Jump to content

Edit History

Hekkbølgen

Hekkbølgen

Hulda skrev for 1 time siden:

Greia for meg er at motoren fungerte 100 % før service og fungerer 80 % etter service.

Vi venter i spenning!

Ja @Hulda de store linjene der er det jeg henger meg opp i også og skrev til de i den første mailen etter at jeg oppdaget redusert effekt etter servicen.

Skal holde dere oppdatert.

Roger jo skrev for 1 time siden:

Høres ut som  et nytt eksempel på at vinter lagring ikke er bra.

Husker jeg rett er kontroll av brennstoff ventiler 1000 timer eller hvert 4 år.

Hvor gammel er motoren?

Blir tank og vann utskiller sjekket jevnlig for vann?

Er det brukt biocider som tanktilsetning? kan gi skader ved vinter lagring.

Ser alt er dobbeltsjekket av to forskjellige mekanikere håper jeg. 

Turboen / lader-enkompressor  hvor ofte skal den vaskes?

Leste jeg kr, 22 000 , er det for 6  nye injektorer  og ikke bare 6 nyespisser ?

Nevnte det over her men det har kanskje druknet i alt annet :-)

Motoren er 2005 modell og gått 2020timer. Ikke sjekket dysene siden 1000t service i 2017. Da ble det gjort av et det jeg vet et annerkjent dieselfirma (Vestfold elektrodiesel, de sjekket kun dysene og fikk de tilsendt av et annet yanmar verksted som de- og remonterte dysene)

Tanken har jeg aldri sjekket, men jeg tapper av forfilteret jevnlig, ca etter hver 2. fylling. Kjører ca 1500 n mil i sesongen så fyllingene blir 1-5 ganger i måneden.

Ikke brukt biocider i mitt eie siden 2014.

Alt er dobbeltsjekket.

Turboen er aldri vasket. Men jeg er påpasselig med å ikke daukjøre motoren nettopp mtp koksing i turbo. Dvs min hver 2. time drar jeg på full guffe og kjører sikkert 1 gang hver måned lengere turer type Oslo-Tønsberg, Oslo-Fevik og da på turtall 3100-3300 rpm. Men stort sett i løpet av en tur er jeg alltid opp på maks turtall for å sjekke at jeg får det turtallet jeg pleier. Så jeg tror ikke turboen er nedsotet. Intercooleren var ute for rens i 2018. Det var første gang siden motoren var ny den ble åpnet. Jeg skrudde ut alle kjølerne inkl intercooleren og leverte de til et firma som åpnet og renset de. Tilbakemeldingen fra de var at intercooleren da ikke var spesielt skitten.  Jeg fikk heller ikke noe økt effekt etter rensingen noe som jeg tolker at kjølerne var forholdsvis rene. Har heller aldri hatt temperaturutfordringer. Aldri over 80 grader selv etter 30min på maks. Slakker av til sakte fart, type 1000 rpm og tempen synker til 70 grader.

Ja 22.000 er rett. Om det er 6 dyser eller dysespisser er jeg faktisk usikker på.. 17.000 for selve dysene og 5000 for jobben.

Hekkbølgen

Hekkbølgen

Hulda skrev for 1 time siden:

Greia for meg er at motoren fungerte 100 % før service og fungerer 80 % etter service.

Vi venter i spenning!

Ja @Hulda de store linjene der er det jeg henger meg opp i også og skrev til de i den første mailen etter at jeg oppdaget redusert effekt etter servicen.

Skal holde dere oppdatert.

Roger jo skrev for 1 time siden:

Høres ut som  et nytt eksempel på at vinter lagring ikke er bra.

Husker jeg rett er kontroll av brennstoff ventiler 1000 timer eller hvert 4 år.

Hvor gammel er motoren?

Blir tank og vann utskiller sjekket jevnlig for vann?

Er det brukt biocider som tanktilsetning? kan gi skader ved vinter lagring.

Ser alt er dobbeltsjekket av to forskjellige mekanikere håper jeg. 

Turboen / lader-enkompressor  hvor ofte skal den vaskes?

Leste jeg kr, 22 000 , er det for 6  nye injektorer  og ikke bare 6 nyespisser ?

Nevnte det over her men det har kanskje druknet i alt annet :-)

Motoren er 2005 modell og gått 2020timer. Ikke sjekket dysene siden 1000t service i 2017. Da ble det gjort av et det jeg vet et annerkjent dieselfirma (Vestfold elektrodiesel, de sjekket kun dysene og fikk de tilsendt av et annet yanmar verksted som de- og remonterte dysene)

Tanken har jeg aldri sjekket, men jeg tapper av forfilteret jevnlig, ca etter hver 2. fylling. Kjører ca 1500 n mil i sesongen så fyllingene blir 1-5 ganger i måneden.

Ikke brukt biocider i mitt eie siden 2014.

Alt er dobbeltsjekket.

Turboen er aldri vasket. Men jeg er påpasselig med å ikke daukjøre motoren nettopp mtp koksing i turbo. Dvs min hver 2. time drar jeg på full guffe og kjører sikkert 1 gang hver måned lengere turer type Oslo-Tønsberg, Oslo-Fevik og da på turtall 3100-3300 rpm. Så jeg tror ikke turboen er nedsotet. Intercooleren var ute for rens i 2018. Det var første gang siden motoren var ny den ble åpnet. Jeg skrudde ut alle kjølerne inkl intercooleren og leverte de til et firma som åpnet og renset de. Tilbakemeldingen fra de var at intercooleren da ikke var spesielt skitten.  Jeg fikk heller ikke noe økt effekt etter rensingen noe som jeg tolker at kjølerne var forholdsvis rene. Har heller aldri hatt temperaturutfordringer. Aldri over 80 grader selv etter 30min på maks. Slakker av til sakte fart, type 1000 rpm og tempen synker til 70 grader.

Ja 22.000 er rett. Om det er 6 dyser eller dysespisser er jeg faktisk usikker på.. 17.000 for selve dysene og 5000 for jobben.

• Create New...