Jump to content

Volvo penta 3 bladet foldepropell, rekkefølge på blader

kimab

Recommended Posts

I vinter har jeg hatt bladene fra foldepropellen demontert for polering hjemme. Monterte de på før utsett, men fikk ikke med meg at de skal monteres i en bestemt rekkefølge. Ser på demonstrasjonsvideo nå at de er nummerert 1-3. Jeg er ikke sikker på hvilken rekkefølge de står i.

Etter utsett merker jeg at det er litt ekstra vibrasjoner i båten når turtallet kommer over 1700 omdreininger. Ved 2000 er de veldig tydelige. Det jeg lurte på er om dette kan være på grunn av feil rekkefølge på propellbladene? En annen mulig årsak er at jeg måtte banke løs den ene akselen på propellbladet og nå i ettertid er jeg usikker på hvor mye belastning propellakselen tåler før den blir litt skeiv.

Er det noen som har kunnskap om dette og kan si noe om dette er mulige årsaker til de ekstra vibrasjonene?

Jeg satte dem sammen feil ett år, og fikk tydelig vibrasjon selv på lavt turtall. Det var bare å løfte opp igjen og gjøre det riktig? Tror ikke det var nummereringen som var feil hos meg, men at tennene ikke var på rett plass på ett blad. Er litt usikker på om det egentlig er mulig få dem sammen i feil rekkefølge? 

Bergen skrev 11 minutter siden:

Jeg satte dem sammen feil ett år, og fikk tydelig vibrasjon selv på lavt turtall. Det var bare å løfte opp igjen og gjøre det riktig? Tror ikke det var nummereringen som var feil hos meg, men at tennene ikke var på rett plass på ett blad. Er litt usikker på om det egentlig er mulig få dem sammen i feil rekkefølge? 

Jeg passet på at alle propellbladene klappet like langt inn, i alle fall tilsynelatende. Så hvis feil montering resulterer i helt feil stilling burde monteringen min være riktig. Er det derimot små forskjeller så kan det fortsatt være feil.

CR 33 skrev for 13 timer siden:

Du kan jo få en tann feil,men det ser du når du klapper de sammen

bladene skal løpe veldig lett og det skal ikke være nødvendig å banke løs akselen.smør med lithiumfett

Fikk beskjed fra volvo penta verksted om at det ikke er mulig å montere de i feil rekkefølge samtidig som de folder identisk inn. Fikk også beskjed om at propellakselen skal tåle mer belastning enn det jeg eventuelt påfører ved å banke løs propellbladakselen. Må da lete etter andre årsaker til vibrasjonene, for eksempel motorfestene?

Gjorde samme tabbe for noen år siden og var akkurat slike vibrasjoner som du beskriver. Løftet båt og byttet rekkefølge og problemet forsvant. Om bladene foldet seg riktig inn eller ikke var ikke noe jeg reagerte på så kan ikke ha sett helt gale ut selv om bladene var byttet om. Men er jo ikke godt å se hvis man ikke har det veldig klart for seg hvordan det skal se ut når det er riktig. 

Sebaldus skrev for 3 timer siden:

Gjorde samme tabbe for noen år siden og var akkurat slike vibrasjoner som du beskriver. Løftet båt og byttet rekkefølge og problemet forsvant. Om bladene foldet seg riktig inn eller ikke var ikke noe jeg reagerte på så kan ikke ha sett helt gale ut selv om bladene var byttet om. Men er jo ikke godt å se hvis man ikke har det veldig klart for seg hvordan det skal se ut når det er riktig. 

Jeg får prøve å ta meg et lite dykk for å se om rekkefølgen er riktig :-)

• 2 uker senere...

En liten sluttoppdatering. Etter å ha dykket ned for å sjekke rekkefølgen fant jeg ut at de var montert i motsatt rekkefølge. Jeg fikk tatt opp båten og byttet plassering og etter dette går motoren som normalt igjen. Det er altså mulig å monterer propellbladene i feil rekkefølge selv om han fra et Volvoverksted sa at det ikke var mulig. Kjedelig ekstrautgift, men da har jeg lært til neste gang ?

Swingswong skrev for 1 time siden:

Er det ikke mulig å løsne propellen under vann?

I fem grader varmt vann er det ikke mulig å jobbe lenge nok uten hansker. Hadde i utgangspunktet en avtale med en dykker, men han sa at det mest sannsynlig ikke ville la seg ordne på denne tiden av året. Hadde det vært varmere i vannet hadde det gått. 

Code0 skrev 18 minutter siden:

Jeg har trebladet volvopropell. Hadde propellbladene lukket seg skikkelig.., dvs alt så normalt ut selv om de var i feil rekkefølge?

Alt så tilsynelatende normalt ut. De foldet seg nøyaktig like langt inn. De var da montert med nummerne mot klokken, og det er feil. Rystelser ble borte når jeg fikk ordnet dette. 

Nummereringen tenker jeg skyldes at propellen er avbalansert med propellbladene i posisjonen det vises til på navet. 1, 2, og 3. 

Har du slitasje i spline på navet (de langsgående rillene du ser når du tar av navet) får du kjøpt nytt nav til propellen. Jeg gjorde det for 3 år siden. Om det er flaks eller tilfeldig må gudene vite, men jeg merker ingen økende vibrasjoner på propellen. Propellbladene settes fortsatt i posisjon slik navet er merket (1, 2, og 3)

Nevermind skrev On 17.4.2022 at 23.46:

Nummereringen tenker jeg skyldes at propellen er avbalansert med propellbladene i posisjonen det vises til på navet. 1, 2, og 3. 

Har du slitasje i spline på navet (de langsgående rillene du ser når du tar av navet) får du kjøpt nytt nav til propellen. Jeg gjorde det for 3 år siden. Om det er flaks eller tilfeldig må gudene vite, men jeg merker ingen økende vibrasjoner på propellen. Propellbladene settes fortsatt i posisjon slik navet er merket (1, 2, og 3)

Det er vel ingen nummerering på navet? Nummereringen står på propellbladene og det er kun den innbyrdes plasseringen som er viktig. Altså montert med økende nummer med klokka. Så det er i utgangspunktet 50% sjanse for at det blir riktig. Min ble først montert med nummereringen mot klokka og det ble feil. 

kimab skrev for 15 timer siden:

Det er vel ingen nummerering på navet? Nummereringen står på propellbladene og det er kun den innbyrdes plasseringen som er viktig. Altså montert med økende nummer med klokka. Så det er i utgangspunktet 50% sjanse for at det blir riktig. Min ble først montert med nummereringen mot klokka og det ble feil. 

Det ble du fortalt 3 April, som du bekreftet...?

Er i hvertfall det på Volvo sin...

Maika skrev for 8 timer siden:

Jeg har to motorer med bladene montert hver sin vei. Skal nummereringen være med klokka uansett?

Dette gjelder volvo penta trebladet foldepropell til 130seildrev. Hvordan det er på andre vet jeg dessverre ikke. 

CR 33 skrev 1 time siden:

Det er nr.på navet og ja

Hmm. Her er det tydeligvis litt forskjeller avhengig av årsmodell eller andre faktorer. På nettet ser jeg nav med nummerering og jeg ser nav uten nummerering. Jeg så ingen nummerering på mitt nav og monteringsanvisningen sier kun at det er nummerering på propellbladene. Jeg ringte også to ulike volvo penta verksteder og de begge sa at det er kun er propellbladene som er nummerert og at det er den innbyrdes plasseringen av propellbladene som er viktig. Uansett så er rystelsene borte på min båt så jeg satser på at elt er bra :-)

Med nummerering.jpg

Uten nummerering.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...