Jump to content

Perkins 4,108 lek luft inn i dieselsystemet over tid

Ask

Recommended Posts

Hei.

Når motoren har stått ei vekes tid så lek det luft inn i drivstoffsystemet, og motoren må luftast.

Det er sjølvsagt trangt, og vanskeleg å koma til, og det blir fort litt stygt snakk.

Motoren har nyss vore løsna, og løfta litt fram. Dette for tilkomst til anna bak motoren.

I denne samanheng måtte dieselslangane løsnast.

(Motoren er montert tilbake på plass.

Er det einkvan som har tips til kor eg bør byrja å feilsøka, og korleis eg ser kvar det lek luft inn?

Start med å skifte alle slanger og slangeklemmer. Gamle slanger kan ha sprekker, skader etter demontering etc. Deretter ville jeg ha skiftet dieselfilter og pakninger til dette, og rengjort anleggsflatene til pakningene. Om det mot formodning fortsatt skulle komme luft ville jeg sett etter sprekker/skader på nipler etc. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har noen litt lignende symptomer på min motor, men ikke så stor lekkasje at jeg må lufte. Motoren blir bare litt tungstartet. Det har uansett medført at jeg har spekulert litt over fenomenet. I et forsøk på kartlegge lekkasjen har jeg forgjeves sett etter fukt og dråper når maskinen er i gang, og det er trykk i hele systemet. Men det har jeg ikke funnet, og lekkasjen virker ikke til å være stor nok til at det kommer diesel ut, og påvirker ikke motorgange når den er i gang. Men det later til å komme små mengder luft inn, når motoren stanses. Jeg hadde spekulert meg frem til at det kanskje er størst sjanse for at lekkasjen ligger i en av de høyeste delene av diesel-tilførselen før innsprøytningspumpen. Dette fordi tanken er plassert omlag i samme nivå som motoren, og med f.eks halvfull tank, så vil dieselnivået i tanken ligge på nivå med midt på motoren, men dieselfilteret og sitter på toppen av motoren og altså kunne ha et undertrykk ift dieselnivået i tanken. En liten lekkasje her vil da i teorien kunne føre til at luft trekkes inn i systemet, ved at diesel renner tilbake til tanken. Derfor har jeg begynt å stenge dieselkranen på tanken. Dette har nok redusert problemet, men ikke fjernet det. Det er nok ikke mye luft som skal til for å gjøre en del ugagn, men jeg undres om det blir noe volumendring i selve rørsystemet ved avkjøling av motoren, og om dette kan bevirke at det kommer inn luft i noe omfang, evt i utette pakninger i innsprøytningspumpa. Eller kan luften være i systemet hele tiden, men kun gjøre seg gjeldende ved kaldstart? For når motor er varm, spretter den fint igang.... 

Nokså vanskelig å spore dette, og jeg har brukt ganske mye tid i forsøk på å løse problemet, men ikke klart det fullt ut så langt. Jeg har fått overhalt innsprøytningspumpen, og skiftet innmat i lavtrykkspumpen uten at det har gjort stor forskjell på denne problematikken. Gjennomsiktige slanger kan være et nyttig triks.

Dette ble vel ikke mye konkrete råd, men mere generelle betraktninger som kanskje kan være litt matnyttig.

Lykke til.

Bernt skrev for 17 timer siden:

På en 4108 jeg hadde var den ene ventilen i matepumpa løs , da rant dieselen ned i tanken igjen . 
Bernt 

Det er ikke uvanlig. Slappe ventiler i pumpa kombinert med en velbrukt innsprøytningspumpe som ikke klare helt å holde vakuumet.  Det støttes av faktumet at den ikke stopper under drift, da er det jo under trykk. Da bør første tiltak være ny matepumpe, original eller elektrisk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...