Jump to content

Edit History

sap_2000

sap_2000

Ville definitivt gått for faste interceptorer i tunellene. Ett med fast skrogforlengere i senter mellom propellene. Lag de (interceptorene) litt overdimensjonerte og slip eller kutt av ved behov. Dette har vært gjort med stor suksess på andre båter med proptuneller som går høyt med nesa som nevnt av flere.

 

On 4/5/2022 at 7:45 AM, Tor Arild said:

Hva med å heller lage faste interceptorer rundt tunellåpning med stål som lime og boltes til skrog. 
en venn gjorde det på en Galeon og måtte faktisk opp med den og redusere fra 9-10mm til 6-7mm for de ble for effektive. 
 

lite inngrep - lett å justere. Gir mer løft jo mer fart. 
 

mvh

 

Tor Arild

 

Enig. Lettest å lage til og justere ned ved behov:thumbsup:

 

23 hours ago, Jakob T said:

Prøv å montere faste interseptorer.Er enkelt,lag ei plate som stikker mellom 1,6 til 1,8 cm rett ned fra tunellen.Utrulig effektivt.Har montert sånne på Sunseeker Carmague og Predator med godt resultat.Om det ikkje funker er det enkelt å demontere,Vert å prøve

 

Har hørt om flere suksesshistorier jeg også

 

22 hours ago, dieselfan said:

Hvor mange skruer må en skru i skroget under vannlinjen for å få det til ?

 

Endel, men det ikke noe kontroverserielt med noen skruer under vann så sant det er gjort riktig.

kan også støpes fast og bli til en integrert det av skroget

 

10 hours ago, dieselfan said:

Kjører en over en trestokk eller dunker nedi så huker det i interseptoren og lager store skader.

Kjører en over en stokk med flaps så vet du ikke at det har skjedd en gang... 

 

Stokken må i så fall gå gjennom en P-brakett, 45-50 mm aksel, en ca 25" stor propell og ror først som garanter vil gjøre mer skade. Tviler også på at en stokk eller annet objekt har sjans til å huke seg fast i en 10-15mm kant øverst i en halvmåneformet propelltunell. Har aldri hørt om en interceptor som har blitt skadet av FOD selv ytterst på akterspeilet. I teorien så kan jo alt bli skadet, men i praksis er denne sjansen meget liten når det står en aksel og propell før som stikker 60 cm dypere enn denne kanten på 1-1,5 cm.

 

9 hours ago, husky dane 85 said:

Trur propellane og ror er mest utsett en innterseptorer dersom du kjører på noko,

 

Definitivt :yesnod:

 

9 hours ago, dieselfan said:

Sammenlikningen var mellom interseptor og flaps om jeg ikke var klar nok.

 

Tror det i praksis er umulig å rive av en interceptor monist i en proptunell. Flaps derimot er det mange som har skadet ved manøvrering i is for eksempel.

 

9 hours ago, ivar said:

 

står interceptorene i propelltunellene så er det vel ikke de som er mest utsatt om man skulle kjøre på noe.. :confused:

 

Hadde vært vesentlig mer bekymret for aksling, prop og ror som hva en som skulle kunne skade interceptoren måtte passere gjennom først, ja :yesnod:

sap_2000

sap_2000

Ville definitivt gått fo faste interceptorer i tunellene. Lag de litt overdimensjonert, or slip eller kutt av ved behov. Dette har vært gjort med stor suksess på andre båter med proptuneller som nevnt av flere.

On 4/5/2022 at 7:45 AM, Tor Arild said:

Hva med å heller lage faste interceptorer rundt tunellåpning med stål som lime og boltes til skrog. 
en venn gjorde det på en Galeon og måtte faktisk opp med den og redusere fra 9-10mm til 6-7mm for de ble for effektive. 
 

lite inngrep - lett å justere. Gir mer løft jo mer fart. 
 

mvh

 

Tor Arild

 

Enig. Lettest å lage til og justere ned ved behov:thumbsup:

 

22 hours ago, Jakob T said:

Prøv å montere faste interseptorer.Er enkelt,lag ei plate som stikker mellom 1,6 til 1,8 cm rett ned fra tunellen.Utrulig effektivt.Har montert sånne på Sunseeker Carmague og Predator med godt resultat.Om det ikkje funker er det enkelt å demontere,Vert å prøve

 

Har hørt om flere suksesshistorier jeg også

 

21 hours ago, dieselfan said:

Hvor mange skruer må en skru i skroget under vannlinjen for å få det til ?

 

Endel, men det ikke noe kontroverserielt med noen skruer under vann så sant det er gjort riktig.

kan også støpes fast og bli til en integrert det av skroget

 

9 hours ago, dieselfan said:

Kjører en over en trestokk eller dunker nedi så huker det i interseptoren og lager store skader.

Kjører en over en stokk med flaps så vet du ikke at det har skjedd en gang... 

 

Stokken må i så fall gå gjennom en P-brakett, 45-50 mm aksel, en ca 25" stor propell og ror først som garanter vil gjøre mer skade. Tviler også på at en stokk eller annet objekt har sjans til å huke seg fast i en 10-15mm kant øverst i en halvmåneformet propelltunell. Har aldri hørt om en interceptor som har blitt skadet av FOD selv ytterst på akterspeilet. I teorien så kan jo alt bli skadet, men i praksis er denne sjansen meget liten når det står en aksel og propell før som stikker 60 cm dypere enn denne kanten på 1-1,5 cm.

 

9 hours ago, husky dane 85 said:

Trur propellane og ror er mest utsett en innterseptorer dersom du kjører på noko,

 

Definitivt :yesnod:

 

9 hours ago, dieselfan said:

Sammenlikningen var mellom interseptor og flaps om jeg ikke var klar nok.

 

Tror det i praksis er umulig å rive av en interceptor monist i en proptunell. Flaps derimot er det mange som har skadet ved manøvrering i is for eksempel.

 

9 hours ago, ivar said:

 

står interceptorene i propelltunellene så er det vel ikke de som er mest utsatt om man skulle kjøre på noe.. :confused:

 

Hadde vært vesentlig mer bekymret for aksling, prop og ror som hva en som skulle kunne skade interceptoren måtte passere gjennom først, ja :yesnod:



×
×
  • Create New...