Jump to content

Edit History

Hekkbølgen

Hekkbølgen

dieselfan skrev for 10 timer siden:

Det er jo en av de tingene som er så bra med dette Forumet, det tar mange år å samle opp slik erfaring og i dette tilfellet kan jeg lære av din erfaring, når jeg selv ikke vet om tilfeller som du refererer til. Eller om tilfellene har vært der men har fått feil diagnose... 

Det er en test som TS burde gjøre; sjekke om filmen han ser på vannet er diesel eller motorolje, ved å sammenlikne det han ser på vannet med en dråpe han slipper på sjøen. For å komme videre er det viktig å vite hva som var på vannet.

Helt enig, har mange eksempler på det samme.

Det er veldig verdifullt, fortsett med det, du får bruk for det, det er bare ikke sikkert når..   :thumbsup:

Dysespissene er helt klart slitedeler, men det er fjærer og seter også..

17000 for dysespisser høres mye ut, finn delenummeret og let etter alternativer. Søk på nøyaktig motorkode, Yanmar er kiipe på delenummer.

TS- misunner deg ikke din situasjon

Veldig enig med deg @dieselfan til og med jeg som er i andre enden av skalaen hva angår motorkompetanse lærer mye. Om ikke jeg kunne utført noe av det du og @Mort1skriver selv, så er jeg i bedre stand til å argumentere ovenfor verkstedet.

Jeg får dessverre ikke startet opp og sett på diesel/oljefilmen på vannet nå da verkstedet ifm dobbelsjekk av ventiljustering, registerreim og dysesjekk ikke har skrudd sammen dieselrørene og satt på toppdekselet over ventilene enda. Dette sikkert fordi jeg har gitt verkstedet beskjed om å kjøpe nye grisedyre dyser... Som nevnt tidligere er det å tøffe rundt i skuta mi noen jeg verdsetter veldig høyt. Og siden jeg gjør dette 3-5 ganger i uka, så betyr dette såpass mye form meg at jeg er villig til å betale (alt for mye) for å få noen timer på sjøen. Har vært inne på tanken om å få leid meg en båt for å stagge trangen til å være på vannet, men det har jeg ikke råd til i tillegg til disse verkstedutgiftene. Jeg fikk verkstedet til å komme hjem til meg i januar for å få utført 2000t servicen slik at jeg kunne være klar til båttur 1. dag isen går. Hvis jeg skulle flydd rundt å kjøpt inn dyser med hjertet i halsen på at jeg hadde lest av riktig delnummer er jeg avhengig av at Yanmar verkstedet ville montert dyser som er kjøpt utenfor Yanmarsystemet. Verkstedet har vært åpen på at de har litt tid frem til onsdag før skjærtorsdag til å hjelpe meg. Etter påsken er de fullbooket med en hel marina som skal sjøsettes og vårservice på disse båtene. Da måtte jeg i såfall tauet båten til noen andre som har tid i sesongens kanskje mest travle tid for å få montert dysene. Samt at som du og @Mort1 skriver, gamle dyser blir ikke som nye uansett all verdens service. Så da blir summen den at jeg gikk for nye dyser.

Har friskt i minne i 2016 da jeg fikk et firma nedi Fredrikstadområde til å sandblåse skutebunnen mm. Kjørte ned til de 16.mars i håp om at alt skulle være klart til påsken noe som de mente skulle gå greit. Så ble det oppdaget tæreskader på den bakerste bolten til flyndra. Den var hakket før den knakk og da er det 10mm hull rett inn i kjølen. Synker fort da.. Så den måtte byttes. Den ligger jo slik til at aksling, hylserør mm måtte ut for å komme til. Men dette hadde firmaet ikke tid til rundt påsketider. I starten av juni var båten klar til henting... Det vil jeg unngå idag. Krysser fingre og tær :-)

Takk for omtanken @dieselfan:-)

Hekkbølgen

Hekkbølgen

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Det er jo en av de tingene som er så bra med dette Forumet, det tar mange år å samle opp slik erfaring og i dette tilfellet kan jeg lære av din erfaring, når jeg selv ikke vet om tilfeller som du refererer til. Eller om tilfellene har vært der men har fått feil diagnose... 

Det er en test som TS burde gjøre; sjekke om filmen han ser på vannet er diesel eller motorolje, ved å sammenlikne det han ser på vannet med en dråpe han slipper på sjøen. For å komme videre er det viktig å vite hva som var på vannet.

Helt enig, har mange eksempler på det samme.

Det er veldig verdifullt, fortsett med det, du får bruk for det, det er bare ikke sikkert når..   :thumbsup:

Dysespissene er helt klart slitedeler, men det er fjærer og seter også..

17000 for dysespisser høres mye ut, finn delenummeret og let etter alternativer. Søk på nøyaktig motorkode, Yanmar er kiipe på delenummer.

TS- misunner deg ikke din situasjon

Veldig enig med deg @dieselfan til og med jeg som er i andre enden av skalaen hva angår motorkompetanse lærer mye. Om ikke jeg kunne utført noe av det du og @Mort1skriver selv, så er jeg i bedre stand til å argumentere ovenfor verkstedet.

Jeg får dessverre ikke gjort startet opp og sett på diesel/oljefilmen på vannet nå da verkstedet ifm dobbelsjekk av ventiljustering, registerreim og dysesjekk ikke har skrudd sammen dieselrørene og satt på toppdekselet over ventilene enda. Dette sikkert fordi jeg har gitt verkstedet beskjed om å kjøpe nye grisedyre dyser... Som nevnt tidligere er det å tøffe rundt i skuta mi noen jeg verdsetter veldig høyt. Og siden jeg gjør dette 3-5 ganger i uka, så betyr dette såpass mye form meg at jeg er villig til å betale (alt for mye) for å få noen timer på sjøen. Har vært inne på tanken om å få leid meg en båt for å stagge trangen til å være på vannet, men det har jeg ikke råd til i tillegg til disse verkstedutgiftene. Jeg fikk verkstedet til å komme hjem til meg i januar for å få utført 2000t servicen slik at jeg kunne være klar til båttur 1. dag isen går. Hvis jeg skulle flydd rundt å kjøpt inn dyser med hjertet i halsen på at jeg hadde lest av riktig delnummer er jeg avhengig av at Yanmar verkstedet ville montert dyser som er kjøpt utenfor Yanmarsystemet. Verkstedet har vært åpen på at de har litt tid frem til onsdag før skjærtorsdag til å hjelpe meg. Etter påsken er de fullbooket med en hel marina som skal sjøsettes og vårservice på disse båtene. Da måtte jeg i såfall tauet båten til noen andre som har tid i sesongens kanskje mest travle tid for å få montert dysene. Samt at som du og @Mort1 skriver, gamle dyser blir ikke som nye uansett all verdens service. Så da blir summen den at jeg gikk for nye dyser.

Har friskt i minne i 2016 da jeg fikk et firma nedi Fredrikstadområde til å sandblåse skutebunnen mm. Kjørte ned til de 16.mars i håp om at alt skulle være klart til påsken noe som de mente skulle gå greit. Så ble det oppdaget tæreskader på den bakerste bolten til flyndra. Den var hakket før den knakk og da er det 10mm hull rett inn i kjølen. Synker fort da.. Så den måtte byttes. Den ligger jo slik til at aksling, hylserør mm måtte ut for å komme til. Men dette hadde firmaet ikke tid til rundt påsketider. I starten av juni var båten klar til henting... Det vil jeg unngå idag. Krysser fingre og tær :-)

Takk for omtanken @dieselfan:-)

• Create New...