Rune.f Startet 7.April.2022 Del på Facebook Startet 7.April.2022 Hei, har ingen erfaring med vhf, ved kjøp vil nødkanal/16 automatisk kunne brukes når den kobles opp ? Eller må man ta kurs for overhodet å få "lyd" i radio,n ? Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 VHF kan brukes uten kurs på alle kanaler. Det som ikke virker er å sende identiteten sin (mmsi) atomatisk ved bruk av DSC som de fleste VHFér er satt opp med i dag. Da trenger man konsesjon/kurs. Er gjort på noen timer å ta VHF lappen via nettet. Med den i lommen kan man registrere radiostasjonen sin og få sitt mmsi nummer og kallesignal. Kaller man opp kystradio spør de gjerne etter kallesignal, men har man ikke dette legger de ikke på:-) Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Rune.f Svart 7.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2022 Tusen takk for bra svar, tar det kun noen timer på nettet å ta kurset ? Ca hvor mange ? Da er valget enkelt, kurs skal tas :)) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 https://www.kystradio.no Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 7.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2022 Mulig jeg er treg....men vil jeg ved å betale disse 1700kr få alt jeg trenger av nr og lisens så så tar jeg på eget initativ kurset på nettet ? Eller betalere jeg først de 1700kr så må jeg ta kurset å få det godkjent før jeg får utdelt alt bortsett fra kvittering på kjøpet ? Syntes det var litt utydelig beskrevet. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 Jeg tok dette kurset fra Telenor. Du bruker pc,leser og løser oppgaver. Jeg brukte en ettermiddag og klarte eksamen. Da får man et nummer/kode som man skal legge inn i VHF. Om dette er en VHF som tidligere har vært registrert så er det mulig du må ta med VHF til en forhandler for å få den dekodet. En ny VHF koster ikke veldig mye (2500-3500) og det påløper et årlig gebyr. Sjekk nettet! Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 (redigert) Rune.f skrev for 2 timer siden: Mulig jeg er treg....men vil jeg ved å betale disse 1700kr få alt jeg trenger av nr og lisens så så tar jeg på eget initativ kurset på nettet ? Du betaler 1700 kr. Du svarer på spørsmål på nettet til du har klart alle kapitlene. Du får tilsendt serifikat og lisens, lisensen er et kallesignal (to bostaver fire tall) og et MMSI nr(unikt PIN). So far so good. Du kan nå snakke i VHF ombord i en båt med VHF. Om den båten har betalt lisens vet Kystradio når du kaller opp. SÅ: om du har egen båt og skal registrere VHF ombord på deg…, og kjøper ny VHF…, så starter du den og trykker inn MMSI ( på mobilen setter du inn SIM-kort, samme funksjon). Så er du oppe og går. Har du båt med eksisterende installasjon og du kjenner kallesignalet, evt ikke kjenner kallesignalet, så er jeg mer usikker. Gidder ikke google, men tror ikke eksisterende installasjon kan overføres. Mye mulig vhf’en er gammel uten sos-knapp og gps og bør byttes uansett.. NESTE ÅR kommer det regning for å fornye bruksrett (lisens) på båtens VHF. Om du kun skal ha vhf sert for å chartre båt i syden er det ikke årlig avgift etter betalt 1700 kr. OG… du har et kallesignal du ikke trenger.., det blir nok brukt til noen andre. Redigert 7.April.2022 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 7.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2022 Greie svar ! takk. Hvis 2 personer i båt, så får feks den ene ett slag/stroke, vil man med alt ovenstående da bare behøve å trykke på nødknappen så er kontakt opprettet å helikopter har automatisk positionen ? Viktig eks når man på ene eller wndre måten har opplevd hjerneslag, det står om minutter mellom verdig liv eller rullestol å handikap. Sitér dette innlegget Link to post
webbo Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 i took my vhf/src certificate with batforerproven.no it was done online, its worth a look :) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 8.April.2022 Del på Facebook Svart 8.April.2022 Rune.f skrev for 6 timer siden: Greie svar ! takk. Flott! Ta kurset👍Der får du svar på det du lurer på. There is no free lunch. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.April.2022 Del på Facebook Svart 8.April.2022 Rune.f skrev for 8 timer siden: Greie svar ! takk. Hvis 2 personer i båt, så får feks den ene ett slag/stroke, vil man med alt ovenstående da bare behøve å trykke på nødknappen så er kontakt opprettet å helikopter har automatisk positionen ? Viktig eks når man på ene eller wndre måten har opplevd hjerneslag, det står om minutter mellom verdig liv eller rullestol å inkluder handikap. Nja... Det går ut et nødanrop (DSC) som alle som lytter og er innen rekkevidde mottar. DSC-anropet inneholder anropers posisjon om VHF er tilkoplet GPS/plotter. Dette gjelder også kystradiostasjon som, dersom de finner det riktig, iverksetter de nødvendige tiltak. Dette inkluderer også involvering av HRS om liv står på spill. Noe automatisk rekvirering av helikopter skjer selvsagt ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 8.April.2022 Del på Facebook Svart 8.April.2022 Rune.f skrev for 9 timer siden: Hvis 2 personer i båt, så får feks den ene ett slag/stroke, vil man med alt ovenstående da bare behøve å trykke på nødknappen så er kontakt opprettet å helikopter har automatisk positionen ? Ja, Trykker du på knappen så er kontakt opprettet med Kystradioen, og de har automatisk din posisjon og de har også kontakt med Hovedredningssentralen/Helikopter. Kystradioen kontakter deg for å høre hva det gjelder, og aksjonerer ut i fra den informasjonen de får fra deg. Om det er hjerneslag blir det mest sannsynlig helikopter. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 8.April.2022 Del på Facebook Svart 8.April.2022 Rune.f skrev for 11 timer siden: Greie svar ! takk. Hvis 2 personer i båt, så får feks den ene ett slag/stroke, vil man med alt ovenstående da bare behøve å trykke på nødknappen så er kontakt opprettet å helikopter har automatisk positionen ? Viktig eks når man på ene eller wndre måten har opplevd hjerneslag, det står om minutter mellom verdig liv eller rullestol å handikap. Trykker du på nødknappen så går det ut melding til kystradio og båter som kan høre deg på vhf. Du får så en oppkalling hvor du forklarer situasjonen,hjelp er under veis. Jeg har aldri brukt nødknapp,men en gang kalt på hjelp. Da kom redningsskjøyta. Bør jo ha medlemskap i Redningsselskapet. Kjøp kurs så lærer du alt! Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 8.April.2022 Del på Facebook Svart 8.April.2022 Lykken1 skrev 6 minutter siden: Da kom redningsskjøyta. Bør jo ha medlemskap i Redningsselskapet. får du hjerneslag trenger du ikke ha medlemskap i noe som helst. En slik redningsoperasjon er "gratis". ( Dvs. betales gjennom skatten). Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 8.April.2022 Del på Facebook Svart 8.April.2022 Har du SRC sertifikat, noe du får dersom du består kurs, kan du også få VHF lisens på VHF-radio ombord i et fartøy. Da får man tildelt et MMSI-nummer som programmeres inn i VHF-radioen. I tillegg bør radioen være tilkoblet en GNSS-kilde, eller GPS som er dagligtale: Da får radioen posisjon og tidsdata som kan videreformidles digital via DSC. Har man en uønsket hendelse ombord, f.eks. vanninntrengning eller brann, er alt man trenger å gjøre - trykke den røde DISTRESS knappen. Det vil da sendes ut en digital nødmelding på kanal 70, og en lydalarm vil indikere at noen er i nød hos alle som mottar dette signalet. Din radio vil fortsette å sende helt til noen kvitterer. I mellomtiden kan du konsentrere deg om det du må gjøre i den situasjonen du er i. Vær obs på at denne funksjonaliteten ikke fungerer fullt ut - uten et MMSI-nummer! Her finnes det altså ingen "snarveier rundt." Den største utfordringen for redningstjenesten når noe skjer, er dårlige og uklare meldinger: Hvor er du, hva er problemet og hvor mange er dere. Men SRC-kurs, lisens og en skikkelig VHF-radio som er programmert og montert riktig har man med andre ord et helt annet utgangspunkt enn hva som er tilfelle med en.... mobil, som kanskje ikke har dekning. Sist, men ikke minst: Det kan hende det er du som mottar en nødmelding og er nærmeste ressurs. Du kan være den som bidrar til å hjelpe andre i nød. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 9.April.2022 Del på Facebook Svart 9.April.2022 Det jeg har lært barna er å holde inne den røde knappen til det piper, trykke på PTT, si hvem de er og hva som har skjedd. Deretter snakke med de i andre enden. Ja - har lisens også Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 9.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2022 Alle barn som er med forelder/re bør vite hva som skjer ved hjerneslag, fryktelig mye mer vanlig enn mange tror. Kan jo nevne att jeg aldrig trodde jeg skulle få det, ikke røker jeg, er avholdsmann, har trent hardt hele livet, spist sunt, likevel opplevde jeg det som 50åring, hadde vedkommede som var sammen med meg ikke omg koblet att dette var ett slag hadde ikke jeg skrevet dette, var på sykehus innen 50min med helikopter. Det var null forvarsel, midt i en setning ble plutselig bare språket borte å var lam i hele venstre side, det "foregikk" til en viss grad i hodet men jeg visste ikke hva som sto på så tanken om att jeg trengte hjelp var ikke til stede, hadde ikke tenkt/klart å trykt på en rød knapp engang. Så derfor er det muligens enklere for feks ett barn å lære å trykke på en rød knapp å si "pappa mistet språket" el enn å begynne med tlf å masse knapper, barn må lære att hvis mamma/pappa ikke svarer så er det obligatoriske ordet hjerneslag, da går den store alarmen omgående, det reddet meg ! Derfor mine spørsmål rundt dette. Prat med barna, man vet aldrig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.