Jump to content

Turbo på D6-310 2007-model slår ikke inn-feilsøking


Gabi

Recommended Posts

Tok ut båten igår. Skulle ta en tur i dag, kjørte sakte til driftsvarm temperatur og ga gradvis gass for å få båten opp i plan. Men så da at venstre motor og høyre motor hadde ulikt turtall. Begge er VP D6 2007 model med ca 950timer. Slo av på gassen og stusset over hva som skjedde.

 

Stilte inn visning på turbotrykk på EVC-en, prøvde så igjen og ser at mens venstre motor øker turbotrykk 10-20-30 så står den på null på høyre motor. Så altså er feilen noe med turbo høyre motor. Jeg får ingen feilmeldinger. 

 

Jeg har hatt ute ladeluftkjøler og varmeveksler på begge motorene i vinter. Jeg har ikke kompressor.

 

Hva kan naturlig feilsøking være? Jeg har hørt at en turbo kan sette seg ila vinteren, så det kan vel kanskje være én mulighet iallefall? Hvordan går jeg frem for å sjekke det eller få løsnet den?

 

Andre sjekkpunkter? Givere? Kabler? Slanger ifm turbo?

Redigert av Gabi
Lagt til info. (see edit history)
Link to post
Gabi skrev 9 minutter siden:

Jeg har hørt at en turbo kan sette seg ila vinteren, så det kan vel kanskje være én mulighet iallefall? Hvordan går jeg frem for å sjekke det

Ville ha startet med å få tilgang til luft eller eksosside på turbo, det som er enklest for deg. Klarer du ikke å spinne mutteren midt i hullet mellom fingertuppene så har du et problem...

 

Generelt: lurt å oppgi hvilket turtall du oppnår og ved hvilket turtall du merker endring. Det forteller mye.

Link to post
dieselfan skrev for 2 timer siden:

Ville ha startet med å få tilgang til luft eller eksosside på turbo, det som er enklest for deg. Klarer du ikke å spinne mutteren midt i hullet mellom fingertuppene så har du et problem...

 

Bitteliten skrev 49 minutter siden:

Tenker turboen har satt seg iløoet av vinteren. Se om du kan få den til å spinne ved å åpne den og skyve på skovlene

 

Samme innspill fra dere ser jeg! På min forrige motor KAMD43P skiftet jeg eksoskrøken og det var ikke så særlig enkelt å få det tett inn mot turbo igjen pga litt tæring. Banjokoplingen var også litt sær. Så merker jeg er litt avventende til å åpne fra den siden, vet ikke om jeg har grunnlag for det? Luftsiden er andre veien, må se på motoren mer for å tenke ut hva som kan være "lettest" antagelig?

 

Brigg skrev 33 minutter siden:

Nektet motoren å gå over et bestemt turtall eller økte den på men bare tregere enn den friske?

Ja, takk som spør! Når jeg skulle opp i plan dro jeg turtallet opp sakte, og den pleier å gå i plan på rundt 2600rpm med begge motorer igang. Nå stusset jeg over at det var rart jeg måtte gi så mye gass, kikket på turtellerne og så at den ene var ca 2300rpm og den andre ca 1800 elns. Dro så av gassen med en gang og prøvde ikke igjen. Når jeg da fikk sjekket at høyre motor ikke hadde turbotrykk så gav svaret seg selv, tenkte jeg akkurat da, og at motorene sikkert ikke orket å dra opp i plan uten turbo på høyre motor. 

 

Prøvde så flere ganger å sakte ta motorene opp til 1500 rpm, da gav venstre motor 10kPa, høyre null. Økte litt og venstre gav 20kPa og høyre null. Økte litt til ca 2000rpm og venstre gav 30kPa og høyre fortsatt null. Ift verkstedbok er venstre motor ok.

20220403_154530.jpg.a7f09f3224856415abc3815b997f1b05.jpg

 

 

Bårdp skrev 28 minutter siden:

Vil tro det er trykk/teemperaturføleren i innsugsmanyfoilen som er gåen. Vanlig feil på slike motorer. 5 min jobb å skifte den. Om du setter hendelen til max vil turtallet komme selv om føleren er gåen.

 

Sånne svar liker jeg! Med 5 min arbeid og alt i orden igjen! Er det noe måte å sjekke de på? Mener du hendelen til max når jeg skal opp i plan? 

 

Redigert av Gabi
Trykkleifer (see edit history)
Link to post

Jeg tenkte også på MAP-sensoren som @Bårdp også er inne på. Disse var av variabel kvalitet på noen årganger. Jeg har måttet bytte på vår 2005-modell. Med to motorer er det enkelt å kryssbytte, det som er mest arbeid er å skru av platene på toppen av motorene. Sensoren sitter på toppen av innsugingsmanifoilen, ca rett ved bakre oljefilter. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ja om føleren er gåen vil systemet allikevel gi økt dieselmengde slik at turtallet kommer om en kjører gasshendelen helt i bun. Du kan jo bare skifre de om mellom motorene så ser du jo om feilen flytter seg. Føleren er jo kun festet med en bolt og så en plugg på kabelen. 

Men det kan jo gott være at turboen sitter fast så og prøve å få snurret den rundt er ingen dårlig ide.

Link to post

@Bonusnår jeg kjører på 1500rpm har jeg ca 8 knop, som er bittelitt over skrogfart. Da har BB motor 10kPa ladetrykk, uten at det vel er noe særlig motstand å snakke om. Og SB motor har 0 kPa. På 1800rpm 20kPa på BB og fortsatt 0 på SB. Propellene var til sjekk og skiftet hub på 2 av de for 2 år siden og de fungerte flott i hele fjor. Ville kanskje være rart om vulkslipp på BB skaper 0 kPa i ladetrykk på SB også på så lave turtall? Men jeg tar alle forslag til vurdering! Og klart at mulig motorstyring kan prøve å koordinere turtall på noe vis. Jeg kan jo ikke dette her så særlig godt, men hadde også SB motor hatt ladetrykk på 1500-1800 rpm og likevel farten ikke økte så hadde sjansen for vulkslipp-problematikk vært større?

Link to post
Gabi skrev 15 minutter siden:

@Bonusnår jeg kjører på 1500rpm har jeg ca 8 knop, som er bittelitt over skrogfart. Da har BB motor 10kPa ladetrykk, uten at det vel er noe særlig motstand å snakke om. Og SB motor har 0 kPa. På 1800rpm 20kPa på BB og fortsatt 0 på SB. Propellene var til sjekk og skiftet hub på 2 av de for 2 år siden og de fungerte flott i hele fjor.


Enig, om begge motorer har likt turtall opp til 1.800 omdreininger så har du ikke propellslipp. Da får du skjevturtall. Og, når den ene motoren har 20kPa og den andre 0 i ladetrykk ved dette turtallet, så er jeg nok mer på turbosporet jeg også.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post

Om det er MAP-sensoren som trøbler vil  vel denne kunne vise null trykk selv om turboen er i orden, og det er vel verdien fra denne sensoren som vises på instrumentet? Å kryssbytte sensorene er enkelt og uten risiko, jeg ville prøvd dette først. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg har nå snakket med lokal VP-forhandler og de mente at det nok var turbo som satt fast. De anbefalte å åpne fra eksosbendet-siden og se om jeg klarer å få turbo til å spinne igjen. Så tenkte jeg at eksosbender er fra 2007 og er sikkert snart uansett modent for utskifting. Og så bestilte jeg det samtidig. 

 

Mht MAP-sensoren var den også utsatt for å feile over tid. Men det er en annen giver som gir turbotrykket og siden jeg ikke har turbotrykk så mente de at feilen ikke burde ligge på MAP-sensoren. Men siden de hadde 1 liggende inne på lager til en båtlapp så kjøpte jeg uansett den og prøver den i ettermiddag. Da har jwg en til overs for senere behov som anbefalt her av flere!

 

Når jeg får eksosbendet i morgen/onsdag og evnt hvis MAP-sensorbytte ikke fungerer så åpner jeg opp mot turbo, håper å få den til å spinne igjen og monterer på nytt eksosbend. 

 

Det er planen per akkurat nå!

Link to post

Hold oss oppdatert på resultatet. 
 

Jeg har altid trodd at det var MAP-sensoren som gir info til motorstyringen om ladetrykk. Hvilken annen sensor kan det være som gir slik info?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev for 1 time siden:

Hvilken annen sensor kan det være som gir slik info?

Finner ingen på søk i VP online.

I bilverden er det ikke uvanlig å ha to DF sensorer, en inn på IC og en på manifold. Men på båt vet jeg bare om en som har det, men han har brukt den først og fremt til forsøk omkring hvor mye motorromstemperaturen har å si for lufttemperaturen i innsugsmanifolden... 

Gabi skrev for 2 timer siden:

Jeg har nå snakket med lokal VP-forhandler

 

Gabi skrev for 2 timer siden:

det er en annen giver som gir turbotrykket og siden jeg ikke har turbotrykk så mente de at feilen ikke burde ligge på MAP-sensoren.

Syntes du burde spørre ham om delenummer, og gjerne hvor den sensoren sitter..

Link to post

Da kommer en oppsummering fra dagens runde med feilsøking og testing:

 

Bytte av MAP-sensor gav ingen utslag i positiv retning dessverre. Ved prøving av båten var det fortsatt 0 kPa i turbotrykk.

 

Jeg la merke til at ved ca 1500rpm og frem til ca 1700-1800rpm var motorene like på turtall, bortsett som sagt 0 i turbotrykk på høyre motor. Etter dette økte venstre motor turtall mens høyre slet med å holde følge og klarte ikke særlig turtallsheving. Prøvde ikke noe særlig over 2000rpm, da hadde venstre motor ca 50kPa i turbotrykk. 

 

Så da er vel konklusjonen at turbo har satt seg på noe vis og må løses opp, får bli tirsdag evnt onsdagsjobbing. 

 

Hvorvidt det er en annen sensor for turbotrykk høres rart ut utifra det som dere har funnet av dokumentasjon. Og hadde MAP-sensoren vært gåen og turbo i orden burde skifte av sensor fått opp tallet igjen. Virker som om sensoren måler turbotrykk men når turboen ikke virker er det ikke mye å gi signal om videre. 

Link to post
Gabi skrev for 4 timer siden:

Hvorvidt det er en annen sensor for turbotrykk høres rart ut utifra det som dere har funnet av dokumentasjon.

Er veldig nysgjerrig på om den VP forhandleren har rett eller ikke, det er vel i tillegg en regionsforhandler vi snakker om...  og en som vraka en KAD44 for meg, så jeg er vel litt ekstra på hugget....

Link to post

Der ble en skikkelig nedtur i ettermiddag. Fikk eksosbendet idag så det var kjapt. Demontering av eksosbend med slanger og banjokopling gikk også greit. Sjøvannet stod heldigvis noen cm lavere enn eksosbendet.

 

Turboen stod fast ja, det var sikkert og visst. Brukte en Ø19 hylse og beveget litt att og frem og da løsnet den, men den var veldig hakkete. Pirket ned skrutrekker og diverse rundt og fikk etterhvert løsnet såpass at jeg kunne bruke fingrene til å snurre. Var ikke helt perfekt men jeg tenkte at får den litt tid på seg med god fart går det seg sikkert til.

 

Men så da.....flensen på turboen var jo som jeg fryktet rustet mye. Pusset med 400 papir, var det jeg hadde, men var jo groper og greier så ble ikke så særlig greie på det synes jeg. Prøvde så å montere det nye eksosbendet, men den forbaskede banjokoplingen passet jo ikke for den var for smal, dvs et eller annet gjorde at de ikke ble klemt tett nok inntil hverandre.

 

Pusset så den opprinnelige eksosbendet, som forøvrig så ganske bra ut og ikke rustet inni så tydelig at den var byttet før. Da gikk det bedre men bare nesten bra. Etter masse om om men fikk jeg banjokoplingen på så bra det gikk. Men.....jeg hadde telt antall gjenger i enden av mutteren før demontering og kom til 14. Nå telte jeg bare 8. Så sikkert at flensene ikke var klemt sammen godt nok slik at banjokoplingen ikke kom helt nedpå. Men tenkte å prøve.

 

Skrudde sammen resten og tok en kort prøvetur. Og forbasket så så jeg det kom litt eksos ut av eksosbendet.....og ble mer på 1300 rpm. Så da var det ikke tett.

 

Kjørte så til ca 1600rpm, da kom turbotrykk venstre motor men ikke den høyre som jeg hadde løsnet. Men ville ikke prøve høyere da jeg så at det kom litt røyk ut.

 

Så hva nå?

 

Turbo ikke helt grei. Flensen rustet med groper. Ikke tett mot eksosbend.....

 

Har mest lyst til å kjøpe ny turbo, da er turbo iorden, flensen som den skal og da bør montering mot eksosbend gå som en lek med banjokoplingen. Men ny turbo hos Volvo koster vel over 30' eller?

 

 

 

20220405_184402.jpg

20220405_170456.jpg

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...