Jump to content

Bravo 3 - kombinere 26P innerste propell med 28P ytterste propell

Hansaen

Recommended Posts

Som overskriften, motoren er en 496 Mag på en båt som gir mellom 42-45 gps knop på en heldig dag med tom båt. Den drar samtidig 10 mann på 100 kg rett på plan og er fleksibel og sterk i alle situasjoner. Med 10 mann ombord går den fremdeles 42 gps knop. En litt større bakerste propell kunne kanskje gitt litt høyere toppfart.. Noen bakdeler for drevet å kjøre ulike stigninger? 

De som har prøvd har størst stigning på den bakre mindre propellen så vidt jeg vet.

Men jeg er usikker på om jeg har tro på dette, samtidig som diameter og faktisk stigning sikkert er litt så-som -så. ME det mener jeg at de selges som par med samme "tall" på begge propellene, men med ulike diametre og ulikt antall blader på en del slike dobbeltpropell drev så er nok ikke nødvendigvis stigningen helt lik på de to propellene.

Men det bør være en viss utligning i hvordan vannet strømmer slik at det ikke ender opp med en propell som skyver og en som holder igjen. Som sagt vil jeg anbefale at den siste propellen er den med høyest stigning.

Jeg formulerte meg kanskje litt uklart, den største propellen (28P) ytterst på drevakslingen og som er den som skyver etter den innerste mot drevet (26P). Begge har samme diameter slik jeg leser tallet 48 før varenummeret.

Den fremre propellen (mot baugen på båten) , den som sitter innerst på akslingen er en 4bl. Som enten er 15,75 (XR) eller 15,5" (vanlig) i diameter på 28stigning. Lengre utover på akslingen, lengre vekk fra baugen, sitter en 3 blads 14,75 (XR) eller 14,5 tommers i den vanlige utførelsen.

For 26 stigning er de 15,25 og 13,75 (vanlig og polert) 15,75/14,75 (XR), 

Det vanlige er å ta den 3 blads med minst diameter, ytterst på akslingen og ha større stigning

Den større diameter  propellen med 4 blader skal ha mindre stigning. Den som sitter innerst på akslingen.

Om man vil ha ulik stigning på propellene.

Så den lille i diameter skal ha størst stigning- og det er det du beskriver også. Selv om du mener de skal ha samme diameter...

Jeg ville hatt begge propellene fra samme "familie" dvs vanlige, polerte eller XR i begge. Ettersom de har ulik profil på bladene i hvert par innen de ulike familiene. (tillegg har du egne propeller for diesel)

Det har vært mye rot med propellene til Bravo3. De første var matt og nærmest litt ru i overflaten og helt feilkonstruert som medførte  kavitasjonsskader. Deretter har de laget nye serier med matt og med polerte og XR.

Her kan du lese spec på ulike propeller til ditt Bravo3. Det er ikke noe i varenummeret som indikerer diameter eller stigning.

https://www.mertenmarine.com/26-pitch-4x3-paired-set-bravo-three-mercury-propeller-matte-finish-8m8022440-8m8022450

Da er det nok rom for forbedring - de har langt bedre egenskaper i de nye seriene. Denne testes i US til å gå 47 knop med ditt oppsett. Så ikke stor forskjell.

Du kan enten bytte til nyere propeller eller sende for optimering til feks Andvik propeller. Han har masse dueprop kunder og kan litt om hvordan å få opp effekten på disse. Det blir nok billigere enn å kjøpte nye!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...