
Hekkbølgen
VegJoh skrev 33 minutter siden:
Slik det fremstår av det TS har skrevet, så er det kun siste del i denne prosedyren som er sjekket av verksted. Dvs, de har testet første åpningstrykk. Siden det kun er en av flere steg for å sjekke dysene, fremstår det unaturlig å "friskmelde" dysene basert på denne testen alene. Det fremstår også lite sannsynlig for meg at det verkstedet du nå benytter har kompetanse og utstyr til å gjøre en eventuell fullstendig sjekk av dysene og jeg ville i stedet for å kjøpe nye dysespisser (da dette ikke vil endre åpningstrykk nr.2 eller andre innstillinger), i stedet ha fått injektorne utmontert og sendt til et kyndig verksted som f.eks Vestfold elektrodiesel eller Minges i indre Østfold. De kan gjøre en kvalifisert vurdering av om det er noe feil med dine dyser og eventuelt bytte de delene som er nødvendig.
Når det gjelder montering tilbake i motor, så er det utfra manualen også store forskjeller mellom 6LPA DTP og STP i forhold til momentet dysene skal monteres med. DTP 39 nm og STP 25nm. Det bør også verksted ha kontroll på før de monterer, da motorene jo ser ganske så like ut.
Godt poeng det @VegJoh og takk for innspill. Hvis det koster 17.000 for 6 dysespisser må det vel koste myye mer for hele dysa.... Skal høre med firmaet på mandag ang dette. Ser de skriver i mailen:
"
Mitt forslag vil alternativt være å skifte injektorspissene på mistanke.
Disse er relativt kostbare."
Så da er det vel bare spissene og ikke hele dysa som de skifter.
La ved over et utdrag av regninga fra det andre yanmarverkstedet jeg brukte på 1000t servicen. Vil tro at det yanmarfirmaet jeg bruker nå også forholder seg til yanmars kravspekk om dyser, slik "1000t yanmarversktedet" skriver de gjør. Forøvrig et gammelt ordtak som heter "Tro kan man gjøre i kirka. I motorrommet skal man vite".. :-)
Takk for omtanken @VegJoh ??