Jump to content

Turbo på D6-310 2007-model slår ikke inn-feilsøking


Gabi

Recommended Posts

Gabi skrev for 10 timer siden:

Så hva nå?

 

Turbo ikke helt grei. Flensen rustet med groper. Ikke tett mot eksosbend.....

 

Har mest lyst til å kjøpe ny turbo, da er turbo iorden, flensen som den skal og da bør montering mot eksosbend gå som en lek med banjokoplingen. Men ny turbo hos Volvo koster vel over 30' eller?

 

 

Ta kontakt med Greg Robinson på forumet "Vi med Volvo Penta" på Facebook. Det er ikke få han har hjulpet med turboproblemer, enten med levering av nye turbiner eller reparasjon av gamle. Så tar du dialogen vedr. dette med han.

 

Arbeider i firmaet Turbo-Service AS.

 

https://turbo.no/?fbclid=IwAR2swkOErpuGUQb34siYqhJwkiMY8mCDYp28YPFK3tmT8XJMPM_7LXRXzxs

Link to post

Takker for tips! 👍

 

Så har jeg også fått tilbakemelding på at det jeg mente var groper og rusthull egentlig er rust som har lagt seg oppå flensen. Og at jeg må banke med hammer og så pusse for å løsne rustflak, for det jeg trodde var pusset ned til blankt på flensen var at jeg hadde pusset blankt på rusten.....

 

Så jeg bør prøve det før jeg gjør noe annet og mye dyrere!

Link to post

Jeg hadde tilsvarende problem med å få flensen mellom turbo og eksosbend tett på min D4 etter et uhell i fjor sommer. (Klammeret rundt flensen bristet under drift med bra turtall og fylte motorrommet med eksos på kort tid:worry:....)

 

Det var noe rust på flatene både på turbo og bend. Forsøkte å file begge deler plane og slipe med smergel på kloss - men klarte ikke å få det helt tett. Forutsetter 100% plane og jevne flater for at dette skal bli bra. Etter 2-3 forsøk valgte jeg å legge på et tynt lag med eksospasta beregnet for manifold ved montering. Er i utgangspunktet ikke stor tilhenger av "lurium på boks", men det løste problemet i dette tilfellet og har holdt bra så langt. Alternativet er å demontere og få planslipt flaten mot en glassplate, eller maskinert.

 

Ellers synes jeg ikke turboen din så spesielt bra ut, så jeg ville nok sjekket muligheter for overhaling eller bytteturbo.

 

Lykke til, og hold oss oppdatert:thumbsup:

 

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post

Da satte jeg igang med hammer og pågangsmot! Og duverden! Her gikk det bort 3mm tykt lag med rust! Det hadde jeg aldri trodd var mulig, at det jeg så ytterst skulle være rustlag! Var bare å slå med hammerens skråkant så spratt det av bit etter bit.

 

20220406_175757.jpg.f00cc9bf9f0bb45fd917dcbf3f67b554.jpg20220406_180004.jpg.3b2322b9484491ba509d84279f9b4211.jpg20220406_180828.jpg.5a5aeea2350a65897602c771a3ceb0ea.jpg

 

Når alt var tatt så det slik ut etter pussing med 120 papir.

 

20220406_185301.jpg.b231ad56b297c7eecef7033e57e57350.jpg

 

Monterte så sammen med den nye eksosbendet og nå var det jo lett som bare det! Null problem!

 

Tok også litt til rundt ved turbovifta og kunne enkelt snurre med fingrene selv om den ikke akkurat spant rundt av seg selv mange turn etterpå. Men synes jeg gikk lett og tenkte at hvis den ikke funker nå så vet ikke jeg.

 

Varmet så opp motor gav gradvis gass og ingen turbotrykk fortsatt. Gav full pedal og etter en laaaang stund kom jeg faktisk opp i plan. Venstre motor på masse turbotrykk men fortsatt ingenting på høyre. Skikkelig nedtur! Altså hvis den ikke klarer å svive rundt med eksosen på 2500 rpm og full gass når jeg fint og uten noe hakkete snurregange kunne spinne den rundt med fingrene så hva i all verden? 

 

Nå varierer tankene mine fra minutt til minutt med enten å åpne opp igjen og pirke enda litt mer og prøve å få den til å spinne enda lettere og så prøve igjen, eller å kjøre i 7 knop i påsken, bestille time på Jarlsø etter påske for at de bytter turbo.

Link to post

Jeg har drev så sannerlig om jeg vet om den ryker mer eller mindre. Jeg vet heller ikke om den har wastegate.

 

Siden jeg tok ut ladeluftkjøler i høst og renset er det eneste annet jeg har gjort. Brukte tetningsmiddel fra Volvo mellom kjøleren og blokka. Har koplet til slangen mellom den og turbo luftside. Kan det teoretisk være noe feil her? Da må det vel isåfall være noe masse feil dersom all turbotrykket luft ikke skulle komme frem til forbrenning?

Link to post

Tøffet en tur i helgen i snekkefart og nøt å være utpå. Overnatting fra fredag til søndag. 

 

Etter 2 ganger med å åpne og rense og svive turbinen på turbo uten hell så synes jeg at turbobytte var neste skritt. Demonterte på mandag og monterte ny bytteturbo fra Volvo på tirsdag. Og vipps så kom turbotrykk slik det skulle. Gledelig det!

 

Men.....det ryker "litt" fra turbo-området etter å ha kjørt en kort stund. Dvs jeg varmer sakte opp på ca 1000-1200 rpm til driftsvarme motorer. Så opp i plan kanskje et halvt minutt og så ned i tomgang igjen. Deretter på nytt opp i plan og kjører litt men da begynner det å ryke fra turboområdet. 

 

Har fått noe tips om at siden både turbo og eksosbend er helt nye og jeg har lakkert turbo kan det være at det forbrenner av noen stoffer og at det vil gi seg. Men hvor lenge skjer det tro? Jeg kjørte i 10min i dag og det var like dann. Det er sånn at jeg ser med blotte øye at det kommer jevnt med røyk.

 

Alternativ nr 2 er at jeg ikke har fått renset flaten mot manifolden godt nok selv om jeg mente jeg var nøye. Men er vel slik at bar en liten ujevn flate kan ødelegge.

 

Noen som har noe erfaringer å spille på her?

Link to post

Kjørte fra Tønsberg idag og ligger ved Svenner fyr nå, deilig dag idag!

 

Gikk bra med turboen, dvs vi åpnet motorrommet 3 ganger på veien etter å ha kjørt i plan en stund og så ned i fart igjen, så bra ut. Så deilig å være utpå. Fikk ikke sett under fart men ingen som helst røyk i selve motorrommet når vi åpnet luken. 

Link to post
Bårdp skrev On 4/15/2022 at 7.59:

Er helt normalt at det ryker kjøp bånn pinn en times tid og fenomenet forsvinner.

Jeg fikk tips fra merkeverksted om det samme, men det var veldig betryggende å få tilbakemelding fra deg om å kjøre på en times tid. For det var uklart for meg, hvor lenge jeg måtte kjøre før jeg kunne forvente at det gav seg!

 

Som nevnt over kjørte vi til Svenner på fredag, tar ca 1 time 20min i godt vær. Tilbake igjen søndag. Idag kjørte jeg med motorluka oppe igjen og kjørte i ca 17min, og etterhvert opp i ca 32knop ved 3000rpm, gadd ikke fortere mht fartsgrensa i området. Og nå ingen antydning til røyk lenger! Tok video hele veien og kikket nøye på den etterpå.

 

Så da anser jeg turboproblematikken som løst. Gammel turbo var gåen over vinteren....gikk seigt og treigt rundt. Ny bytteturbo via merkeverksted kostet ca 17000 med pakninger og jeg gjorde som nevnt jobben selv. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...