Jump to content

Evinrude 115HO tilter ikke helt opp

Falcon rib

Recommended Posts

Jeg har en evinrude 115 HO motor fra 2015. Den tilter ikke lengre helt opp, og lager en litt merkelig lyd når den kommer på det øverste.

For meg virker det som om den kanskje har litt lite olje, men jeg vet ikke hvordan man evnt kan etterfylle hydraulik olje på tilt systemet ?

Generelt:

Dette er jo helt typisk informasjon som du finner i brukermanualen til din motor.

2T oljefylling, olje til girhus, olje til powertrim, ferskvannskjøring av motoren på land, feilalarmer og sletting, er ting som jeg mener en bør beherske før en drar utpå :wink:

Vil absolutt anbefale å ha både papirkopi i båten, i tillegg til feks PDF versjon på nettbrett eller mobil. Å ha en tilgjengelig hjemme vil jeg også anbefale.

Med tanke på hvor vanskelig det er å få hjelp av en dyktig reparatør i fellesferien så vil jeg også mene at det som er listet over er et minimumskrav til kunnskap for å ha ansvar for andre i båt :thumbsup: 

TS: Du har en av de beste båtmotorene som er laget, og dersom den går fløyten så lages den ikke lengre så da er det ekstra viktig å sette seg inn i hvordan den skal brukes, slik at den ikke skades unødvendig :thumbsup:

Anbefaler deg å ikke bruke trim & tilt før du har kontroll på oljemengden.

dieselfan skrev for 2 timer siden:

TS: Du har en av de beste båtmotorene som er laget, og dersom den går fløyten så lages den ikke lengre så da er det ekstra viktig å sette seg inn i hvordan den skal brukes, slik at den ikke skades unødvendig :thumbsup:

Mnjaaaaa, det kan diskuteres. V4'n er hovedgrunnen til at brp fikk så sinnsykt gjeld på evinrudene. Alle stammene har vært bytta 3-5ganger pga eksosventilene, så går de ofte litt rufsete og er ganske ofte tungstarta. Det er faktisk den Værste motoren i etec familien 

Skrotnisse skrev for 6 timer siden:

Hadde en slik fra ny og i 6 år. Ikke ett feilslag, startet på sekundet, beste motor JEG har hatt i allefall (og jeg er Yamaha-mann) :giggle:

Takk @Skrotnisse nå vet jeg at jeg ikke er alene om å mene det..

(og jeg regner meg også som Yamaha-mann, siden jeg var 10år og gikk med avisene for skolen for å kunne kjøpe min første 10hk Yamaha..) 

Har en Yamaha F150 2018 modell nå. Merker at jeg irriterer meg litt over det ene sekundet med kinning før den tenner. Samt at den tenker seg om et sekund fra vi gir full gass og til den reagerer, nok til at guttungene synker halvveis ned i vannet under vannsport :thumbsdown:

Skrotnisse skrev for 11 timer siden:

Hadde en slik fra ny og i 6 år. Ikke ett feilslag, startet på sekundet, beste motor JEG har hatt i allefall (og jeg er Yamaha-mann) :giggle:

Vi har ca 50stk av de i opplag, så jeg er borti endel av de med trøbbel :/ men det at eksosventilen din ikke har satt seg, må være ett mirakel. Du har ikke fått innkallelse til verksted noen gang ? Har ikke båten i opplag på en plass som er evinrude verksted ? 

40-90, 150-300 etec er knallgode motorer da 

Det gjelder alle g1 V4, selv på 18modeller så setter eksosventilen seg :/ 

hvis den setter seg i lukka posisjon så vil ikke motorene noe særligt over 4000-4500rpm, setter de seg i åpen posisjon, så er de litt daue i bunndraget opp til 3500rpm 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...