Jump to content

Edit History

Mastiff

Mastiff

Jeg har lagt opp doble 16mm2-kabler (for både minus og pluss) fra batteriet framme til batteriskillebryteren bak som enkel reserveløsning for å starte motoren. Det skal være et 500 amperes relé koblet til ved batteriet strømmen kommer fra framme, og en 600 amperes batteriskillebryter. Så langt er alt vel. Men jeg liker ikke tanken på å ha seks meter kabel fra baug til hekk i en aluminiumsbåt uten noen form for sikring. Hvis noe galt skulle skje med releet, så det hadde konstant strøm og det så ble kontakt et sted i en av plusskablene (enda så lite sannsynlig som det er med kablene lagt i 50 mm gult trekkerør nesten hele verien), ville vel resultatet blitt som på aluminiumssmelteverket til Alcoa i Farsund. Så for sikkerhets skyld vil jeg sette en ANL- eller kanskje helst en automatsikring i batteriboksen framme, så den har så kort vei til plusspolen at det ikke kan komme noen kortslutning utenom den på noen som helst tenkelig måte. Ulempen med automat er kanskje at den vil slå ut for raskt?

Starteren på en Suzuki DF140  er så vidt jeg vet på 1,4 kw, og i 12 volt blir det 116 ampere. Jeg er jo fullt klar over at starteren nærmest kortslutter og trekker mye mer enn det idet den begynner å gå, men sikringen vil jo ikke måtte tåle det mer enn et sekund eller så. I tillegg vil det jo gå noen sekunder fra jeg åpner for reservestrømmen til jeg kjører starteren, og det utladede startbatteriet vil fungere litt dempende, som en kondensator. Dermed er altså spørsmålet hvor stor sikring jeg bør sette framme i batteriboksen, så den skal tåle å kjøre starteren, men gå før kabelen blir en glødetråd hvis det blir kortslutning. Har noen en kvalifisert mening om det? Jeg tenkte selv på 200 eller 250.

Mastiff

Mastiff

Jeg har lagt opp doble 16mm2-kabler (for både minus og pluss) fra batteriet framme til batteriskillebryteren bak som enkel reserveløsning for å starte motoren. Det skal være et 500 amperes relé koblet til ved batteriet strømmen kommer fra framme, og en 600 amperes batteriskillebryter. Så langt er alt vel. Men jeg liker ikke tanken på å ha seks meter kabel fra baug til hekk i en aluminiumsbåt uten noen form for sikring. Hvis noe galt skulle skje med releet, så det hadde konstant strøm og det så ble kontakt et sted i en av plusskablene (enda så lite sannsynlig som det er med kablene lagt i 50 mm gult trekkerør nesten hele verien), ville vel resultatet blitt som på aluminiumssmelteverket til Alcoa i Farsund. Så for sikkerhets skyld vil jeg sette en ANL- eller kanskje helst en automatsikring i batteriboksen framme, så den har så kort vei til plusspolen at det ikke kan komme noen kortslutning utenom den på noen som helst tenkelig måte.

Starteren på en Suzuki DF140  er så vidt jeg vet på 1,4 kw, og i 12 volt blir det 116 ampere. Jeg er jo fullt klar over at starteren nærmest kortslutter og trekker mye mer enn det idet den begynner å gå, men sikringen vil jo ikke måtte tåle det mer enn et sekund eller så. I tillegg vil det jo gå noen sekunder fra jeg åpner for reservestrømmen til jeg kjører starteren, og det utladede startbatteriet vil fungere litt dempende, som en kondensator. Dermed er altså spørsmålet hvor stor sikring jeg bør sette framme i batteriboksen, så den skal tåle å kjøre starteren, men gå før kabelen blir en glødetråd hvis det blir kortslutning. Har noen en kvalifisert mening om det? Jeg tenkte selv på 200 eller 250.

Mastiff

Mastiff

Jeg har lagt opp doble 16mm2-kabler (for både minus og pluss) fra batteriet framme til batteriskillebryteren bak som enkel reserveløsning for å starte motoren. Det skal være et 500 amperes relé koblet til ved batteriet strømmen kommer fra framme, og en 600 amperes batteriskillebryter. Så langt er alt vel. Men jeg liker ikke tanken på å ha seks meter kabel fra baug til hekk i en aluminiumsbåt uten noen form for sikring. Hvis noe galt skulle skje med releet, så det hadde konstant strøm og det så ble kontakt et sted i en av plusskablene (enda så lite sannsynlig som det er med kablene lagt i 50 mm gult trekkerør nesten hele verien), ville vel resultatet blitt som på aluminiumssmelteverket til Alcoa i Farsund. Så for sikkerhets skyld vil jeg sette en ANL-sikring i batteriboksen framme, så den har så kort vei til plusspolen at det ikke kan komme noen kortslutning utenom den på noen som helst tenkelig måte.

Mastiff

Mastiff

Jeg har lagt opp doble 16mm2-kabler (for både minus og pluss) fra batteriet framme til batteriskillebryteren bak som enkel reserveløsning for å starte motoren. Det skal være et 500 amperes relé koblet til ved batteriet strømmen kommer fra framme, og en 600 amperes batteriskillebryter. Så langt er alt vel. Men jeg liker ikke tanken på å ha seks meter kabel fra baug til hekk i en aluminiumsbåt uten noen form for sikring. Hvis noe galt skulle skje med releet, så det hadde konstant strøm og det så ble kontakt et sted i en av plusskablene (enda så lite sannsynlig som det er med kablene lagt i 50 mm gult trekkerør nesten hele verien), ville vel resultatet blitt som på aluminiumssmelteverket til Alcoa i Farsund. Så for sikkerhets skyld vil jeg sette en ANF-sikring i batteriboksen framme, så den har så kort vei til plusspolen at det ikke kan komme noen kortslutning utenom den på noen som helst tenkelig måte.

Mastiff

Mastiff

Jeg har lagt opp doble 16mm2-kabler (for både minus og pluss) fra batteriet framme til batteriskillebryteren bak som enkel reserveløsning for å starte motoren. Det skal være et 500 amperes relé koblet til ved batteriet strømmen kommer fra framme, og en 600 amperes batteriskillebryter. Så langt er alt vel. Men jeg liker ikke tanken på å ha seks meter kabel fra baug til hekk i en aluminiumsbåt uten noen form for sikring. Hvis noe galt skulle skje med releet, så det hadde konstant strøm og det så ble kontakt et sted i en av plusskablene (enda så lite sannsynlig som det er med kablene lagt i 50 mm gult trekkerør nesten hele verien), ville vel resultatet blitt som på aluminiumssmelteverket til Alcoa i Farsund. Så for sikkerhets skyld vil jeg sette en ANF-sikring i batteriboksen framme, så den har så kort vei til plusspolen at det ikke kan komme noen kortslutning utenom den på noen som helst tenkelig måte.

Starteren på en Suzuki DF140  er så vidt jeg vet på 1,4 kw, og i 12 volt blir det 116 ampere. Jeg er jo fullt klar over at starteren nærmest kortslutter og trekker mye mer enn det idet den begynner å gå, men sikringen vil jo ikke måtte tåle det mer enn et sekund eller så. I tillegg vil det jo gå noen sekunder fra jeg åpner for reservestrømmen til jeg kjører starteren, og det utladede startbatteriet vil fungere litt dempende, som en kondensator. Dermed er altså spørsmålet hvor stor sikring jeg bør sette framme i batteriboksen, så den skal tåle å kjøre starteren, men gå hvis det blir kortslutning. Har noen en kvalifisert mening om det? Jeg tenkte selv på 200 eller 250.

Mastiff

Mastiff

Starteren på en DF140  er på 1,4 kw, og i 12 volt blir det 116 ampere. Jeg er jo fullt klar over at starteren nærmest kortslutter idet den begynner å gå, men sikringen vil jo ikke måtte tåle det mer enn et sekund eller så. I tillegg vil det jo gå noen sekunder fra jeg åpner for reservestrømmen til jeg kjører starteren, og det utlaeded startbatteriet vil fungere litt dempende, som en kondensator. Dermed er altså spørsmålet hvor stor sikring jeg bør sette framme i batteriboksen, for å tåle starteren men likevel gå hvis det blir kortslutning. Har noen en kvalifisert mening om det? Jeg tenkte selv på 200 eller 250.

• Create New...