Jump to content

Kobberrør til propan, nødvendig med støttehylse?

fs

Recommended Posts

Hei

Holder på å renovere et propananlegg fra 80-åra, med nye slanger og ventiler.

Kobberrør går fra komfyr bak polstring og innredning frem til dreggluke i baug (Hvor flaskene er plassert) slik at jeg følgelig ikke ønsker å bytte dette røret. Registrerte imidlertid at røret er relativt tykkvegget, betydelig mer enn 0.8mm som er standard for dagens rør og ditto støttehylser. Jeg manglet skyvelær så fikk desverre ikke målt nøyaktig men godt over 1mm godstykkelse.

Spørsmålet er:

Vil det være fagmessig forsvarlig å montere uten støttehylser (som ikke får plass innvendig i rør)? Og dersom nei, hvilke alternativer har jeg utover å bytte rør?

Noen andre som har erfaring med denne type rør?

Har respekt for gass i båt, så dette må bli en god, sikker og varig løsning. Monterer forøvrig også lekkasjetester og gassalarm som en ekstra sikkerhet.

Etter regulatoren har du ca 30 mbar trykk i systemet. Kan ikke skjønne at man skal trenge støttehylser for dette trykket. Bruk gasstett locktite til tettinger og kraner som er laget for gass. 

Slangene er det svakeste punktet i anlegget og skal byttes annenhvert år. 

Har jobbet med gasspeiser og flere år. Der bruker man et helt annet system med rør i rør når det ligger skjult for å få eventuelle lekkasjer ut av huset. 

\

fs skrev 1 time siden:

Vil det være fagmessig forsvarlig å montere uten støttehylser

Gamle tykkvegga Kobberrør  skal ikke ha støttehylse, passer heller ikke.

Tynnvegga kobberrør og bruk av klemring så kan en ved feil tiltrekking klippe av kobberrør  hvis en ikke bruker støttehylse.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...