Jump to content

Hvordan koble opp Marethon J2K100 J1939 to NMEA 2000® Gateway

Okkaby

Recommended Posts

Har fått en sådan gateway som jeg skulle teste ut på nye motor, siden den også er ny for importør av motor(så har blitt test person)

Men når jeg kobler opp denne til j1939 pluggen som sitter på kabelstokken ferdig montert fra fabrikken, så forblir begge plottere tomme for motordata.

NMEA2k nettverket fungere som det skal, da alt annet vises på plotter.

Har prøvd å koble både via nye spare t-stykke samt å ta bort ais å koble på der den normalt er koblet på nettverket. Men ingen motordata for det.

Ut ifra papirer som følger med, så skal det være ren plug and play dette, som en også ser på vedlagte tegning som er fra motor fabrkken.

Så lure på om noen andre har erfaring med denne dingsen. Importør skulle prøve å høre med de i italia, men de kan nok fort bruke noen dager på sådan data spørsmål tenker jeg.

Gateway kommer fra fabrikken, så burde jo være tilpasset hver andre tenker jeg. Det normale instrumentpanelet som er en digital skjerm, den fungere som den skal. Så signaler kommer fra motor.

marethon1.jpg

Marethon2.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Benji skrev 31 minutter siden:

Finner du Gatewayen i nettverket på plotter?

Begynn der, er den ikke der, må du søke videre i nettet.

Nei den er ikke der. Er det som er rart. Den vises ikke i nettverket på hverken Garmin eller Raymarine Axiom.

Å ikke er der noe lys/dioder eller annet på gateway, som kan indikere om den er live.

Alt annet vises som normalt, å siden de andre ting fungere via koblings punktet jeg har prøvd, så kan det liksom ikke være selve nettverket som er gale.

Men lure på hvorfor det sises en ende plugg på tegning som jeg la med her. NMEA2K kablet må jo kobles til nettverket, å der er det jo endeplugg i begge ender. Nettvrket har også egen strøm kobling, så trenger ikke strøm fra enheter på nettverket, men får det direkte fra gule kabel som kom med nettverks grunnpakken.

Men skal prøve å sette inn et t-stykke på den kabel som er vist på tegning, så ha endeplugg på kabel.

Får å prøve å koble den direkte til Garmin, da den jo har egen ingang til nmea

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...