Gabi
dieselfan skrev for 2 timer siden:Ville ha startet med å få tilgang til luft eller eksosside på turbo, det som er enklest for deg. Klarer du ikke å spinne mutteren midt i hullet mellom fingertuppene så har du et problem...
Bitteliten skrev 49 minutter siden:Tenker turboen har satt seg iløoet av vinteren. Se om du kan få den til å spinne ved å åpne den og skyve på skovlene
Samme innspill fra dere ser jeg! På min forrige motor KAMD43P skiftet jeg eksoskrøken og det var ikke så særlig enkelt å få det tett inn mot turbo igjen pga litt tæring. Banjokoplingen var også litt sær. Så merker jeg er litt avventende til å åpne fra den siden, vet ikke om jeg har grunnlag for det? Luftsiden er andre veien, må se på motoren mer for å tenke ut hva som kan være "lettest" antagelig?
Brigg skrev 33 minutter siden:Nektet motoren å gå over et bestemt turtall eller økte den på men bare tregere enn den friske?
Ja, takk som spør! Når jeg skulle opp i plan dro jeg turtallet opp sakte, og den pleier å gå i plan på rundt 2600rpm med begge motorer igang. Nå stusset jeg over at det var rart jeg måtte gi så mye gass, kikket på turtellerne og så at den ene var ca 2300rpm og den andre ca 1800 elns. Dro så av gassen med en gang og prøvde ikke igjen. Når jeg da fikk sjekket at høyre motor ikke hadde turbotrykk så gav svaret seg selv, tenkte jeg akkurat da, og at motorene sikkert ikke orket å dra opp i plan uten turbo på høyre motor.
Prøvde så flere ganger å sakte ta motorene opp til 1500 rpm, da gav venstre motor 10kPa, høyre null. Økte litt og venstre gav 20kPa og høyre null. Økte litt til ca 2000rpm og venstre gav 30kPa og høyre fortsatt null. Ift verkstedbok er venstre motor ok.
Bårdp skrev 28 minutter siden:Vil tro det er trykk/teemperaturføleren i innsugsmanyfoilen som er gåen. Vanlig feil på slike motorer. 5 min jobb å skifte den. Om du setter hendelen til max vil turtallet komme selv om føleren er gåen.
Sånne svar liker jeg! Med 5 min arbeid og alt i orden igjen! Er det noe måte å sjekke de på? Mener du hendelen til max når jeg skal opp i plan?