
ttyridal
Vis hele sitatetDet jeg ikke forstår selv er hvorfor det trengs mindre kabel for lading enn om man paralellkobler to batterier. Vil ikke dynamo sende ladestrømmen inn på startbatteri, via (nå 16mm2) batteriskiller og over på forbruksbatteri? Vil det da ikke gå ca 50A på kablene jeg knytter til batteriskiller
Jo, med to batterier får du maks ut av dynamo over lengre tid enn med et batteri. (strengt tatt avhengig av summen av Ah, ikke antall batteri)
Du har koblet slik: dynamo - (a) - bat1 - (b) - skille - (b) - bat2
På strekket (a) kan det maks gå strømmen dynamoen kan gi (50 A) - eller maks strøm for starter, hvis det er samme kabelstrekk. På strekk (b), gjennom skille, kan det maks gå strømmen dynamoen kan gi - i situasjonen hvor bat1 er fulladet og bat2 er langt fra full ladet (eller lithium*): 50 A. (fordi bat1 knapt tar imot noe strøm)
I motsatt situasjon (bat2 fullt, bat1 ganske tomt) vil det gå 0 A på (b)
Dersom bat1 og bat2 er i balanse (like mye utladet) vil strømmen fordele seg ca halvt-om-halvt så da får du halvparten så mye strøm i (b) som i (a) - som sikkert er det du har hørt om, men det kan du nesten ikke regne med.
* lithium "ber om" full guff på lading til det er nesten fullt
Påstanden om at du ikke får 50A over tid er basert på at blybatteri dabber av i ladehastighet ganske raskt, og at dynamoen gir mindre effekt når den blir varm.