
VegJoh
Jeg har fulgt med på denne tråden noen dager og med tanke på hvor mange kyndige og flinke folk det er her inne så er mine amatør kunnskaper sjelden noe jeg bidrar med når det blir for teknisk. Men når det er snakk om dieseldyser, så gjorde jeg en liten innsats for å sette meg inn i funksjonaliteten for noen år siden på vår forrige båt. Det var en omstendig prosess, men jeg føler at jeg ble sittende igjen med litt forståelse av hvordan disse fungerer, jeg lagde også en tråd om mine erfaringer her inne (linker til den i slutten av innlegget).
Mine erfaringer ble gjort på en 4LHA-DTP fra Yanmar. Dette er en motor med mekaniske en-stegs dyser og således er de ganske greie å forholde seg til i forhold til service.
Nå har vi en båt med samme motor som TS. En 6 LPA-STP. Jeg har lest ganske mye om injektorene på denne også, da jeg var fristet til å bruke mine erfaringer fra forrige motor, til å gjøre service på denne også. MEN, så langt min forståelse rekker ut fra å ha studert servicemanualen til motoren, så er det en mye mer kompleks afære å forholde seg til injektorene på denne motoren da dette som det tidligere er nevnt i tråden er 2 stegs dyser. Det er som det er nevnt i tidligere tillegg forskjell på dysene å 6LPA-DTP og STP versjonen. Dysene til STP fremstår også mer komplekse ved at den har 3 justeringspunkter med shims.
Ut i fra manualen så må man ved sjekk:
-Sjekke og eventuelt justere needlelift og pre-lift. Dette må gjøres med en spesiell indikatorklokke som er tilpasset formålet og fremstår fra manualen som et spesialverktøy fra yanmar. Jeg ser for meg at det blir vanskelig å gjøre denne jobben uten dette verktøyet. Justering foregår med shims.
- Videre for å sjekke åpningstrykket (andre steg i to stegsinsprøytningen) og eventuelt justere, så må injektorene demonteres og man må fjerne en fjær og et stemplet slik at man sjekker det faktiske åpningstrykket (300-310kgf/cm2.) Deretter eventuelt justere med shims til riktig trykk.
- Når alle delene er i injektoren slik den fremstår når den taes ut av motor og man sjekker den i en dysetester, så sjekker man første åpningstrykk (første steg i to stegsinsprøytningen) dette skal ligge på 250-260 kgl/cm2.
Slik det fremstår av det TS har skrevet, så er det kun siste del i denne prosedyren som er sjekket av verksted. Dvs, de har testet første åpningstrykk. Siden det kun er en av flere steg for å sjekke dysene, fremstår det unaturlig å "friskmelde" dysene basert på denne testen alene. Det fremstår også lite sannsynlig for meg at det verkstedet du nå benytter har kompetanse og utstyr til å gjøre en eventuell fullstendig sjekk av dysene og jeg ville i stedet for å kjøpe nye dysespisser (da dette ikke vil endre åpningstrykk nr.2 eller andre innstillinger), i stedet ha fått injektorne utmontert og sendt til et kyndig verksted som f.eks Vestfold elektrodiesel eller Minges i indre Østfold. De kan gjøre en kvalifisert vurdering av om det er noe feil med dine dyser og eventuelt bytte de delene som er nødvendig.
Når det gjelder montering tilbake i motor, så er det utfra manualen også store forskjeller mellom 6LPA DTP og STP i forhold til momentet dysene skal monteres med. DTP 39 nm og STP 25nm. Det bør også verksted ha kontroll på før de monterer, da motorene jo ser ganske så like ut.
Håper det ordner seg for deg :-)
Mvh VegJoh
Link til erfaring fra tidligere: