Jump to content

Edit History

Gabi

Gabi

Der ble en skikkelig nedtur i ettermiddag. Fikk eksosbendet idag så det var kjapt. Demontering av eksosbend med slanger og banjokopling gikk også greit. Sjøvannet stod heldigvis noen cm lavere enn eksosbendet.

 

Turboen stod fast ja, det var sikkert og visst. Brukte en Ø19 hylse og beveget litt att og frem og da løsnet den, men den var veldig hakkete. Pirket ned skrutrekker og diverse rundt og fikk etterhvert løsnet såpass at jeg kunne bruke fingrene til å snurre. Var ikke helt perfekt men jeg tenkte at får den litt tid på seg med god fart går det seg sikkert til.

 

Men så da.....flensen på turboen var jo som jeg fryktet rustet mye. Pusset med 400 papir, var det jeg hadde, men var jo groper og greier så ble ikke så særlig greie på det synes jeg. Prøvde så å montere det nye eksosbendet, men den forbaskede banjokoplingen passet jo ikke for den var for smal, dvs et eller annet gjorde at de ikke ble klemt tett nok inntil hverandre.

 

Pusset så den opprinnelige eksosbendet, som forøvrig så ganske bra ut og ikke rustet inni så tydelig at den var byttet før. Da gikk det bedre men bare nesten bra. Etter masse om om men fikk jeg banjokoplingen på så bra det gikk. Men.....jeg hadde telt antall gjenger i enden av mutteren før demontering og kom til 14. Nå telte jeg bare 8. Så sikkert at flensene ikke var klemt sammen godt nok slik at banjokoplingen ikke kom helt nedpå. Men tenkte å prøve.

 

Skrudde sammen resten og tok en kort prøvetur. Og forbasket så så jeg det kom litt eksos ut av eksosbendet.....og ble mer på 1300 rpm. Så da var det ikke tett.

 

Kjørte så til ca 1600rpm, da kom turbotrykk venstre motor men ikke den høyre som jeg hadde løsnet. Men ville ikke prøve høyere da jeg så at det kom litt røyk ut.

 

Så hva nå?

 

Turbo ikke helt grei. Flensen rustet med groper. Ikke tett mot eksosbend.....

 

Har mest lyst til å kjøpe ny turbo, da er turbo iorden, flensen som den skal og da bør montering mot eksosbend gå som en lek med banjokoplingen. Men ny turbo hos Volvo koster vel over 30' eller?

 

 

 

20220405_184402.jpg

20220405_170456.jpg

Gabi

Gabi

Der ble en skikkelig nedtur i ettermiddag. Fikk eksosbendet idag så det var kjapt. Demontering av eksosbend med slanger og banjokopling gikk også greit. Sjøvannet stod heldigvis noen cm lavere enn eksosbendet.

 

Turboen stod fast ja, det var sikkert og visst. Brukte en Ø19 hylse og beveget litt att og frem og da løsnet den, men den var veldig hakkete. Pirket ned skrutrekker og diverse rundt og fikk etterhvert løsnet såpass at jeg kunne bruke fingrene til å snurre. Var ikke helt perfekt men jeg tenkte at får den litt tid på seg med god fart går det seg sikkert til.

 

Men så da.....flensen på turboen var jo som jeg fryktet rustet mye. Pusset med 400 papir, var det jeg hadde, men var jo groper og greier så ble ikke så særlig greie på det synes jeg. Prøvde så å montere det nye eksosbendet, men den forbaskede banjokoplingen passet jo ikke for den var for smal, dvs et eller annet gjorde at de ikke ble klemt tett nok inntil hverandre.

 

Pusset så den opprinnelige eksosbendet, som forøvrig så ganske bra ut og ikke rustet inni så tydelig at den var byttet før. Da gikk det bedre men bare nesten bra. Etter masse om om men fikk jeg banjokoplingen på så bra det gikk. Men.....jeg hadde telt antall gjenger i enden av mutteren før demontering og kom til 14. Nå telte jeg bare 8. Så sikkert at flensene ikke var klemt sammen godt nok slik at banjokoplingen ikke kom helt nedpå. Men tenkte å prøve.

 

Skrudde sammen resten og tok en kort prøvetur. Og forbasket så så jeg det kom litt eksos ut av eksosbendet.....og ble mer på 1300 rpm. Så da var det ikke tett.

 

Kjørte så til ca 1600rpm, da kom turbotrykk venstre motor men ikke den høyre som jeg hadde løsnet. Men ville ikke prøve høyere da jeg så at det kom litt røyk ut.

 

Så hva nå?

 

Turbo ikke helt grei. Flensen rustet med groper. Ikke tett mot eksosbend.....

 

Har mest lyst til å kjøpe ny turbo, da er turbo iorden, flensen som den skal og da bør montering mot eksosbend gå som en lek med banjokoplingen. Men ny turbo hos Volvo koster vel over 30' eller?

 

 



×
×
  • Create New...