
Hekkbølgen
VegJoh skrev for 8 timer siden:
Luftinntaket på 6lpa sitter høyt bak på motor ved turbo, så du skal ha hatt mye vann i motorrom hvis det skal ha blitt trekt inn vann via det. Mer sannsynlig er i såfall vann via diesel.
Uansett så må jeg si det er er det vanskelig å spekulere i hva som kan være årsaken til at det nå fungerer, men det er mindre viktig
![]()
Godt å høre at du er i mål og kan nyte påsken. Riktig god båt-påske
![]()
Ja vann i motor fremstår for meg som komplett umulig mtp hvor høyt luftinntaket står og relativt lite vann i motorrommet og ikke minst 3 år fra evt hendelse til symptom..
Takk, og god påske til deg og :-)
Hulda skrev for 8 timer siden:Da jeg overhalte motoren til Hulda, var nytt registerkjede en opplagt detalj. Kan tenke meg at dette er en feilmulighet som kan bli oversett.
Ja noe er det..
Mort1 skrev for 6 timer siden:Virkelig flott at ting ser ut til å være i orden nå!
Har verkstedet byttet reim og reimhjul siden forrige testkjøring? Som hadde slark? Som var dobbeltsjekket?
Hvis dysepissene var dårlige så er det en mulighet for at det kan ha vært dieselrester i brennkammer og eksos som kan ha gitt røyk ved 1. oppstart etter dysebytte. Dette brennes i så fall vekk relativt raskt, og motor oppfører seg normalt etterpå.
Det samme vil nok gjelde hvis det var feil på registeret som gav dårlig forbrenning.
De gamle dysepissene ville vært spennende å få kontrollert i egnet mikroskop for evt påvisning av feil....Eller evt frikjenning....
Takk @Mort1 :-)
Nei verkstedet har ikke byttet noe siden forrige testkjøring mandag 4/4. Ved demontering av registerreima i januar ble det påpekt at den var slakk og en del rust på strammehjulet. Mellom testkjøringen 4/4 og igår har de kun sjekket at alt er der Yanmarmanualen sier ting skal være. Kan fremstå som de har trippelsjekket ventiljustering og at registerreima står rett utifra det de skriver. Og de har ikke oppdaget noe feil på disse sjekkene. Dvs alt var gjort rett i januar.
Fikk fristilt båten sent onsdag og hentet båten etter stengetid så jeg har ikke fått hentet de gamle dysespissene. Skal høre med de over påske og vurdere å sende de til f eks Vestfold elektrodiesel for sjekk. Men det koster vel nye tusenlapper så jeg får vurdere det..
Komodo skrev for 6 timer siden:Jeg har vært på reise, men har raskt lest gjennom innleggene i denne tråden uten å kommentere. Vil først og fremst bare si at det er godt å høre at motoren nå går bra!
Det er nok flere av oss her inne som har mistenkt registerreima fra dag en. Men det er et par detaljer her jeg ikke får til å stemme. Da du leverte inn båten til service gikk motoren som normalt, til tross for at registerreima var litt løs og at strammehjulet var rustent (hva nå det måtte ha å si). De bytter registerreim, og motoren går dårlig. Hva har det å gjøre med at du har hatt vannsøl i registeret? Når motoren gikk normalt da du leverte fra deg båten, må nødvendigvis reima ha stått riktig selv om den var slakk. Jeg kan ikke forstå annet enn at de har montert ny reim feil med påfølgende tungstartethet og dårlig gange.
Dette er jeg også nysgjerrig på!
Takk @Komodo :-)
Ja når jeg tok opp båten i november i fjor gikk båten som vanlig. Ved bytte av registerreim i januar ble det påpekt at registerreima var slakk og hadde en del rust på strammehjulet. Mekanikeren sa han brukte 30 min bare på å få den løs noe han ikke hadde opplevd de 20 årene han hadde holdt på.
Takk igjen for gode råd og innspill :-)