Jump to content

Fender- eller kantlist?

Hverv

Recommended Posts

Heisann!

Jeg er den stolte eieren av en Amigo 23 som jeg kjøpte i fjor vår. I løpet av den første sesongen ble jeg svært glad i båten min. Nå som jeg forbereder den og meg selv for sesong nummer to er det derimot noen reperasjonen jeg ikke helt vet hvordan skal utføres.

Jeg har en list som går langs kanten av dekket, jeg tror det heter fenderlist? Den er ganske råtten flere steder og må skiftes ut. Dette med å spesielbestille treverk og koke/dampe det for å bøye det riktig er et stykke utenfor min komforsone. Er det mulig å bytte hele greia med noe laget av gummi/pvc/etc? Det er også noe ødeleggelse under listen. Hva er det lurerte å bruke for å reparere dette? Jeg legger ved et par bilder for å illustrere nøyere.

Det settes stor pris på all nyttig hjelp!

Mvh Anders!
20220402_132827.jpg.ad7c4a472cdffc0deafd5444dfb18f0e.jpg

20220402_132819.jpg

20220402_140441.jpg

20220402_132841.jpg

Redigert av Hverv (see edit history)

Velkommen til båtplassen men ta en kikk på krav til emnetittel. "Hjelp" er et ord som ikke skal forekomme i emnetittel og grunnen forstår du nok. 

Du kan endre tittel og innhold i inntil 2 timer. Gjør du ikke det blir tråden oftest slettet. Relingslist di er i teak og saget ut av helt virke, den er altså ikke steamet og bøyd. Anbefaler deg å fortsette med det da det er finest og enklest. Gjør godt rent, tilpass ny teak og skru fast med godt med fugemasse under. 

?

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Det hadde hjulpet med et ovesiktsbilde også. Slik at man kunne få inntrykk av omfang og fasong på det som er skadet. For meg ser det ut som teak. Da ville det for meg sitte langt inne å ikke reparere med samme materiale . . .

Det ser ut til å være en plastbåt. Da er det ikke råttent under treverket. Kanskje bare å renske opp og lime på med epoxy?

Ser du er fra Oslo. Hvor ligger båten . .?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

15 hours ago, NilsPils said:

Det hadde hjulpet med et ovesiktsbilde også. Slik at man kunne få inntrykk av omfang og fasong på det som er skadet. For meg ser det ut som teak. Da ville det for meg sitte langt inne å ikke reparere med samme materiale . . .

Det ser ut til å være en plastbåt. Da er det ikke råttent under treverket. Kanskje bare å renske opp og lime på med epoxy?

Ser du er fra Oslo. Hvor ligger båten . .?

Jeg er fra Oslo! Båten står i krybben sin på Lindøya. Jeg har stor forståelse for det blir penest hvis teak erstatter teak, men jeg har begrenset med tid og kunnskaper. Derfor håper jeg å kunne finne noe som er enkelt å anskaffe og montere. Det viktigte er at relingen blir trygg så nettet rundt dekk holder barn på rette side av relingen.

Det stemmer at båten er av plast, så jeg tror du har veldig rett i at ikke skal være verre enn å rense opp, fylle med epoxy før ny list legges.

Denne relingslisten ser veldig riktig i mine øyne.

https://www.seasea.no/dekksutstyr/lister/fenderlist-pvc/relingslist-rl-41

5641.jpeg

Redigert av Hverv (see edit history)
Hverv skrev On 4.4.2022 at 9.22:

Jeg har stor forståelse for det blir penest hvis teak erstatter teak, men jeg har begrenset med tid og kunnskaper. Derfor håper jeg å kunne finne noe som er enkelt å anskaffe og montere.

Reparer teak'n. Mye enklere enn å bytte til gummifender. 

Det ser kanskje enkelt ut, men du skal ha litt erfaring og utstyr for å få det pent, rett og stramt.

Hverv skrev On 4.4.2022 at 9.22:

Denne relingslisten ser veldig riktig i mine øyne.

Den ser veldig pysete ut i demensjonen for meg (?).

Vanskelig å gi noe eksakte råd når en ikke vet:

- Hva er dimensjonen på teakprofilet (bredde, tykkelse)?

- Hvor stor lengde må byttes?

- Hvor mye buet er det som skal byttes?

fs skrev for 1 time siden:

Hvor langt er området som er dårlig?

Det er litt hærverk å bytte teak mot plast..

Enig.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hvis du går for treverk, trenger du å dampe da? Du kan bøye en planke ganske mye, spesielt hvis den har ligget et par dager i saltvann. Hvis teak er vanskelig (og dyrt) å få tak i kan du også se på Sibirsk lerk eller iroko.

Jeg er en slags gjest

Hei!

Jeg har gjort noen reparasjoner på samme list på en Amigo 27 tidligere. Meg bekjent er det samme konstruksjon på begge modellene, og det ser også sånn ut fra bildene. 

Dekk og skrog er støpt sammen med en innvendig fals, og den utvendige skjøten er dessverre dekket med noe som best beskrives som sement/sparkel. I mine øyne er det samme konsistens som det stoffet som forbinder innerliner og skrog på Comfortina 32, og sikkert flere andre svenske båter fra samme tid. Utfordringen er at dette sprekker opp, slik som på noen av bildene dine. Om du ikke har oppdaget det enda, er det stor risiko for at det tilkommer lekkasjer her. Mitt tips vil derfor være at du tar bort teaklisten rundt hele båten, deretter plukker ut en del av dette sparkelet og så fyller denne skjøten med noe som har god vedheft. Jeg ville for enkelhets skyld brukt epoxy blandet med revet glassfiber (milled glass blend, tror jeg West System kaller det), eller eventuelt lagt et par lag med duk. Om du da sliper til en fin avrundet overflate kan du male dette med en form for antiskli og få en velfungerende, solid og tett list. Eventuelt kan du legge en ny trelast. Plast ser jeg for meg kan være vanskelig å få fint, i tillegg til at det vil bli glattere å trå på. Kan du ikke bruke lista som ligger der fra før? Er du sikker på at den er rotten?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...