fs Startet 7.April.2022 Link til dette innlegget Startet 7.April.2022 Hei Holder på å renovere et propananlegg fra 80-åra, med nye slanger og ventiler. Kobberrør går fra komfyr bak polstring og innredning frem til dreggluke i baug (Hvor flaskene er plassert) slik at jeg følgelig ikke ønsker å bytte dette røret. Registrerte imidlertid at røret er relativt tykkvegget, betydelig mer enn 0.8mm som er standard for dagens rør og ditto støttehylser. Jeg manglet skyvelær så fikk desverre ikke målt nøyaktig men godt over 1mm godstykkelse. Spørsmålet er: Vil det være fagmessig forsvarlig å montere uten støttehylser (som ikke får plass innvendig i rør)? Og dersom nei, hvilke alternativer har jeg utover å bytte rør? Noen andre som har erfaring med denne type rør? Har respekt for gass i båt, så dette må bli en god, sikker og varig løsning. Monterer forøvrig også lekkasjetester og gassalarm som en ekstra sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinskutelaus Svart 7.April.2022 Link til dette innlegget Svart 7.April.2022 Hadde ikke tenkt mye på det selv. Dytt inn en hylse og skru det sammen. Så sover du godt uansett om det er nødvendig eller ikke med støttehylse. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 7.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2022 Ja, tenkte jo det men isåfall må jeg finne noe som passer uten å samtidig blokkere hele åpningen... Spørsmålet er hvorvidt det er nødvendig. Enden på visa vil isåfall trolig bli å få dreiet til noe urmaker-smått i rustfritt Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 7.April.2022 Link til dette innlegget Svart 7.April.2022 Etter regulatoren har du ca 30 mbar trykk i systemet. Kan ikke skjønne at man skal trenge støttehylser for dette trykket. Bruk gasstett locktite til tettinger og kraner som er laget for gass. Slangene er det svakeste punktet i anlegget og skal byttes annenhvert år. Har jobbet med gasspeiser og flere år. Der bruker man et helt annet system med rør i rør når det ligger skjult for å få eventuelle lekkasjer ut av huset. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.April.2022 Link til dette innlegget Svart 7.April.2022 \ fs skrev 1 time siden: Vil det være fagmessig forsvarlig å montere uten støttehylser Gamle tykkvegga Kobberrør skal ikke ha støttehylse, passer heller ikke. Tynnvegga kobberrør og bruk av klemring så kan en ved feil tiltrekking klippe av kobberrør hvis en ikke bruker støttehylse. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 7.April.2022 Link til dette innlegget Svart 7.April.2022 Og vet man ikke slikt, er man sannsynligvis verken kurset eller sertifisert for slike installasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 7.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2022 Det er korrekt, ikke sertifisert. Det er derfor jeg spør, ønsker å være 100% sikker på dette. Godt kvalifisert forøvrig. Uansett mitt ansvar Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 8.April.2022 Link til dette innlegget Svart 8.April.2022 - Interessant tråd! Eit spørsmål i denne samanheng; - Kor går grensa mellom tynnvegga og tykkvegga rør? Er det noko mal for slik definisjon? I dette tilfellet er det omtalt ein differanse på 0,2mm, - Spør for ein venn :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.