel. Jeg skal ingensteder som er utfordrende.

Havarita skrev 23 minutter siden:

Når belastningen blir for stor, er det kanskje like greit å ha kontroll på hva som er svakeste leddet.

Sterkt nok blir det om en følger anbefalingene ift båtstørrelse.

Jeg ville faktisk foretrukket at sjakkelen er svakeste punktet, fordi den er billigst å skifte. Men den må tåle ankringkreftene den er ment for å tåle.

Jeg ville foretrukket galvaniserte deler i ankersystemet fremfor Syrefast. Rett og slett fordi stålet er seigere, og har større bruddforlengelse enn Syrefast.

Både kjetting og sjakkler er slitedeler som skal skiftes etter en tid. Hvor lenge mellom hver gang avhenger av bruken, miljøet den oppbevares i og materialer i bruk i ankersystemet.

OK,men om sjakkelen ryker så går anker til Kong Neptun. 5000 for nytt Rockna. Bedre å bruke litt på sjakkel tenker jeg. Samtidig slippe å tenke på om utstyret holder. 

Har 4 slike sjakler. Nå er det jeg som bestemmer hvor dypt det er der jeg skal ankre. Derfor har jeg en rød blåse i enden av et synketau festet til løfteøyet på ankeret. Følgelig har jeg heller aldri mistet et anker. Og så er også andre at det ligger noe der.

Lykken1 skrev for 2 timer siden:

OK,men om sjakkelen ryker så går anker til Kong Neptun. 5000 for nytt Rockna. Bedre å bruke litt på sjakkel tenker jeg. Samtidig slippe å tenke på om utstyret holder. 

Blir vel ikke så forskjellig om kjettingen ryker.

Eller winchen, eller festet på båten.

Da tror jeg de 5000,- for ankeret bør være den minste bekymringen.

Om ikke kjettingen er sertifisert, er det ikke så mye poeng at sjakkelen er det heller. ?

Jeg er ikke bekymret for at vårt nye 16mm blytau ryker. Tror også Rockna holder. Jeg ligger ikke på vinsjen, trekker tauet til solid feste i båten. Usertifisert sjakkel er min bekymring,men jeg ser av innlegg at det får jeg jo kjøpt.

Hulda skrev for 12 timer siden:

Har 4 slike sjakler. Nå er det jeg som bestemmer hvor dypt det er der jeg skal ankre. Derfor har jeg en rød blåse i enden av et synketau festet til løfteøyet på ankeret. Følgelig har jeg heller aldri mistet et anker. Og så er også andre at det ligger noe 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...