Jump to content

Hva slags sikring på doble 16mm2 kabler til reservestartløsning?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg har lagt opp doble 16mm2-kabler (for både minus og pluss) fra batteriet framme til batteriskillebryteren bak som enkel reserveløsning for å starte motoren. Det skal være et 500 amperes relé koblet til ved batteriet strømmen kommer fra framme, og en 600 amperes batteriskillebryter. Så langt er alt vel. Men jeg liker ikke tanken på å ha seks meter kabel fra baug til hekk i en aluminiumsbåt uten noen form for sikring. Hvis noe galt skulle skje med releet, så det hadde konstant strøm og det så ble kontakt et sted i en av plusskablene (enda så lite sannsynlig som det er med kablene lagt i 50 mm gult trekkerør nesten hele verien), ville vel resultatet blitt som på aluminiumssmelteverket til Alcoa i Farsund. Så for sikkerhets skyld vil jeg sette en ANL- eller kanskje helst en automatsikring i batteriboksen framme, så den har så kort vei til plusspolen at det ikke kan komme noen kortslutning utenom den på noen som helst tenkelig måte. Ulempen med automat er kanskje at den vil slå ut for raskt?

 

Starteren på en Suzuki DF140  er så vidt jeg vet på 1,4 kw, og i 12 volt blir det 116 ampere. Jeg er jo fullt klar over at starteren nærmest kortslutter og trekker mye mer enn det idet den begynner å gå, men sikringen vil jo ikke måtte tåle det mer enn et sekund eller så. I tillegg vil det jo gå noen sekunder fra jeg åpner for reservestrømmen til jeg kjører starteren, og det utladede startbatteriet vil fungere litt dempende, som en kondensator. Dermed er altså spørsmålet hvor stor sikring jeg bør sette framme i batteriboksen, så den skal tåle å kjøre starteren, men gå før kabelen blir en glødetråd hvis det blir kortslutning. Har noen en kvalifisert mening om det? Jeg tenkte selv på 200 eller 250.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Mastiff skrev for 9 timer siden:

Dermed er altså spørsmålet hvor stor sikring jeg bør sette framme i batteriboksen, så den skal tåle å kjøre starteren, men gå før kabelen blir en glødetråd hvis det blir kortslutning. Har noen en kvalifisert mening om det?

Hvor stor sikring du trenger på din 140 hk 4-takt vet jeg ikke, men jeg kan jo ta med erfaringer fra min litt mindre motor, 100 hk 2-takt.

 

Hos meg var det koblet opp med 2 batterier bak og en bryter med av, 1 , 2, 1+2. Men siden båten var mer baktung enn ønsket så satt jeg batteri 2 frem og satte et eget uttak der så jeg kunne bruke kjølebagen på dette etter å ha fortøyd for kvelden, men uten å tappe det andre batteriet som jeg da bruker til start.

 

Siden dette skal være kun til forbruk så tok jeg kun tynne ledninger, tror det er 4 kvadrat frem til fremre batteriet ca 2 meter unna, og satte inn en sikring på 30A.

 

Så hender det jo at man glemmer seg (eller tester litt) og har bryteren på batteri 2 når motoren skal startes. Da er gjerne resultatet at hvis motoren er varm så går det helt fint å starte 100 hk med 30A sikring (riktignok med tynn ledning som nok skåner sikringen litt pga mindre effekt levert). Er det kald motor blir det for tungt og sikringen ryker.

 

Sikringen har kun røket ved start, ikke ved overføring når et batteri er ganske tomt og et er fullere og motoren lader opp. Og sikringa ryker aldri ved start på begge batterier samtidig.

 

Jeg synes du har et ganske godt stykke opp til 200A i forhold til mine 30A som med bittelitt mindre motor er i grenseland (på litt feil side av grensa om man skal starte med det  batteriet alene).

 

Men angående startsikkerhet, har du sjekket om du kan starte med snor? På min 100 hk kan jeg ta av dekselet og et deksel til og dra snora en runde rundt svinghjulet og dra igang med en arm og få start (må dra noen ganger for å få litt varme når det er kald motor og ca 6 plussgrader, måtte jo bare teste, for hvis jeg får start under slike forhold så får jeg start i sommerferien også). Egentlig ikke så mye krefter som skal til. Og en kamerat fortalte at han hadde startet sin 175 hk med snor.

 

Men man skal vite hva man driver med og være forsiktig siden man garantert er noe svakere enn 100 hester i en tautrekkingskonkurranse. Jeg tar derfor kun en runde med tau, dette for at det skal frigjøres og ikke bli vinsjet inn igjen om motoren starter før alt tau er ute. Jeg drar også tauet helt ut så det forsvinner vekk fra motoren. Jeg gir bare litt gass. Man må ikke snurre tauet rundt  handa eller ha ei løkke å holde i, for da kan man bli dratt med. Jeg har satt en pinne på tvers så det blir som et vanlig håndtak på startsnor, for da vil den glippe ut av handa mi hvis motoren starter og tauet henger fast i svinghjulet og røsker til. Da blir det sannsynligvis kun materielle skader hvis tauet vinsjes inn.

Link to post

På en DF140 er svinghjulet dekt av et plastdeksel, jeg tror ikke den kan nødstartes med snor. Men det ville nok uansett vært blytungt, for en firetakter pleier så vidt jeg vet å ha noen hakk høyere kompresjon enn en totakter. Så det er nok ikke aktuelt for denne. Men jeg ser levende for meg en tautrekking med en påhengs, det blir nok et ganske stygt resultat...

 

Og 30 ampere er nok veldig langt fra det som en startmotor klarer, det er nok bare fordi det er så mye spenningstap på en tynn kabel at det i det hele tatt var mulig å unngå at den røyk. Her er det jo som å bruke startkabler, så da blir det ganske mye større belastning.

 

Link to post

Se der, ja! Der satt den, takk! Så med to sammenkoblede kabler kan jeg sette på fra 200 til 300 ampere sikring. Det er vel som sagt greiest å bruke ANL, fordi en automat vil poppe veldig lett. Så da kjøper jeg en god holder og et utvalg av sikringer og kan eksperimentere med de tre størrelsene ved kaldstart, fra minst til størst.

 

Det er jo ikke noe problem å finne ut hva en 16 mm kabel tåler i belastning, problemet er at alt jeg har sett til nå, har vært jevn belastning, som er 50 ampere, altså 100 ampere på doble kabler. Men overbelastning er jo ikke aktuelt i dette tilfellet, siden den største belastningen er på ett til to sekunder, og så kommer en mindre belasting til motoren starter (2-3 sekunder) og så er det slutt.

 

Edit: Det blir nok heller to holdere og to 150-amperes sikringer, når jeg tenker etter. Det bør vel være sikrere, for samler jeg kablene og setter én enkelt på 300, vil det være så mye at kortslutning kan komme veldig langt før den ryker.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post

Takk, men den videoen er ikke så aktuell her, dette er et nødstartopplegg, ikke det faste startopplegget. Årsakene han gir, er det praktiske, som å måtte bytte sikring i huj og hast mens båten blåser rundt på bølgene. Det han kaller "nusance tripping" av sikringen. På en aluminiumsbåt der de gangene jeg bruker dette er når batteriet bak er flatt og batteriet framme går inni båten, vil jeg heller være overdrevent sikker på at det ikke kan skje noe ved å bruke sikringer.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...