Hekkbølgen
dieselfan skrev On 5.4.2022 at 23.15:Først har jeg lyst til å si takk fordi du lager en trådtittel som beskriver og som er verdifull for Forumet.
Tror registeret er satt en tann for sent
Takk for det Dieselfan. Og takk for utfyllende svar. Greit å ha hvis jeg må diskuterer med verkstedet.👍
Hva med ventiljusteringene? Firmaet har også justert ventilene. Kan en evt feiljustering her gi nevnte symptomer?
Ang linjering av motor mot drivverk så sa firmaet at dette så greit ut. Og må forholde meg til det. Noen betraktninger her er at linjering ikke er utført i mitt eie og er ganske sikker på at dette ikke er gjort av tidligere eiere heller. Motoren har dermed stått på samme labber i 17 år, 2020 motortimer og røft antatt 15.000 n mil uten at dette har påvirket linjeringen. Det er isåfall imponerende. I fjor merket jeg at jeg ikke klarte å snurre propellakselen for hånd ved å vri på akselflensen når båten stod på vannet. Noe jeg har klart tidligere. Når båten kom på land klarte jeg å snurre akselen med en hånd via klemflensen. Dette har vel med spenningen i båten på land vs på vannet å gjøre. Men nå skal det sies at på mandag når båten var sjøsatt klarte jeg igjen å snurre akslingen med en hånd via klemflensen. Så da har det «gått seg til» på mystisk hvis. Og det er jo fint 😊 Må ta med seg det positive si..
og hjertlig takk for engasjementet av forumets medlemmer. Båten er min kjæreeste hobby og jeg har begrenset kunnskap om motor. Men jeg kjenner hver krik av båten min og lytter ofte etter ulyder og vet således hva som er normalt og ikke.😊