Code0
Rune.f skrev for 2 timer siden:Mulig jeg er treg....men vil jeg ved å betale disse 1700kr få alt jeg trenger av nr og lisens så så tar jeg på eget initativ kurset på nettet ?
Du betaler 1700 kr. Du svarer på spørsmål på nettet til du har klart alle kapitlene. Du får tilsendt serifikat og lisens, lisensen er et kallesignal (to bostaver fire tall) og et MMSI nr(unikt PIN). So far so good. Du kan nå snakke i VHF ombord i en båt med VHF. Om den båten har betalt lisens vet Kystradio når du kaller opp. SÅ: om du har egen båt og skal registrere VHF ombord på deg…, og kjøper ny VHF…, så starter du den og trykker inn MMSI ( på mobilen setter du inn SIM-kort, samme funksjon). Så er du oppe og går.
Har du båt med eksisterende installasjon og du kjenner kallesignalet, evt ikke kjenner kallesignalet, så er jeg mer usikker. Gidder ikke google, men tror ikke eksisterende installasjon kan overføres. Mye mulig vhf’en er gammel uten sos-knapp og gps og bør byttes uansett..
NESTE ÅR kommer det regning for å fornye bruksrett (lisens) på båtens VHF. Om du kun skal ha vhf sert for å chartre båt i syden er det ikke årlig avgift etter betalt 1700 kr. OG… du har et kallesignal du ikke trenger.., det blir nok brukt til noen andre.