
Mort1
Hekkbølgen skrev for 2 timer siden:Hvis dyser er slitedeler og 2000t er litt. Er det ikke da et punkt å bytte de etter x abtall timer? Eller blir de like bra men skikkelig service mtp trykk, spredning etc? Og etter en slik service kan dysene fungere fint i nye 2000t?
Hvis dysene er slitte så hjelper det nok ikke med service. Er eventuelle problemer pga sot på dysespissen så kan det bli vesentlig bedre, men et helt nullstilt liv blir det ikke. Jeg vet at tidligere så ble dysenål og sete slipt opp igjen i slipemaskiner, dette er jeg blitt vist, men aldri utført selv. Dette var på noe større skipsdyser. Å overhaler dysespisser med sliping av seter osv vil være tidkrevende, og dermed dyrt. Tror ikke noen i Norge driver med dette i dag til motorstørrelse som din.
Før du går evt går videre med dyser så gjør som Dieselfan sier, prøv å finn ut hva oljefilmen består av. En kompresjonssjekk kan være en tanke også, men selvfølgelig er ikke normalt at den blir dårlig over vinteren, men det gjelder jo dyser også....
Du kan prøve å starte opp motor og så løsne på ett og ett dyserør, før å se om det er lik reaksjon på turtall/røyk på hver sylinder. Slik kan du muligens finne hvis det er en sylinder som er problemet. Denne testen er noe mer krevende på en 6 sylindre motor, men prøv, griser litt men er i den billige enden av feilsøking...